VISN: Je tato akcie pro kupce zajímavá?
|

VISN: Je tato akcie pro kupce zajímavá?

Sledujete růstové tituly, čínské akcie nebo firmy s menší kapitalizací? Možná jste si pak všimli, že akcie VisionChina Media letos odepsaly dvě třetiny ze své hodnoty. A když akcie takto spadnou, stojí to za pozornost.

Čína Reklama Reklamní trh
VisionChina Media

Akcie obchodované na NASDAQu pod označením VISN spadly pod 4 dolary za kus. Přitom v létě 2008 dosáhly maxim nad 25 dolary a po pádu celého trhu se loni v prosinci vyšplhaly zpátky mezi 12 a 13 dolarů.

Čínský distributor reklamy v prostorách hromadné dopravy byl pro investory atraktivní z několika důvodů. Zaprvé firma rychle rostla – v roce 2008 na úrovni tržeb o 250 procent. Zadruhé byla kapitálově nenáročná – v roce 2008 byly provozní náklady jen zhruba 20 procent tržeb. A nakonec měla firma dostatek hotovosti a vysoké zisky.

Reklamní trh v Číně se však podobně jako jinde ve světě zadrhl. Tržby firmy rostly ve 4. čtvrtletí 2009 už jen o 3 procenta. A mělo to neblahý dopad na akcie VISN. Výsledkem je jejich současný kurz.

Ford, AMD a Mercadolibre Citigroup, General Electric a Valero

Propad může znamenat budoucí zisk

Každý rychlý propad kurzu akcie stojí za pozornost. VisionChina Media jsou proto možná velkou investiční příležitostí.

Například akcie Fordu, AMD nebo Mercadolibre bez výjimky propadly o více než 50 procent v roce 2008, aby v roce 2009 více než ztrojnásobily svoji hodnotu. To stojí za zvážení, nemyslíte?

Samozřejmě není ani zdaleka jisté, že VISN bude následovat zmíněné firmy. I pro opačný scénář lze najít příklad – akcie Citigroup, General Electric a Valero také hluboce propadly v roce 2008, ovšem v roce 2009 se ani zdaleka tak nevzpamatovaly. Který scénář bude aktuální pro VisionChina Media?

Špatný stav reklamního trhu nebyl jediným faktorem, který se podepsal na zhoršujícím se hospodaření VISN. Firma totiž možná ne zcela dobře načasovala akvizici DMG Media, operátora digitálních televizí v šanghajském metru, za 160 milionů dolarů. To zvýšilo fixní náklady VISN a zhoršilo její bilanci. VisionChina Media - světlo v roce 2010

Výhled odstrašil investory – na jak dlouho?

Firma v 1. čtvrtletí 2010 dala výhled tržeb na úrovni "minimálně 22 milionů dolarů". Toto vyjádření podle analytiků indikuje významnou čistou ztrátu. A to znamená, že z původních kladů firmy mnoho nezbylo – firma už neroste tak rychle, není (zřejmě) v zisku, nemá silnou rozvahu.

Podle analytiků odhady firmy signalizují zhruba 50procentní pokles sazeb, které si firma účtuje inzerentům. Reklamní trh je samozřejmě hodně cyklické odvětví, ovšem 50 procent znamená skutečně agresivní propad.

Oživení reklamního trhu časem jistě nastane, ovšem není jasné, kde se ustálí nové průměrné ceny za inzerci. Firma má některé prémiové oblasti (Peking, Šanghaj), ovšem ceny v některých menších městech (např. v Charpinu) zdaleka nedosáhnou stejných úrovní. Zdejší spotřebitelé nejsou tak bohatí, a tak ani pro inzerenty nejsou tato města tak atraktivní.

Kdo však věří v sílu čínské spotřeby a v to, že se některé místní průmyslové firmy budou chtít stát známými v celé Číně, ten jistě věří také v raketové oživení reklamního trhu. A pro takové investory jsou akcie VISN jasnou nákupní příležitostí, i kdyby jim v nejbližších měsících měly ještě brnkat na jejich nervy.

Varováním však na druhé straně může být stále obrovský rozdíl mezi chudými a bohatými v Číně – průměrné jmění sice v zemi roste, ovšem chudých neubývá tak rychle.

Zdroj: fool.com