Fyzické zlato láká kupující i prodejce
|

Fyzické zlato láká kupující i prodejce

Zlato se stalo jedním z investičních hitů roku 2010. Na zlatou horečku samozřejmě reagují také různí prodejci, takže koupit fyzické zlato dnes vlastně není problém. Je to však výhodné?

Komodity Rally Zlato
Zlaté šperky

Zlatá horečka stoupá. Žádný jackpot však na nikoho nečeká, to jen cena zlata se drží na maximech a podle odborníků je bude dál atakovat a překonávat. Jako vždy v takové situaci, i dnes se analytici předhání v tom, kdo nasadí laťku výše a kdo bude dělat na veřejnost dojem více bombastickou předpovědí. Odhady ceny přes 1 600 dolarů za trojskou unci do konce roku nebo jednodenních pohybů o více než 100 dolarů vyvolávají hrůzu, ale o tom jindy.

V každém případě současná situace na trhu vede k tomu, že investoři, ať už retailoví, nebo institucionální, nakupují drahé kovy v čele se zlatem ve velkém. Jak se prý vyjádřil bývalý šéf Svazu německého průmyslu Hans-Olaf Henkel (mimo jiné iniciátor myšlenky o rozdělení eura na dvě měny), "je stále těžší a těžší najít bezpečnostní schránku na pronájem v německé bance, protože lidé je plní zlatem a stříbrem."

Na tuto situaci samozřejmě reagují také různí obchodníci, kteří nabízejí investiční zlato jako ideální investici v dobách nejistých, společně se zajímavým výnosovým potenciálem.

Jakápak likvidita?!

Jednou z největších výhod, kterou obchodníci při investici do fyzického zlata deklarují, je dobrá likvidita. Je to však spíše marketingový tah. Dobrá likvidita možná platí u investičních produktů navázaných na zlato (futures, opce, CFD, ETF, certifikáty apod.), které se obchodují na komoditních nebo jiných burzách prakticky nepřetržitě. U některých mají investoři vcelku příznivý spread prakticky při jakékoli ceně, a poplatky také nemusejí být nijak závratné.

U fyzického zlata prakticky všechny tyto výhody padají, pokud investor neinvestuje statisíce korun.

Fyzický nákup zlata ve skutečnosti nepředstavuje nijak likvidní investici a vzhledem k poměrně velkým rozdílům nákupních a prodejních cen jde spíše o záležitost s dlouhým investičním horizontem. K nákupní ceně si obchodník přidá poměrně velkou marži, která tvoří velké procento z celkové ceny zejména u malého množství nakoupeného kovu. Na investici do fyzického zlata je tak lepší pohlížet jako na stabilizační prvek portfolia, resp. rezervu.

Kde koupit?

Firem nabízejících investiční zlato ve formě slitků nebo mincí je dnes poměrně velké množství. To na jedné straně přináší možnost konkurence, což by mohlo mít pozitivní vliv na ceny, na druhou stranu ovšem také vyšší riziko podvodníků. Je proto dobré dávat si velký pozor na to, jaké slitky nebo cihly prodejce prodává.

Zlatý slitek s příslušným certifikátem ryzosti

Většina obchodníků prodává slitky a cihličky od švýcarské společnosti Argor-Heraeus, což je dceřiná rafinerie UBS. Poměrně často se objevují také rakouské Münze Österreich. Zlaté mince – numismatika prodává také slitky od Produits Artistiques Métaux Précieux nebo australské Perth Mint. Silverum prodává kilové cihly Johnson Matthey Kilo Gold Bars.

Menší slitky jsou zataveny ve fólii společně s certifikátem. Na vrchní straně slitku i na certifikátu jsou uvedeny loga výrobce a rafinérie, "výrobní" číslo, punc, ryzost a váha. Větší slitky o váze 250, 500, nebo 1 000 gramů nejsou zataveny ve fólii, certifikát ve formě pohlednice je k nim přibalen. Spodní strana slitků může být hladká, může obsahovat kinegram, nebo ozdobný motiv (PAMP bohyni Fortuna, Perth Mint také zvířecí motivy).

Některé slitky, tzv. kinebary, obsahují kinegram (často je mají slitky a cihly Münze Österreich), což je bezpečnostní prvek ve formě barevného hologramu (podobný se používá také na bankovkách). Vyvinula jej společnost Argor-Heraeus, dnes je majitelem ochranné známky UBS. Tato forma ochrany zvyšuje jak jistotu, že investor nekupuje falzifikát, tak i jeho cenu. Rozdíl mezi nákupní a prodejnou cenou ale není tak velký jako u slitků bez hologramu a s prodejem kinebaru investor určitě nebude mít problém.

Zmiňovaná cena je samozřejmě důležitým faktorem. Když je vyšší, snaží se obchodník přesvědčit investory o tom, že je to dáno kvalitními službami, kvalitou slitků apod. Většina obchodníků nabízí stejné slitky od několika málo výrobců. Omluvou pro vyšší prodejní cenu by někdy mohla být vyšší výkupní cena, ta však není pravidlem. Příliš nízká cena také nemusí být výhrou, protože jde nejspíš o podvod.

Ceny se odvozují od ceny za 1 000 troyských uncí na světovém trhu zlata. Od této ceny se odvíjí ceny s menšími množstvími zlata, přičemž se k ní připočítává premium, resp. přirážka, která kryje náklady na distribuci, výrobu, mincovny apod. Nižší procentuální premium je samozřejmě u větších slitků a cihel, nejvyšší je u menších mincí. Pokud tedy někdo prodává zlato pod spotovou cenou (krát kurz dolaru a hmotnost), nebude něco v pořádku.

Pokračování článku najdete na serveru Investujeme.cz