Vývoj na světových aukčních trzích
|

Vývoj na světových aukčních trzích

Světová ekonomická recese se podepsala také na vývoji na trhu s uměním v uplynulých šesti měsících. Situace se však vrací do normálu.

Každé pololetí vrcholí dění na světových aukčních trzích osmi aukcemi dvou světových lídrů - Sotheby´s a Christie´s. Nejprve to jsou večerní květnové prodeje Impresionistů a Moderního umění (Impresionist and Modern Art) a dále poválečného a současného umění (Post-war and Contemporary Art) v americké metropoli umění v New Yorku, a posléze jarní sezónu ukončují stejně zaměřené aukce v Mecce evropského aukčního trhu, v Londýně. Právem jsou považovány za vrchol každé sezóny.

Aukce Londýn Aukce New York

Kromě pohybů globálních cenových indexů (především Art Market Price Index)* právě jejich výsledky charakterizují životaschopnost a prosperitu světového aukčního trhu s uměním. Ty letošní byly očekávány s velkým napětím, jelikož global AMPI na konci prvního čtvrtletí prokázal proti loňsku pokles o 10% a v New Yorku, kde byly prodeje mnohem víc ovlivněny světovou finanční krizi, jeho pokles dosáhl dokonce až 35%. Bohužel výsledky všech osmí aukcí jenom potvrdily obavy a zlé předtuchy, které po výsledcích první čtvrtiny roku, panovaly.

Poklesy dosažených obratů proti loňsku se pohybují v rozmezí 56,8-87,4%. Nutno však podotknout, že výsledky byly vesměs srovnávány s čísly, které prezentovaly, ve většině případů, v loňském roce vytvořené dlouhodobé celosvětové rekordy. Ty tehdy předčily i ty nejoptimističtější odhady. Jenom prodej jediného díla, triptychu Francisa Bacona, zakoupeného ruským miliardářem Abramovičem, vloni vynesl aukčnímu domu Sotheby´s vyšší částku než letošní obrat celé aukce současného umění.

Právě dosažené výsledky tedy jednoznačně potvrdily tendenci poklesu cen i prodejů z loňského podzimu a prokázaly definitivní konec spekulativní éry posledních dvou let. Příčiny je možné hledat v několika faktorech. Vlivem finanční krize např. významně poklesl objem volných finančních prostředků u zbohatlíků z východních zemí (právě ti posouvali hladiny cen děl v posledních letech k extrémům). Banky přestaly financovat akvizice uměleckých děl a privátní dotace do umělecké sféry byly omezeny na minimum, což následně vedlo k poklesu zájmu o nákup děl prestižními muzeí a galeriemi.

Omezená poptávka měla za následek nejdříve zredukování nabídky a posléze, a jen velmi pomalu, vytvořila i tlak na snížení cenových očekávání majitelů děl. Již na konci loňského roku bylo jasné, že po dosažených cenových extrémech se bude muset rok 2009 stát rokem významné korekce cen. Bylo proto nutné na nově vzniklou situaci reagovat a přizpůsobit se jí, jak ze strany aukčních domů, tak ze strany majitelů uměleckých děl. To vedlo v konečném důsledku ke snížení vyvolávacích cen, odhadních cen, ale také samotného počtu nabízených děl. V mnoha případech byly sníženy nebo dokonce zrušeny limitované ceny majitelů.

Umění indexy

Z pohledu takto nastavených strategií aukčních domů, výsledky dosažené na posledních aukcích tudíž nebyly zdaleka natolik pesimistické jako při srovnávání s extrémními výsledky loňského jara. Procento úspěšnosti prodeje bylo např. u Sotheby´s dokonce jedno z vůbec nejvyšších (92,5%) a u více než poloviny děl byly reálně dosažené ceny vyšší než ceny odhadované. Cenové hladiny se tedy pomalu vrací k cenám z roku 2005, 2006, do období před spekulativní érou. Právě to vytváří nové investiční příležitosti pro všechny , kteří čekali na vystřízlivění trhu s uměním. AMCI index odrážející aktuální nálady a očekávání na trhu s uměním se v současné době pohybuje kolem hodnoty 20 , což odpovídá optimistickým očekáváním klíčových hráčů na trhu.

Z pohledu takto nastavených strategií aukčních domů, výsledky dosažené na posledních aukcích tudíž nebyly zdaleka natolik pesimistické jako při srovnávání s extrémními výsledky loňského jara. Procento úspěšnosti prodeje bylo např. u Sotheby´s dokonce jedno z vůbec nejvyšších (92,5%) a u více než poloviny děl byly reálně dosažené ceny vyšší než ceny odhadované. Cenové hladiny se tedy pomalu vrací k cenám z roku 2005, 2006, do období před spekulativní érou. Právě to vytváří nové investiční příležitosti pro všechny , kteří čekali na vystřízlivění trhu s uměním. AMCI index odrážející aktuální nálady a očekávání na trhu s uměním se v současné době pohybuje kolem hodnoty 20 , což odpovídá optimistickým očekáváním klíčových hráčů na trhu.

Index důvěry umění