Zlatko Míčka: Založit firmu na dovoz a prodej vína je sebevražda
|

Zlatko Míčka: Založit firmu na dovoz a prodej vína je sebevražda

Přemýšlíte o tom, že začnete podnikat s vínem? Raději na to rychle zapomeňte, jinak s velkou pravděpodobností spláčete nad výdělkem. Nově založená firma zaměřená na dovoz a prodej vína nemá šanci, protože kvalitní vína nejsou ve velkém množství dostupná. Konkurence vám zlomí vaz, říká Zlatko Míčka, jeden z předních znalců vín u nás.

Víno
Zlatko Míčka s investičními víny

Jak se obecně obchoduje s vínem?

Zlatko Míčka (ZM): Samozřejmě najdeme odlišnosti u různých vinařů a zemí. Pomineme-li výjimky, jako jsou například aukce Hospice de Beaune nebo nákupy En Primeur, tak se s vínem vyšší kvalitativní úrovně obchoduje následovně. U vín, která jsou zajímavá pro privátní klientelu a gastronomické provozy, a nejsou tedy určena pro maloobchodní řetězce, se začíná degustací přímo u výrobců. Zde klienti zjistí, jak víno chutná, jak se ročník povedl.

Mezi výrobcem a konečným spotřebitelem jsou většinou 1-2 mezičlánky. V některých případech putuje víno přímo od výrobce ke konečnému prodeji, ale i v tomto případě zůstává celková marže stejná. Dá se obecně říci, že cena za kterou víno vidíme na pultě vinotéky nebo v lístku restaurace, je minimálně o 100 % vyšší než cena u výrobce.

Pokud vlastník vinotéky nakupuje víno přímo od výrobce a prodává konečnému spotřebiteli, může si také přidat vysokou marži?

ZM: Ano, ke své marži si přičte marži distributora a velkoobchodu. Je důležité zmínit, že v tomto případě ani samotná vinotéka nemůže jít s cenou vína o mnoho procent dolů, protože by musela prodávat exkluzivně celou produkci, a to je velice výjimečné. Jelikož se tedy další část produkce prodává klasickou cestou přes velkoobchod, je potřeba držet konečnou cenu tak, aby systém mohl fungovat.

A jak funguje prodej vína přes maloobchodní řetězce?

ZM: Tam je to trochu jiné. Zase si ukažme systém, který je nejběžnější. Společnost, která dodává vína do maloobchodních řetězců, se orientuje na levná méně kvalitní vína, kde je konečná cena ještě akceptovatelná pro zákazníka. Z prodaných objemů však smluvně financuje akce pro podporu prodeje, takže výsledkem je jistota samotného řetězce – nemůže prodělat- a velmi diskutabilní zisk dodavatele.

Může maloobchod nakoupit vína sám?

ZM: Je to sice méně běžné, ale i maloobchod nakupuje vína v určitém množství sám a prodává je pod svoji značkou třeba "jen" s 20% marží. V první řadě je potřeba říci, že jsou to vína od producenta, které mají nízkou nebo střední kvalitu. Tento způsob se hodně vyskytuje ve Francii. Tyto řetězce si nechají dělat třeba svoji značku Champagne, protože pravé Champagne od dodavatele by pro ně bylo těžce prodejné, neboť už při vstupu poměrně dost drahé, natož s marží distributora. Takže nakoupí určitý počet láhví pod svou značkou a prodej podporují nejnižší cenou v daném sortimentním druhu. Ovšem takto podstupují vysoké riziko. Co když svoji značku nedostanou mezi zákazníky a nerozprodají láhve, které nakoupili? Zpět je odkoupí asi sotvakdo.

ZM: Podstupují riziko "no name", ale nabízejí za podstatně nižší cenu. U nás má své brandy vína například Tesco. Fígl je právě v tom, že se maloobchod zpětně podívá na své objemy prodejů vína od dodavatelů, a když zjistí, že přesáhly určitou hranici, tedy že se jim to už vyplatí, zruší odběry těchto vín a udělají si vlastní brand.

Na začátku tedy nakupují řetězce vína od velkoobchodu. Není to někdy nevýhodné? Vrátí se jim to?

ZM: Velkoobchod dodává do maloobchodu vína za určitou prodejní cenu a dostává většinou marži 20 %. Smlouva je však nastavena tak, že těchto 20 % musí investovat do PR. To znamená, že až objemy prodejů překročí danou hranici, tak teprve velkoobchod vydělává. Z toho vyplývá, že v tomto případě nikdy neprodělává maloobchodní řetězec, protože uzavře smlouvy s více dodavateli, čímž si zajistí potřebné finance. Jak jsem zmiňoval, když vína začnou hodně vydělávat, zruší odběry od velkoobchodů a začne prodávat pod vlastní značkou. Smlouvy mohou být různě nastavené, ale podobně to podle mě funguje u většiny řetězců.

Co všechno musí člověk udělat, aby se stal obchodníkem s vínem? Je tu vůbec prostor "porazit trh"?

ZM: Myslím si, že prostor už není skoro žádný. V současné době bych do toho šel buď jako výrobce, vzhledem ke svým zkušenostem, nebo bych musel mít už zavedený obchod, kde bych přidal víno jako nový sortiment. Další možností je koupit již zavedenou firmu, nebo do ní kapitálově vstoupit, případně do vína investovat.

Přijít dnes na trh jako nový obchodník s vínem je vyloženě hobby. Problém je totiž v tom, že všechny známé značky na trhu již mají svoje exkluzivní partnery v daných zemích nebo regionech. Kvalitní vína nejsou ve velkém množství dostupná. Takovým standardem na trzích je investovat do PR vína 5-7 % při zavádění na trh a zhruba 3 % v dalších letech. Pro představu, podaří se nám nakoupit, řekněme, 1 000 láhví kvalitního vína, což je v současnosti úspěch. Každou láhev prodáme za 400 Kč. Z prodeje tedy obdržíme 400 000 Kč. 7 % ze 400 000 Kč je 28 000 Kč. Za tuto částku žádné PR vínu neuděláte. Musí se prodat třeba 100 000 láhví, jenže tolik láhví kvalitního vína na trhu prostě není. Nově založená firma zaměřená na dovoz a prodej vína nemá žádnou šanci slušně vydělávat.

Je podle vás vstup obchodníka na trh s víny nereálný i v následujících letech? Neotevře prostor pro nové obchodníky třeba zvýšená produkce vína?

ZM: V zemích, jako jsou Austrálie, Argentina a podobně, se produkce může zvyšovat, ale těmito víny je trh relativně přehlcen. Co se týče třeba našich moravských vín, o která je zájem, vinice nejdou rozšiřovat, produkce tedy nejde zvýšit. V ostatních zemích s kvalitními víny je produkce rovněž omezená.

Jaké jsou největší hrozby pro současné obchodníky?

ZM: Nevětší hrozbou pro obchodníka je nepředvídatelnost přírody. Například letos je v Bordeaux o 30 % nižší produkce, tudíž dostanu o 30 % méně vín, což znamená nižší obrat řádově o několik milionů. Skleničky vyrobíte, ale víno neuděláte, když není z čeho.

Jako další problém vidím krátkou likviditu některých mladých vín. Pokud obchodník nakoupí velké množství mladých vín, která jsou třeba za 2 roky zralá k prodeji, podstupuje to riziko, že nestihne za tuto dobu všechny láhve prodat. Stejně jako je problémová investice do akcií, je problémová investice do vína.

Hospodářské výsledky významných firem poslaly americké akcie v úterý…
Hospodářské výsledky významných firem poslaly americké akcie v úterý…
včera v 22:00

Hospodářské výsledky významných firem poslaly americké akcie v úterý do plusu, index S&P 500 uzavřel na novém rekordu

Silné firemní výsledky, oslabování dolaru a růst cen ropy pomohly americkým akciím k úternímu růstu. Indexy S&P 500 a...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
SoftBank údajně usiluje o získání podílu v Uberu
SoftBank údajně usiluje o získání podílu v Uberu
včera v 18:31

SoftBank údajně usiluje o získání podílu v Uberu

Japonská technologická společnost SoftBank Group usiluje o získání podílu v americkém provozovateli alternativní...
Uber Japonsko Fúze a akvizice
Soud: Manažer VW zadržený v USA kvůli emisní aféře přizná vinu
včera v 18:15

Soud: Manažer VW zadržený v USA kvůli emisní aféře přizná vinu

Manažer německé automobilky Volkswagen Oliver Schmidt zadržený ve Spojených státech v souvislosti s emisním skandálem...
Spojené státy americké (USA) Volkswagen Evropské akcie
Evropské burzy v úterý stouply, dařilo se finančnímu sektoru
Evropské burzy v úterý stouply, dařilo se finančnímu sektoru
včera v 18:00

Evropské burzy v úterý stouply, dařilo se finančnímu sektoru

Evropské akciové trhy uzavřely úterní obchodování v plusových číslech. Investoři se soustředili na výsledkovou sezónu...
Evropské akcie Shrnutí evropského obchodování
Tatněfť plánuje nový chemicko-plynárenský podnik
včera v 17:23

Tatněfť plánuje nový chemicko-plynárenský podnik

Ruský producent ropy Tatněfť investuje 250 miliard rublů do nového chemicko-plynárenského podniku na produkci...
Rusko Ropa Zemní plyn
Řecko se po třech letech vrátilo na dluhopisové trhy
Řecko se po třech letech vrátilo na dluhopisové trhy
včera v 17:05

Řecko se po třech letech vrátilo na dluhopisové trhy

Řecká vláda v úterý vydala pětileté dluhopisy v hodnotě tří miliard eur s úrokem 4,625 procenta. Země se tak po...
Řecko Dluhopisový trh Státní dluhopisy
Pražská burza v úterý uzavřela v zelených číslech, akcie mediální…
Pražská burza v úterý uzavřela v zelených číslech, akcie mediální…
včera v 16:45

Pražská burza v úterý uzavřela v zelených číslech, akcie mediální společnosti CME zdražily o více než 2 %

Pražská burza v úterý navázala na zisk z pondělní seance, když index PX zpevnil o 0,74 % na 1 015,13 bodu. Nahoru...
Akcie ČR Shrnutí obchodování v ČR
BMW bude navzdory brexitu vyrábět elektromobil Mini v Británii
BMW bude navzdory brexitu vyrábět elektromobil Mini v Británii
včera v 16:21

BMW bude navzdory brexitu vyrábět elektromobil Mini v Británii

Německá automobilka BMW bude vyrábět plně elektrickou verzi modelu Mini ve své britské továrně nedaleko Oxfordu, a to...
BMW Evropské akcie Auta
USA: Index spotřebitelské důvěry od Conference Board v červenci…
včera v 16:05

USA: Index spotřebitelské důvěry od Conference Board v červenci stoupl na 121,1 bodu

Index spotřebitelské důvěry v USA v červenci stoupl na 121,1 bodu z červnových 117,3 bodu. Analytici naopak počítali...
Spojené státy americké (USA) Americká ekonomika Spotřebitelská důvěra
Americké akcie v úvodu: DJIA +0,6 %, S&P 500 +0,31 %, Nasdaq -0,12 %
včera v 15:40

Americké akcie v úvodu: DJIA +0,6 %, S&P 500 +0,31 %, Nasdaq -0,12 %

Index S&P 500 po otevření vystoupal na nové historické maximum 2 479,58 bodu.
Americké akcie
AXA a Uber ve Francii nabídnou havarijní pojištění řidičům
AXA a Uber ve Francii nabídnou havarijní pojištění řidičům
včera v 15:20

AXA a Uber ve Francii nabídnou havarijní pojištění řidičům

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber a francouzská pojišťovací skupina AXA ve Francii nabídnou...
Uber AXA Pojištění
Růst cen domů ve Spojených státech podle indexu S&P/Case-Shiller v…
včera v 15:01

Růst cen domů ve Spojených státech podle indexu S&P/Case-Shiller v květnu dosáhl 5,7 %

Ceny domů ve Spojených státech v květnu podle indexu S&P/Case-Shiller, který sleduje ceny nemovitostí ve dvaceti...
Spojené státy americké (USA) Americká ekonomika Nemovitosti
Český stát vybral v pololetí meziročně více u většiny daní
včera v 14:45

Český stát vybral v pololetí meziročně více u většiny daní

Finanční úřady v prvním pololetí vybraly na dani z přidané hodnoty zhruba 180 miliard Kč, což je meziroční růst o 14...
Česká republika Daně
Ze světa investičních doporučení (25. července)
včera v 14:30

Ze světa investičních doporučení (25. července)

Které akcie si v úterý vysloužily pozornost analytiků? Nabízíme přehled vybraných nových a upravených investičních...
Americké akcie Evropské akcie Investiční doporučení
Auta z koncernu VW dotčená skandálem by mohla přijít o registraci
Auta z koncernu VW dotčená skandálem by mohla přijít o registraci
včera v 14:14

Auta z koncernu VW dotčená skandálem by mohla přijít o registraci

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci...
Volkswagen Evropské akcie Auta
McDonald's zvýšil čtvrtletní zisk o 28 procent
McDonald's zvýšil čtvrtletní zisk o 28 procent
včera v 14:10

McDonald's zvýšil čtvrtletní zisk o 28 procent

Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's ve druhém čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 28 procent na 1...
McDonald's Americké akcie Výsledková sezóna
Zisk General Motors ve čtvrtletí kvůli mimořádným položkám klesl o 42…
Zisk General Motors ve čtvrtletí kvůli mimořádným položkám klesl o 42…
včera v 13:42

Zisk General Motors ve čtvrtletí kvůli mimořádným položkám klesl o 42 procent

Největší americké automobilce General Motors klesl ve druhém čtvrtletí čistý zisk o 42 procent na 1,7 miliardy USD....
Americké akcie Výsledková sezóna