Zlato, nebo akcie CME? Ken Fisher zdůrazňuje význam načasování investic
|

Zlato, nebo akcie CME? Ken Fisher zdůrazňuje význam načasování investic

Zlato velice dobře uchovává hodnotu. Od roku 1973 jeho cena v průměru posiluje o 7,1 procenta ročně. Má to však háček – zlato zažilo 6 býčích sprintů, které však dohromady trvaly 66 měsíců, tedy jen 15 procent zmíněného období. Ve zbytku naopak v průměru cena zlata odepisovala 3,6 procenta ročně. Jak se na investice do zlata dívá burzovní guru Ken Fisher a proč se mu libí na pražské burze obchodované akcie mediální společnosti CME?

CME Býčí trh Světové akcie Investování CETV
Ken Fisher

Tímto nepříznivým poměrem růstových a poklesových období se zlato liší od akcií a dluhopisů. Ty sice nepředstavují pro veřejnost tak "stabilní" hodnotu jako zlato, ovšem jejich cena roste mnohem častěji, než klesá.

Klíčové je načasování

Jak dobří jste v odhadu vývoje trhu? Jak načasovat investice? Zlato v tomto směru není statisticky tou nejvýhodnější investicí.

Pro ty, kdo si v načasování investic věří, zlato není tím nejvýhodnějším nákupem. "Jasnovidec" s investičním kalendářem v ruce jistě kupoval ropu v lednu 2007 a prodával ji v červenci 2008; jistě nakoupil akcie na mladých trzích na začátku loňské rally, čímž za rok vydělal 75 procent. A tím by například trojnásobně překonal zisky ze "zlaté rally" loňského roku – zlato totiž posílilo "jen" o 24,8 procenta.

Dnes se pohledy řady investorů upírají k ekonomickému vývoji ve světě. A jsou optimistické – ekonomiku i přes obavy ze zadlužení bezpochyby čekají lepší zítřky. Po propadech akcií se dají čekat i v letošním roce růsty světových burz.

Jak vydělat peníze v druhém roce býčího trhu

Ken Fisher, investiční manažer a pravidelný autor rubriky Portfolio Strategy v magazínu Forbes vytipoval několik akcií firem, které mohou z oživení ekonomiky zajímavě vytěžit.

Central European Media Enterprises

CME

Výdaje na reklamu rostou rychleji než národní důchody, a to především v méně rozvinutých zemích. Zajímavou možností, jak na návratu inzerentů vydělat, je společnost Central European Media Enterprises (CME), kterou znají investoři i z hlavního trhu pražské burzy pod označením CETV.

Zakladatel a provozovatel sítě televizních kanálů působí v sedmi východoevropských zemích a jeho produkci sleduje zhruba 90 milionů diváků.

Recese dopadla na CME hodně tvrdě, a proto se teprve nyní dostává ze ztrátových čtvrtletí. A dá se předpokládat, že růst byznysu i marží by měl tento proces podpořit. P/E (cena akcie k zisku na jednu akcii - pozn. red.) se započtením odhadu zisku na rok 2011 z pera Kena Fishera je zhruba na úrovni 10, což představuje velice atraktivní ocenění. Telecom Italia

Telecom Italia

Dominantní hráč na italském telekomunikačním trhu provozuje pevné linky, mobilní síť i internetové připojení.

Na domácím trhu je Telecom Italia (TI) dojnou krávou, na zahraničních trzích rychle roste – firma velice rychle chytla na trhu mobilních sítí v Jižní Americe a v Evropě poskytuje internetové připojení třem milionům zahraničních zákazníků.

A akcie TI jsou velice levné – tržní kapitalizace (hodnota všech akcií vynásobená aktuální cenou akcie - pozn. red.) představuje pouhých 40 procent ročních tržeb, 60 procent účetní hodnoty a akcie se obchodují na P/E okolo hodnoty 6 (se započtením Fisherova odhadu zisku na rok 2010). Navíc TI dosud vyplácela dividendu 5,8 procenta.

SK Telecom

SK Telecom

Pro investory, kteří kladou větší důraz na jasnější růst mladých ekonomik, vybral Ken Fisher společnost SK Telecom, jihokorejského provozovatele mobilní sítě. 23 milionů zákazníků představuje polovinu domácího trhu.

Firma navíc expanduje a má široké spektrum aktivit v dalších zemích v regionu – ve Vietnamu, Číně a Mongolsku. A akcie jsou za současných cen velice atraktivní – P/E dosahuje úrovně 9 (se započtením odhadovaného zisku v letošním roce) a akcie se prodávají za zhruba 90 procent odhadovaných tržeb.

Simec a Amcor

Simec a Amcor

Ken Fisher (a nejen on) předpokládá, že se Mexiko odrazí z recese k ekonomickému růstu. A největší mexický producent oceli Simec bude těžit jak z růstu výroby automobilů, tak z většího objemu stavební výroby, které jsou v Mexiku odhadovány pro letošní rok. Navíc Fisherův odhad zisku firmy pro rok 2011 znamená úroveň P/E okolo osmi.

Amcor, australský výrobce kontejnerů a obalů, představuje sázku na jistotu. Mělo by se mu dařit nejen v době "horkého" růstu trhů, ale i v "období klidu". I kdyby světová ekonomika "nešlapala" v roce 2011 tak dobře, jak Fisher předpokládá, Amcoru by se mělo dařit. Akcie stojí 12násobek předpokládaného zisku v roce 2010, 60 procent předpokládaných tržeb a nabízí dividendu 4,9 procenta.

Starwood Hotels & Resorts

Starwood Hotels & Resorts

S růstem ekonomiky se začne blýskat na lepší časy také v rekreačním a hoteliérském byznysu. Společnost Starwood Hotels & Resorts provozuje a franšízuje 285 tisíc pokojů v 95 zemích. Mezi její značky patří například Westin nebo St. Regis. Její hotely Sheraton v tuto chvíli drží zhruba poloviční obsazenost.

A Fisher je velice optimistický, pokud jde o cenu akcie v poměru k zisku. Jeho odhad pro rok 2011 nabízí P/E na úrovni 10, což je pro investory jasná pobídka k "ubytování" pod střechou této značky.

Zdroj: Forbes