Doprava a infrastruktura budou dál "in", tvrdí čínská insiderka
|

Doprava a infrastruktura budou dál "in", tvrdí čínská insiderka

Loni rostla více než 10procentním tempem, letos čínská ekonomika zpomalí. Napovídají to statistiky z konce minulého týdne, podle kterých se i přes jisté zpomalení točí inflační spirála v zemi nebezpečně rychle. A proto se čeká, že Peking opět o něco důrazněji sešlápne brzdy. I tak budou některé sektory pokračovat v růstu atraktivním, dvouciferným tempem, říká v rozhovoru pro Investiční web senior konzultantka společnosti InterChina Lisa Wang.

Čína Ekonomika Sektory
Lisa Wang

Pokud se zaměříme na jednotlivé sektory čínské ekonomiky, kde čekáte, že budeme svědky nejvýraznějšího růstu v příštích třech až pěti letech?

Lisa Wang (LW): Většina lidí asi ví, že Čína posledních třicet let roste. V dalších třech až pěti letech čekáme, že v některých důležitých oblastech i nadále poroste. Mezi ně patří zejména doprava a infrastruktura.

Zajímavé budou například aktivity související s budováním letišť, železnic a venkovských rozvodných sítí. Stejně tak porostou i věci spojené s životním prostředím, jako třeba ekologicky šetrné technologie. Což je ostatně i jedna z priorit čínské vlády. Ta chce, aby byl růst ekonomiky více udržitelný a aby bylo životní prostředí čistší.

Kupní síla Číňanů roste. Do jaké míry díky tomu podle vás porostou spotřebitelské sektory?

zajímavé budou například aktivity související s budováním letišť, železnic a venkovských rozvodných sítí

významně posílí sektor výrobců potravin a nápojů, který roste o patnáct až dvacet procent ročně

LW: Významně posílí sektor výrobců potravin a nápojů. Ten roste o patnáct až dvacet procent ročně. A my čekáme, že tento trend ještě několik let vydrží. Něco podobného platí i pro maloobchod, který bude také profitovat ze spotřebitelského boomu. V Číně totiž dochází ke spotřebitelské revoluci.

Čekáme, že 500 až 600 milionů Číňanů dosáhne statutu střední třídy. To znamená, že si budou moci dovolit kvalitní značky, a to i ty importované. Ale poroste i oblast zdravotnictví a farmaceutik. Tam je expanze skutečně potřebná. Zdravotnická reforma, ke které v posledních dvou letech v Číně došlo, povede k tomu, že léky zlevní, a že si je tak bude moci dovolit více lidí. Což společně s rostoucí koupěschopností obyvatelstva zajistí vyšší poptávku po výrobcích farmaceutických firem. Zástupci jednotlivých sektorů v Číně

Co výrobci spadající pod statistickou visačku stroje a dopravní zařízení, ke kterým patří i automobilky? Dá se čekat, že budou nadále v Číně patřit k šampiónům?

nejrychleji budou růst dodavatelé stavebních strojů a energetických zařízení

LW: Výrobci strojních zařízení mají slušný potenciál, ale neplatí to o všech. Podle nás budou nejrychleji růst dodavatelé stavebních strojů a energetických zařízení. Obecněji pak platí, že by se mělo dařit firmám podnikajícím v oblasti infrastruktury a v už zmíněných oblastech životního prostředí a potravinářství.

Co se výrobců aut týče, i tam je určitě potenciál. Ale sektor jako celek zažije i slabší chvilky. Bude to záviset na cyklu, v jakém budou čínské firmy obnovovat vozový park. A také na přístupu čínské vlády.

Co to v praxi znamená? Bude sektor automobilů i nadále růst tak rychlým tempem, jakým rostl v předchozích několika letech?

LW: V posledních deseti letech tento sektor každý rok narostl v průměru o 23 procent. Takové tempo je samozřejmě neudržitelné. My očekáváme, že v příštích pěti letech dosáhne růst úrovně 8 až 12 procent.

Jedním z tahounů tohoto růstu přitom bude poptávka trhu, tedy jakýsi přirozený element. To znamená, že budou podle nás Číňané poptávat stále více vozidel, a zároveň vývozy aut ze země nadále porostou. Druhým tahounem pak podle nás bude vládní protikrizové opatření – stimulační balíček – který do ekonomiky, tedy částečně i do tohoto sektoru, napumpoval 4 biliony jüanů.