S autem na americký trh? Výzva pro odvážné
|

S autem na americký trh? Výzva pro odvážné

Automobilový průmysl na tom už téměř nemůže být hůř. Poslední dva roky byly pro tento sektor pohromou. Analytici se navíc nenechávají strhnout k optimismu a varují – situace se může ještě zhoršit.

Americké automobilky v krizi

Navzdory negativnímu výhledu by určité oživení nastat mělo. Prodej automobilů ve Spojených státech by měl vzrůst o 1 milion kusů. Loni se přitom v USA prodalo přes 10 milionů aut.

Jeden milion navíc však nestačí. Dokazuje totiž, že se výrobci i prodejci potýkají s pokračujícím nezájmem spotřebitelů. Těm by rostoucí cena pohonných hmot v budoucnu jen přitížila.

Krize dolehla na všechny výrobce. Někteří zkrachovali, jiní bojují o přežití, někteří jsou na tom lépe než před rokem. Média referovala především o detroitských automobilkách. Ford nebo General Motors na tom byly v posledních dvou letech špatně, což ovlivnilo celý sektor i v Evropě a Asii.

General Motors

Ani přes zlepšení situace nejsou čísla automobilky nijak závratná. Cadillac a Buick zakončily rok 2009 se zhruba 250 tisíci prodaných aut. Dodávky značky GMC jsou na tom podobně.

Firma spoléhá na Chevrolet. Tato značka jde nahoru díky reklamě a inovacím, nejprodávanějším modelem je stále Impala, podle GM vlajková loď celé automobilky. Impala poráží konkurenci Toyoty a Hondy.

Společnost se nadále bude soustředit na modely SUV a dodávky, které jsou oblíbené ve Spojených státech. Změní se však motory, které musejí vyhovět ekologickým požadavkům zaváděným prezidentem Obamou.

Ford - roční vývoj ceny akcií

Ford

Ford se do jisté míry vzpamatoval, ale musí si udržet zájem zákazníků. Ten má zajistit model Fiesta, který se na americkém trhu začne prodávat na jaře.

Ford se však především musí pokusit zvýšit objem prodejů. Podle analytiků by k zotavení mělo stačit 10 až 15 tisíc měsíčně prodaných aut navíc.

Ford musí stejně jako další automobilky modifikovat motory, aby byly úspornější. Dalším cílem je dosáhnout špičky ve třídě SUV, kde Ford zatím výrazně zaostává za GM.

Chrysler

Musí bojovat o místo na slunci, a to minimálně do doby, než společně s Fiatem nedodá na trh nové modely. Podíl Chrysleru na americkém trhu v roce 2009 klesl na 8 procent.

Modely Chrysleru a jejich kvalitu si často neprávem berou na paškál média. Pickp Ram je kvalitní a prodávaný. Dodávky a minibusy jsou nejoblíbenější, Chrysler 300 a Dodge Charger jsou nadprůměrem ve své kategorii. Jediné, co Chrysleru chybí, jsou malá auta. A to by měl změnit právě vliv Fiatu. Toyota - roční vývoj ceny akcií

Honda - roční vývoj ceny akcií

Toyota

Automobilka má na americkém trhu problémy s bezpečností svých modelů. Známé jsou především případy, kdy auta sama akcelerovala do vysokých rychlostí. Zdá se však, že to nemá vliv na tržby.

Toyota stále vkládá velké peníze do reklamy, což jí zjevně pomáhá. Musí si však dávat pozor, Hyundai je ve zpětném zrcátku a může Toyotu dostihnout svými novými modely.

Honda

Má za sebou neúspěšné uvedení nových modelů na americký trh. Rodinného vozu Element se do listopadu 2009 prodalo pouze 13 tisíc kusů. O pickup Ridgeline mělo zájem pouze 15 tisíc, o malý hybrid Fit 63 tisíc lidí. Podobných modelů od Toyoty se prodal dvojnásobek.

Honda se pokusí vsadit nové SUV, které oproti stávajícím modelům bude vypadat jako auto. Nikdo však v tuto chvíli nedokáže odhadnout, zda to automobilce pomůže k lepším číslům.

Nissan

Modely, do kterých firma vkládala naděje, pickup Titan a rodinný Quest, neprorazily. Společnost se musí zabývat tím, co nabídnout zahraničním trhům. Odborníci favorizují nový elektrický vůz, který je ve vývoji, ovšem automobilce to nějaké závratné zisky zřejmě nepřinese.

Volkswagen - roční vývoj ceny akcií

Volkswagen

Automobilka má velké ambice. Pro úspěch v USA je nesmírně důležité, jak se do jejího hospodaření promítne výstavba nové výrobní haly v Tennessee. Ta je plánována na rok 2011, a je proto tedy obtížné určit výhled VW na rok 2010.

Pouze naznačovat může klesající zájem o další značky z Německa – BMW a Mercedes.

Suzuki a Mitsubishi

Tyto automobilky utrpěly krizí velice silně. Ani jedna společnost nemá sílu konkurovat větším konkurentům – například Subaru má stálé a věrné zákazníky. Navíc díky historii a účasti v mistrovství světa v rally se nemusí bát klesajícího zájmu.

Zbývají už snad jen korejští výrobci. Společnosti Hyundai i Kia v roce 2009 zaznamenaly nárůst počtu prodaných vozů a zdá se, že jej dokáží udržet také v roce 2010.

Zdroj: Forbes