Při koupi nového bytu se nebojte vyjednávat o ceně
|

Při koupi nového bytu se nebojte vyjednávat o ceně

Nabídka nových bytů v Praze má stále značný náskok před poptávkou. Kupující si vybírají z dokončených i rozestavěných projektů a jejich nároky rostou. Developeři už nabízejí i možnost jednat o ceně.

Česká republika Realitní trh
Projekt Čakovický park

O nové byty v Praze není nouze. Horší je to se zájemci o ně. Na kupce čeká v metropoli přibližně 2 500 dokončených bytů v novostavbách, což je zhruba o 200 více než na jaře.

Vlivem recese přitom developeři výstavbu nových projektů značně omezili. V Praze se v první polovině loňského roku podle čísel Českého statistického úřadu začalo stavět 1 410 bytů, což je meziroční propad o 46 procent. Počet dokončených bytů se od ledna do června v hlavním městě snížil o 17 procent na 3 308 jednotek.

"V každém čtvrtletí se sice prodá několik desítek dokončených bytů, nabídku však zároveň doplní stovky dalších, jejichž výstavba byla zahájena v době stavebního boomu před ekonomickou recesí. Celkový počet neprodaných bytů tedy i přes útlum výstavby stále narůstá," vysvětluje generální ředitel developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.

Developerské společnosti navíc neprodávají jen dokončené byty, ale i ty rozestavěné a teprve plánované.

Řidičem proti své vůli

Pokles poptávky po nových bytech v Praze přiměl některé developery lákat zájemce o bydlení na nejrůznější bonusy. Již delší dobu nabízejí například vybavení kuchyně, roční odklad hypotečních splátek a poskytují slevy v desítkách procent. Novinkou je možnost smlouvat o ceně, se kterou přišla společnost M&K Development u svého projektu Čakovický park v severní části Prahy. Kromě ceny potenciální kupci stále více hledí také na to, jak vypadá okolí jejich budoucího domova. Podle průzkumu společnosti Proximity Prague je pro většinu lidí uvažujících o koupi bytu nejdůležitějším kritériem dostupnost zastávky městské hromadné dopravy. Na druhém místě je blízkost obchodu či supermarketu. Pro mladé rodiny s dětmi je důležitá blízkost školy a školky.

"Zatímco před pár lety byla při nákupu určující velikost bytu, teď se zákazníci zajímají i o další parametry, jako je občanská vybavenost, přítomnost zeleně a dobrá dopravní dostupnost," konstatuje předseda představenstva developerské společnosti Finep Michal Kocián. "Pokud denně musíte dojíždět autem, ať už do práce, obchodu, nebo s dětmi do školy, brzy zjistíte, že nejste pánem svého času, ale stáváte se řidičem na plný úvazek," pokračuje.

Stále více se prý setkává s klienty, kteří se vracejí z okrajových částí Prahy zpátky do města. "Zjistili, že v satelitech nemají dostatek zájmových aktivit a možnost volby škol," konstatuje Kocián.

Pokračování článku najdete na serveru Profit.cz