Diverzifikace = více akcií v portfoliu? Omyl!
|

Diverzifikace = více akcií v portfoliu? Omyl!

Nedávat všechna vejce do jednoho koše. Tak zní jedno ze základních pravidel investování. Analytici a ekonomové už dlouhou dobu radí všem investorům, aby měli své portfolio dostatečně vyvážené.

Vajíčka v jednom koši

To znamená, že by mělo obsahovat něco mezi 10 a 40 procenty akcií. Jak ukázala řada studií, téměř 40 procent nestability a rizika je možné zredukovat rozložením akciové části portfolia až do 20 různých společností.

Jenomže toto doporučení vzniklo na základě matematického modelu konstruovaného počítačem, který vybírá takové firmy, které jsou nejvhodnější do portfolia podle jeho zadaných vzorců. Pokud vybíráte vlastním úsudkem, výsledek může být docela odlišný.

Don Chance, profesor Lousianské univerzity, to vyzkoušel na svých studentech. Nechal je vytvářet portfolia zahrnující od jedné do třiceti společností. Chtěl dokázat, že diverzifikace portfolia funguje. A opravdu, v průměru se prokázalo, že pokud investor rozvrhne své prostředky původně z jedné společnosti mezi možných 30, jeho riziko ztráty se sníží o 40 procent.

Ovšem analýza výsledků jednotlivých studentů nedopadla tak jednoznačně. Jeden z devíti studentů skončil s portfoliem, které bylo rizikovější než původní jedna společnost. Riziko se u některých studentů zvýšilo o více než 20 procent. Lidé zkrátka nejsou počítače, a investorům, kteří nemají dostatek informací, se naopak diverzifikace může vymstít. Při pokusu studenti nejdříve sahali po firmách, které jsou obecně známé, například Wal-Mart, Apple, Starbucks, Nike nebo Exxon Mobil. Více než deset firem znal málokdo. A proto pak přišly na řadu společnosti, které mají daleko menší tržní kapitalizaci´a jsou mnohem náchylnější k riziku.

Výsledky pokusu nijak nepřekvapily Allana Rotha, finančního poradce ze společnosti Wealth Logic. "Lidé nefungují jako stroje. Někomu se vybaví Exxon, a hned po něm Chevron. Diverzifikace je pro řadu investorů spíš takovým slovním fotbalem," vysvětluje.

Dalším faktorem, který ovlivňuje výběr společností do akciového portfolia, je vztah psychiky majitele portfolia a jím vybíraných akcií. Člověk, který v životě více riskuje, si vybírá spíše tituly, které jsou rizikovější. Pro něj totiž známé riziko dělá akcie atraktivnějšími.

To platilo například o bankovních titulech v době před krizí, které byly hojně zastoupeny v portfoliích investorů. A jak ukázala nedávná historie, takový košík plný stejných vajec znamená kumulaci rizika, nikoli diverzifikaci.

Zdroj: WSJ