Burzy na 2,5letém maximu: Koupit, nebo prodat?
|

Burzy na 2,5letém maximu: Koupit, nebo prodat?

Kdo vybírá zisky, když se akciím nedaří, a kdo ztrácí? Jak souvisí býčí nálada se zisky a ztrátami? Co se děje, když býk střídá medvěda? Jak nenasytnost a strach ovlivňují burzu? Proč se burza vyvíjí podle toho, jestli se na ní vyskytuje více akcií než pitomců, nebo více pitomců než akcií, jak konstatoval André Kostolany?

Investování Optimismus na trzích Pesimismus na trzích

Trhy ovlivňují lidé a jejich rozhodování

Investoři nejsou racionální stroje bez pocitů a emocí. Rozhodnutí všech těch, kdo na trzích vystupují, nezávisí pouze na matematicky vyčíslitelných očekáváních a realizovaných záměrech. Podle Johna Keynese (1883-1946) je celá řada investic či spekulací činěna pod vlivem "animálních pudů", tedy iracionálních sil.

Žádoucím směrem se pohybující kurzy na akciových a jiných trzích přináší vzrušení a pokušení. Nenasytnost vyvolává zájem dosáhnout střemhlavě prchající býčí ceny a vydělat na nich. Když je pak nenasytnost střídána strachem, tlapa medvěda ceny sráží a dříve optimisticky naladění investoři prchají a vyklízejí pozice.

Nenasytnost a strach plodí býky a medvědy

Davová psychologie a neracionální nevázanost

Reakce několika jednotlivců uskutečněná pod vlivem silných emocí se snadno šíří na ostatní. Lidé se tak snadno začnou chovat jako splašené stádo. Jedinec v davu se chová úplně jinak, než když je izolovaný. Člověk v davu se snadno přestává chovat podle svého rozumu a úsudku, je ovlivněn tím, co říkají a co dělají ostatní.

Napojením na pudové reakce se v chování lidí začne projevovat reflex stádovosti, podobně jako se to děje u zvířat. A tak se lidé chovají pod vlivem svých emocí, jdou s proudem a kupují, když všichni kupují, a prodávají, když prodávají i ostatní. Důsledkem jsou střídavé vlny optimistických a pesimistických nálad, které nemají fundamentální zdůvodnění. Dochází k neracionální nevázanosti a překvapivým výkyvům kurzů a cen. Strach se střídá s nenasytností

Vlny optimismu střídané vlnami pesimismu

Nálada trhu, psychologie davu a výklad politických a jiných události způsobují cyklické posuny v míře optimismu a pesimismu. Je to jako v každodenním životě, úspěch jsou střídány nezdary a porážkami, optimistická nálada je střídána náladou pesimistickou.

Když vládne optimismus, dostavuje se vzrušení a rozechvění. V dobách euforie jsou ceny nejvýše, i když z pohledu racionálního je to bod největšího finančního rizika. Když pak ceny padají, nastupuje strach, popření, to je střídáno beznadějí, panikou a kapitulací.

I když ceny spadly natolik, že z pohledu racionálního může jít o skvělou investiční příležitost, nikdo ovlivněný emocemi nekupuje. Až strach odezní, nastupuje nová naděje, přání a optimismus.

Optimismus a pesimismus očima emocionálního investora

Kdy nakupovat, a kdy prodávat?

Kolektivní psychologie velkého počtu neinformovaných jednotlivců ovlivněných emocemi kupodivu vždy a znovu působí. Možná je to dáno spekulativním chováním investičního publika nebo příchodem nových neinformovaných a nezkušených investorů, možná něčím jiným.

Body A, B a C na obrázku 3 zachycují typické okamžiky, kdy je nákupní nebo prodejní chování davu ovlivněno emocemi. Historie ukazuje, že v dobách, kdy jsou všichni pesimisty a optimistické vyhlídky jsou veřejně kamenovány, je nejlepší doba pro nákupy a navyšování pozic.

Ne nadarmo jedna z investičních zásad zní: "Buď opatrný, když ostatní jsou chamtiví, buď chamtivý, když se ostatní bojí."

Pokračování článku najdete na serveru Investujeme.cz