Jak začít podnikat? Vezměte si příklad z Lady Gaga
|

Jak začít podnikat? Vezměte si příklad z Lady Gaga

Inspiruje se Madonnou, Queen, Davidem Bowiem nebo Michaelem Jacksonem. Žádný problém. První smlouvu s nahrávací firmou podepsala v roce 2005, ale po třech měsících ji vyhodili. První desku nahrála až v srpnu 2008. A dnes ji zná celý svět. Showbyznys je také jen byznys, takže se nechte inspirovat jeho současnou megastar.

Zaměstnání Inovace
Lady Gaga na obálce časopisu Rolling Stone

1. Začněte ve velkém stylu

Když se Stefani Joanne Angelina Germanotta (ano, tak se ta 24letá dívenka jmenuje) objevila na obálce časopisu Rolling Stone v šatech z bublin, milovníci ženské krásy se modlili, aby to byly bubliny nemovitostní a aby co nejrychleji praskly.

Vážně si ta holka vzala šaty z bublinek?

Jako se mluvilo o jejích šatech (a o dalších desítkách Gaga-modelů byly dodnes sepsány celé učebnice módního šokování), tak se bude mluvit i o vaší firmě, jen musíte vymyslet něco, co se zapíše napoprvé do podvědomí těch, kteří s tím sdělením přijdou do styku.

Jak je to jen napadlo – tak se musejí ptát vaši první zákazníci. A ideálně o tom říct svému okolí.

Lady Gaga Poker Face

2. Opakování – matka moudrosti

...a úspěchu. Texty jako "Po-po-po-poker face", "Papa-Paparazzi" a další se vám dostanou pod kůži. Opakování jednoduchých frází a sloganů mimochodem využívala již dávno například válečná propaganda.

Pokuste se v komunikaci své firmy nastolit několik takových sloganů, klidně i jediný, a ten všude opakovat – na webové stránce, hlavičkovém papíře, v logu, v public relations i na svých obchodních schůzkách v rámci mluveného projevu. Konzistentnost zaujme.

Povědomí o značce je téma na celé vysokoškolské studium, ale vaše značka musí být především tím, co chcete dělat. Jistě budete mít milion nápadů, "co by dělat šlo, kdyby...". Na ty zapomeňte a věnujte se jednomu hlavnímu sdělení.

Že na vás samotné denně "útočí" plejády za každou cenu originálních brandů a nabídek? Můžete jít i některou z vyšlapaných cest. Překonání nějakého dosavadního světového rekordu není zase tak špatný marketing. Obal prvního EP Lady Gaga - ještě s vlastním jménem (rok 2005)

3. Buďte houževnatí a nenechte se ukecat

S úspěšným začátkem podnikání je to podobné jako s kapelou jediného hitu (prvního i posledního). Na začátku ohňostroj, ale po něm ticho a ústup ze slávy. Pozor na to!

Lady Gaga začínala všelijak, každopádně s prvním EP Red and Blue žádnou velkou díru do světa neudělala. Mýtus vznikl později.

Ale dnes Lady Gaga po vzoru generací svých idolů z MTV nasadí další hit z aktuální desky, jakmile ten předchozí vyhraje všechny myslitelné hitparády ve všech myslitelných zemích (trzích). Chce to tvůrčí schopnosti, pracovitost a jasnou představu.

Lady Gaga má kolem sebe jistě tým manažerů, vizážistů, bodyguardů a poradců. Ale bez vlastní invence a tvrdohlavosti by skončila u první neúspěšné nahrávací smlouvy. Neskončila. Takže se v podnikání nenechte odradit, ani neusněte na prvních vavřínech. Lady Gaga s bodyguardy po boku - jinak to nejde

4. Vdechněte firmě její vlastní život

Je pravděpodobné, že pan Germanotta říká své dceři Stefani. Co je podstatné, jeho malá Stefani dokázala do svých čtyřiadvaceti vybudovat značku Lady Gaga, v níž funguje jako jiná osobnost.

Když zakládáte firmu, potřebujete obrovské osobní nasazení své a často i celé rodiny. Pokud se vám daří, dojdete do fáze, kdy začnete najímat zaměstnance, spravovat firemní majetek a budovat firemní kulturu, corporate identity.

A právě tato kultura by měla vydržet i v době, kdy firmu prodáte, nebo například spokojeně zemřete na přemíru stresu. To byl vtip. Zkrátka vaše firma už od určité fáze bude žít vlastním životem, který ji sice vdechnete a budete jej řídit, ale nebude se s vámi stoprocentně krýt.

Musíte se naučit delegovat úkoly, zodpovědnost za jejich plnění a podobně. Čím dříve se jako zakladatel firmy dostanete do této fáze, tím lépe. Jde to i "bez vás", i když tomu je zpočátku těžké uvěřit. Lady Gaga s Madonnou - vzájemný respekt

5. Važte si úspěchu

Lady Gaga se nestydí za své vzory a nikdy neopomene zdůraznit a dát najevo, jak obdivuje jejich úspěch a schopnosti – jak umělecké, tak podnikatelské. Těžko od ní někdy uslyšíte hanobení Michaela Jacksona nebo Madonny.

Samozřejmě, s tučným kontem a vyprodanými halami se snadno skládají komplimenty. Ale na to se nevymlouvejte. Oceňte úspěch firem ve svém oboru. Je pro vás motivací se mu alespoň přiblížit, když ne rovnou překonat.

Strategie vašich konkurentů může být zkrátka někdy lepší než ta vaše. Nebojte se jí nechat inspirovat, možná ji vylepšit. Důležité je, že ji budete znát!

Pokud nerozeznáte, co je ve vašem oboru skvělé a neodrazíte se od toho, jen těžko (ačkoli to nelze zcela vyloučit) dosáhnete vlastní výjimečnosti.

Zdroj: Business Insider