Zlatko Míčka: Asie nenechala investorům ani kapku kvalitního vína
|

Zlatko Míčka: Asie nenechala investorům ani kapku kvalitního vína

Ceny kvalitních vín se budou letos odvíjet od toho, jak budou chutnat lidem v Asii. Díky obrovské tamní poptávce vydělávají některá vína i několik set procent. Investoři již často nemají z čeho vybírat, protože "Asie" všechno skoupila. Málokdo ovšem ví, že se i nepopulární vína z malého trhu mohou dostat na výsluní. Stačí si jen umět dobře vybrat, říká Zlatko Míčka, jeden z předních českých znalců vín.

Víno Bordeaux
Zlatko Míčka vína miluje

Jaký máte názor na vína v letošním roce? Které události budou důležité z hlediska investic do vína?

Zlatko Míčka (ZM): Důležité je, co budou kupovat asijští investoři, protože díky tamní poptávce vydělávají některé druhy vín i 200 nebo 300 procent. Trend vývoje ceny pro každý rok částečně určuje aukce Hospices de Beaune, která se konala ke konci minulého roku. I když na této aukci padl historický rekord celkové vydražené částky (přesáhla 5 milionů eur), je potřeba si uvědomit, že tato suma se vydělává v Bordeaux za 5 vteřin.

Trh v Bordeaux je totiž mnohonásobně větší a nějaká aukce v Hospice de Beaune je proti němu jen kapička v moři. Nicméně aukce vždy ukáže, kolik jsou lidé za daný ročník ochotni zaplatit. Jestliže v roce 2009 se hovořilo o rekordní částce a v roce 2010 to bylo ještě více, tak to vypovídá o tom, že ročník 2010 v Bordeaux může být úspěšnější než rok 2009. Už při nedávné návštěvě investoři naznačovali, že tento ročník rozhodně nebude cenově pod úrovní loňského roku, spíše bude kopírován ročník 2009.

150. ročník aukce vín v Hospice de Beaune: Šokující cena za jeden sud!

Říkáte, že poptávku "drží v rukou" Asie. Jak se dívají na cenu vín v Evropě?

ZM: Zájem o vína v Asii vyhnal ceny na úroveň, která je už pro Evropu neakceptovatelná. Pokud by zájem v Asii klesl, šla by cena vín z Bordeaux ihned dolů, protože je v Evropě za tuto cenu nikdo nebude chtít. Momentálně je ovšem víno tak rozprodané, že by si nový investor neměl ani z čeho vybrat. Stále se však bavíme o trhu s víny z Bordeaux. Třeba v Burgundsku také nejsou špatná vína, ale jsou určena spíše pro vlastní spotřebu než pro investování. Investory do burgundských bych spočítal na prstech jedné ruky.

Takže Francie stálé zůstává, asi jako jediná, pro investory investičně zajímavá?

letošní ročník rozhodně nebude cenově pod úrovní loňského roku, spíše bude kopírován ročník 2009

ZM: Říkalo se, že v žebříčku trhu s víny je první Bordeaux, a až pak jsou všichni ostatní, třeba top vína z Itálie. V současnosti to vidím tak, že za poslední rok se trh v Bordeaux stal absolutním králem, co se týče investičních vín. Myslím si, že dohnat tento náskok je pro ostatní nereálné. To znamená, že americká produkce vína, například z Kalifornie nebo Argentiny, je úplně "out"?

americká produkce vín je v podstatě "out", protože tam nemají možnosti dlouhodobého zrání vína v lahvích

ZM: O tom snad ani nemá cenu diskutovat, protože v Americe nemají podmínky pro dlouhodobé zrání vína v lahvích, takže investoři se o tyto typy vín vůbec nezajímají. Asijský trh, podobně jako ten ruský, chce jen to nejlepší. Ano, najde se víno v Kalifornii nebo v Chille, které by mohlo být pro investory atraktivní, jenomže jedno víno nezachrání celý trh. Navíc je potřeba dodat, že tato vína jsou pod záštitou kvalitní značky z Bordeaux, jinak by si ani neškrtla.

Tím pádem se i vína z malého trhu mohou dostat na výsluní, když budou kvalitní a pomůže jim špičkový brand z Bordeaux?

i vína z malých trhů se mohou stát investičním hitem, pokud se jich chopí známá značka z Bordeaux

ZM: V Bordeaux se pod jednou značkou vyprodukuje v průměru 150 tisíc lahví vína, zatímco v Burgundsku průměrně 15 tisíc lahví. V Burgundsku nemají na to, aby udělali vínu reklamu, přitom kvalitní promo potřebuje každá značka. Vína z Bordeaux se mohou promovat ve velkém, protože náklady jsou v přepočtu na jednu láhev podstatně nižší. Pokud tedy dostanou dobré víno z malého trhu "do rukou" zavedené značky z Bordeaux, je dost možné, že ho čeká místo mezi top víny.

Zmínil jste, že si na produkci z Bordeaux investor už "nesáhne", protože je rozprodaná. Je tedy vůbec v tuto chvíli na trhu s víny něco s investičním potenciálem?

ZM: Určitě vína z malého trhu, promovaná pod velkou značkou, o nichž jsme se bavili. Dále se dají ještě vybrat "nějaké kousky", které neskoupila Asie. Důležité také je, aby investoři měli na paměti, že se trend může kdykoli otočit. Tím mám na mysli, že Asie může začít kupovat jiná vína, a jejich cena tak půjde strmě nahoru podobně jako je u těch současných.