10 žertonomických indikátorů  krize
|

10 žertonomických indikátorů krize

Odhady vývoje ekonomiky nemusejí být vždy složité a nesrozumitelně. Dokonce vás mohou pobavit. Příkladem může být teorie o rtěnkách a sukních. Podle ní si ženy kupují levné rtěnky tehdy, když nemají na nové šaty.

Navíc dámy v dobré náladě získávají sebevědomí, a ukazují nohy. To znamená zmalovaná a zahalená móda signalizuje pád akcií, naopak popularita minisukní souvisí s růstem akcií.

Stačí si vzpomenout na Twiggy a její minišaty v 60. letech, a následné prodloužení střihů a ekonomické oslabení v letech sedmdesátých.

V čistírnách jsou plné stojany hotových zakázek, lidé si dávají na čas s placením, i když celkově chodí méně. Prodává se více kosmetiky, což znamená, že lidé už jsou z nejhoršího venku a začínají znovu utrácet za luxus. Najdeme ještě mnoho dalších signálů stavu současné ekonomiky.

1. Nacpaná kina

Pětkrát z posledních sedmi recesí se ve Spojených státech zvýšil prodej vstupenek. Nový Star Trek vydělal letos v květnu přes 200 milionů dolarů. Podle americké asociace majitelů kin se v prvním čtvrtletí zvýšil prodej vstupenek meziročně o 9 procent.

Že by lepší filmy? Nové filmové superstar? Podle majitelů kin chodí lidé na filmy proto, že je to jedna z posledních věcí, které nemůžete dělat doma, a přitom nejsou předražené. Takže až nebudou v kinec fronty, běžte koupit akcie.

2. Ruce od hlíny

Podle posledních dat si v Americe vlastní ovoce a zeleninu pěstuje čím dál více lidí. Zahrádkaření je příjemná kratochvíle, příležitost k relaxaci a zábavě.

Ovšem 54 procent amerických pěstitelů uvádí, že je pro ně důležité, kolik ušetří za nákupy v potravinách. Takže ruce od hlíny a hnojivo na kalhotách znamenají nebezpečí pro akcie.

3. První rande

Společné neštěstí je lidem útěchou. A o špatné zprávy v během krize není nouze. Seznamovací web Match.com zaznamenal loni v posledním čtvrtletí zvýšenou aktivitu, bylo to z pohledu seznamky nejaktivnější čtvrtletí za posledních sedm let. A Lehman Brothers padla 15. září 2008...

Podobný vývoj zaznamenaly seznamovací servery po teroristických útocích 11. září 2001. Lidé hledají v krizi někoho, komu by si mohli postěžovat, sdílet s ním starosti, nebo na finanční problémy zkrátka zapomenout.

Když se loni v listopadu Dow podíval na svá pětiletá minima, seznamovací server Match.com zažil druhý nejbouřlivější víkend roku.

4. Červená knihovna

Ekonomika dopadá na lidské osudy, a tak je potřeba Lidkou mysl něčím uklidnit. Podle společnosti Harlequin, vydavatele romantické beletrie, právě u literatury hledají lidé útěchu v těžkých dobách. Tržby firmy rostly loni meziročně o 32 procent a letos stoupají dál.

Podle vydavatele za to mohou nenáročná, příjemná témata, a dobré ceny knih ve srovnání s jinou nabízenou zábavou. A potvrzuje se to i historicky. Podobně se harlekýnkám dařilo během recese na začátku 90. let. Takže pokud v knihkupectví zakopnete o sloupek neprodané romantiky, dají se čekat dobré zprávy z trhu.

5. Padající víčka

Amerika je unavená. Podle výzkumu americké Národní spánkové nadace má celá třetina Američanů problémy se spánkem kvůli finanční krizi. Deset procent všech Američanů prý nespí kvůli tomu, že se bojí ztráty zaměstnání.

6. Pokleslá víčka

V roce 2008 utratili Američané 10,3 miliardy dolarů za celkem 1,7 milionu plastických operací. Meziročně to byl pokles o 7 procent. Prý za to může špatná ekonomika.

Málo peněz a snižující se bohatství lidí bere práci plastickým chirurgům. Kdo nespí, už si víčka nemůže ani nechat opravit. U některých kosmetických operací, jako například liposukcí, se objem operací snížil až o 20 procent. Takže pokud váš plastický chirurg kývne na brzký termín další operace, nejspíš jsme ještě z krize nevybředli.

7. Oční linka recese

Oči podle poslední módy. Prodej očního make-upu byl v březnu meziročně 9 procent v plusu. Oční linky byly výraznější o 9 procent, stíny dokonce o třináct.

Nefunguje tradiční „rtěnkový“ indikátor – prodává se jich o 10 procent méně. Ale oční stíny možná lepé slouží nespavcům a nahradily rtěnku na místě kosmetického ekonomického indikátoru číslo jedna.

8. Aligátoři

Co mají aligátoři společného se stavem ekonomiky? Sto tisíc zvířecích obyvatel aligátoři farmy Savoie's v Louisianě by mohli vyprávět, pokud je tedy ekonomika vůbec zajímá. Farma totiž prodává jejich kůže na luxusní kabelky. A od listopadu se neprodala ani jediná!

Tento byznys upadá především díky tomu, že klesá poptávka. Pro farmáře to znamená problémy, ale aligátoři se smějí. A aligátoři úsměv stojí za to.

9. Čistírny

Čistírny si stěžují. Lidé si nechávají čistit méně šatů, a navíc zákazníci platí se zpožděním, a věci tak visí v přeplněných regálech. Ti, co chodili každý týden, chodí dvakrát do měsíce, a kdo si nechával čistit oblečení jednou za měsíc, chodí jednou za čtvrt roku. Tento indikátor funguje stejně jako během dřívějších ekonomicky těžkých časů.

10. Hmyzí kousnutí

Realitní sektor nafoukl bublinu, jejíž prasknutí pomohlo odstartovat současnou krizi. Nesplácené hypotéky a opuštěná rodinná sídla ale mohou svědit nejen jejich majitele.

V nevyužitých bazénech a rybníčcích na zahradách, které patří ke koloritu americké střední třídy, se totiž přemnožili moskyti. Američané s nimi bojují.

Od začátku roku tamní dezinsektizátoři zasahovali u čtyř tisíc vodních ploch, zatímco loni za celý rok jich bylo pouze 2 500. Ne všechny tyto plochy jsou u opuštěných domů – jsou i případy, kdy si majitel domu s bazénem nemůže dovolit se o něj starat.

Zdroj: Kiplinger