10 nejúspěšnějších amerických značek pro rok 2010
|

10 nejúspěšnějších amerických značek pro rok 2010

Síla značky a její cena – populární měřítka kvality firem. Význam "brandu" už není jen doména marketingových poradců – vzpomeňme jen na nevěru Tigera Woodse a na to, jak šéfové jeho sponzorů řešili, nakolik jeho aféra poškodí jejich značky. Několik jich ukončilo spolupráci.

Goldman Sachs JPMorgan Alphabet (Google) Oracle Ford

Většina žebříčků firem vychází z dolarové hodnoty jejich značky, tržeb, ziskovosti, a z toho, jak samotný "brand" pomáhá výkonnosti formy. 247wallst.com vycházel při svém výběru z mnoha dalších žebříčků, do hodnocení zabudoval odhady budoucích zisků a aktuální vývoj ceny akcie.

Základem hodnocení byla hodnota značky v roce 2009 podle Brand Z a Interbrandu, a pro rok 2010 jde o vlastní odhady autorů. Z výběru amerických firem vypadly všechny, u nichž autoři nepředpokládají alespoň 20procentní zvýšení hodnoty v roce 2010. Hodnota značky vyjadřuje to, jakým dílem se samotný brand podílí na hodnotě celé firmy.

Amazon

1. Amazon

Hodnota značky: 25 miliard USD

Firma je stále dominantnější mezi internetovými obchody. Návštěvnost stránek je vysoká například i ve dnech prázdnin a dovolených, čímž odskakuje dvojce mezi e-shopy Wal-Mart.com.

Amazon by měl podle odhadů letos prodat okolo 2 milionů Kindle, tedy prohlížečů elektronických knih. A na obzoru není žádná vážná konkurence, která by mohla rostoucí tržby Amazonu ohrozit. Na nich se podílí nejen Kindle, ale také řada elektronických magazínů, které si uživatelé mohou do svých "čteček" stahovat.

Akcie Amazonu rostou o 150 procent rychleji než technologický index NASDAQ, který přitom za rok přidal více než 40 procent. A lepší výkonnost měly akcie Amazonu také v prvním čtvrtletí letošního roku.

Research in Motion

2. Blackberry

Hodnota značky: 35 miliard USD

BlackBerry je populární smartphone od společnosti Research in Motion. Daří se mu držet velice dobrou pozici i proti stále silnější konkurenci. Zisky z jeho prodeje stále rostou, značka se stala v podstatě kultem.

Tržní kapitalizace RIM je 40 miliard dolarů, což představuje naprostou výjimečné číslo v porovnání s tržbami. Blackberry není samozřejmě "bezkonkurenční" značka, ovšem operační systém Android od Googlu ani kultovní iPhone nenahlodávají věrné příznivce Blackberry. Těch dokonce stále přibývá.

Nike

3. Nike

Hodnota značky: 20 miliard USD

Nezdá se, že by cokoli narušilo hegemonii Nike na pozici světové jedničky mezi výrobci sportovního oblečení.

Poslední čtvrtletí bylo na úrovni tržeb velice úspěšné. Celosvětové objednávky zboží za období od prosince 2009 do dubna 2010 vzrostly meziročně o 4 procenta na 7 miliard dolarů. Goldman Sachs

4. Goldman Sachs

Hodnota značky: 13 miliard USD

Brand této investiční banky rapidně klesl v době finanční krize. Některé žebříčky značku poslaly až o 40 procent níže.

V posledním loňském kvartálu však Goldman Sachs vykázala rekordní zisky a většině jejího investičního byznysu se daří lépe než v dobách před vládními intervencemi do bankovního systému.

Kongresu a daňovým poplatníkům se nemusejí líbit některé praktiky banky, ovšem Wall Street vždy uměla ocenit "vítěze".

Oracle

5. Oracle

Hodnota značky: 26 miliard USD

Dominance značky v oblasti firemního softwaru roste navzdory konkurenci Microsoft, SAP nebo Salesforce.com.

Zisk Oraclu rostl v posledním čtvrtletí o 13 procent, přestože firmy utrácejí za IT řešení méně než v době před krizí. Na ziscích se významně podílejí také servisní služby firmy.

Oracle navíc posílil svoji pozici akvizicí společnosti Sun Microsystems, výrobce Javy.

JPMorgan Chase

6. JPMorgan Chase

Hodnota značky: 15 miliard USD

Další bankovní obr, který postupně během krize zvýšil ocenění své značky. Podle mnoha investorů je nejúspěšnější velkou bankou, která nabízí všechny typy úvěrů a působí na globálních trzích (money center bank).

Ředitel banky Jamie Dimon je považován za možná nejlepšího manažera v oboru.

Akcie banky překonávají své konkurenty Citigroup, Wells Fargo a Bank of America. Dříve než ostatní vrátila peníze čerpané v rámci programu TARP. Dimon je sice konzervativní, ale výsledky banky naznačují velice zajímavé budoucí zisky.

Google

7. Google

Hodnota značky: 140 miliard USD

Cena akcií začala znovu neohroženě růst, jakmile investoři pochopili, že se zisky poměrně rychle "otřepaly" z krize. Objem textové reklamy, tedy základu googlovského byznysu, se utěšeně zvyšuje.

Řada analytických domů na Wall Street proto zvýšila své odhady zisku společnosti a akcie Googlu zdvojnásobily hodnotu od svých ročních minim.

Aktivita na poli operačních systémů (Android) posunula Google mezi klíčové hráče na trhu smartphonů. Rozšíření Googlu mimo stolní a přenosné počítače by mělo posílit jeho dominanci v oblasti internetového vyhledávání. Ford

8. Ford

Hodnota značky: 28 miliard USD

Americký automobilový průmysl byl krizí silně zasažen. General Motors, Ford i Chrysler musely přehodnotit svůj přístup k zákazníkům, k respektování moderních trendů. Řešením bylo v mnoha případech až prodávání jednotlivých koncernových značek.

Dokonce i na domácím trhu nedokázaly tyto tradiční "kolosy" zabránit nástupu asijské konkurence, především Nissanu, Hondy, nebo třeba Porsche.

Ford je však jedinou americkou značkou, o které lze říct, že prošel zásadní proměnou. Pro příští rok jsou analytici optimističtí ohledně možného návratu k zisku – nové modely jsou úspornější a velice dobře hodnocené. A akcie firmy na to reagují – již téměř zesedminásobily hodnotu od svých ročních minim.

Avon

9. Avon

Hodnota značky: 14 miliard USD

Tržby firmy rostly loni v prvních třech čtvrtletích. Stejné to bylo na úrovni provozního zisku.

Akcie Avonu jsou dvakrát výš ve srovnání s minimy. A to navzdory stále slabému ekonomickému oživení.

Tržby v posledním čtvrtletí (2,6 miliardy dolarů) nijak "nezaujaly", analytici však očekávají jejich celoroční růst o 10 procent na 11,4 miliardy dolarů. Zisk na akcii by se měl zvýšit z 1,72 na 2,22 dolaru.

McDonald's

10. McDonald’s

Hodnota značky: 75 miliard USD

Firmy dál prohlubuje svoji dominanci v sektoru rychlého občerstvení. Tržby ze stávajících obchodů dokázaly mírně růst, během recese dokonce obrat rostl každý měsíc.

Tržby v Evropě a Asii rostou rychleji než ve Spojených státech, navíc firma expanduje v Číně – McDonald’s staví pro nejlidnatější trh světa 200 nových restaurací ročně.

Firma velice agresivně skupuje své akcie a zvyšuje zisky na akcii, což investory zajímá nejvíce. V roce 2009 byl zisk na akcii 3,96 dolaru a pro letošní rok analytici očekávají jeho růst na 4,14 dolaru.

Zdroj: 247wallst.com