Nuda je někdy v investování to nejlepší, co vás může potkat
|

Nuda je někdy v investování to nejlepší, co vás může potkat

V květnu se na akciový trh jako obvykle vypravila řada nováčků, dva ovšem poutali pozornost investorů více než ostatní. Byly to Glencore, světová jednička obchodu s komoditami, a "Facebook pro manažery", společnost LinkedIn. Bylo zajímavé sledovat, která část investičního světa zvítězí, zda fanoušci sociálních sítí, o nichž se mnohdy hovoří jako o bublině, nebo ti, kteří si rádi na investice takříkajíc "sáhnou", tedy "těžké" komoditní křídlo.

Komodity Světové akcie Primární úpis akcií (IPO) LinkedIn
IPO LinkedInu

V době, kdy hamižnost a touha po zisku dominuje nad strachem a opatrností, zvítězil mezi investory na první pohled LinkedIn.

Šrumec, který nastal při IPO LinkedInu, pamatují burzovní veteráni z před zhruba 12 let, ačkoli první zásadní úpis ze sektoru sociálních sítí byl jen odvarem šílenství, jež provázelo tehdejší technologické nováčky na burze.

V takové bublině se zdaleka netopíme. Přesto ocenění LinkedInu na 200násobku provozního zisku a 40násobku tržeb ukazuje, že je na trhu dost hladových vlků. Například akcie Facebooku se na neveřejném trhu obchodují na 30násobku tržeb, určitá mánie tedy opravdu existuje.

LinkedIn: Vstup na burzu za 45 dolarů - a hravé překročení 100 dolarů v polovině obchodování!

Akcie LinkedInu (podobně jako později ruského Yandexu) se ovšem brzy vydaly směrem "na jih" a obchodují se nad 70 dolary, tedy pod svou startovací laťkou na burze, ovšem vysoko nad cenou upisovací.

Čtyři miliardy za LinkedIn? Nebo osm? To si raději kupte tohle!

Glencore - komoditní sázka na jistotu?

Srovnejme to se druhým květnovým gigantem na trhu s IPO. Investoři jako by se o jeho akcie v prvních týdnech nijak zvlášť nezajímali. Z upisovacích 540 pencí se brzy propadl k pětistovce, kde se drží i aktuálně.

IPO Glencore: Investoři, pozor, komoditám dochází dech! Glencore - IPO prospekt

Načasování vstupu na trh Glencoru nepřálo. Během května totiž došlo k výrazné korekci na trhu s komoditami, který roste dlouhé měsíce.

Navíc je to trochu "černá skříňka", nikdo totiž přesně neví, jak Glencore vydělává. Akcie kromě toho nejsou levné ve srovnání s tituly, do nichž samotná Glencore investuje, například Xstrata nebo Rusal se tak zdají být lepší variantou "komoditní sázky". Přesto je akcie vzhledem k fundamentům superlevná ve srovnání s LinkedInem a celým sektorem sociálních sítí.

Ve srovnání s rokem 1999 a technologickou bublinou je LinkedIn opravdovým byznysem se skutečnými tržbami, zisky, zákazníky a službami. Přesto jeho čísla nijak neodpovídají šílenství, které jeho vstup na burzu vyvolal. Jak dlouho jeho popularita mezi manažery a personalisty může vydržet? Podívejme se do "sousedního" sektoru hudebních serverů typu MySpace - jejich růst se zarazil na překážce zvané Facebook.

Riskantní budoucnost sociálních sítí by měla být odražena v ceně. Investoři naklonění riziku hledají vysoký potenciál za nízkou aktuální cenu. A tu LinkedIn svým úvodním výstřelem nad 100dolarovou hranici jistě nenabídl.

Glencore má naproti cestu do investičních portfolií vydlážděnou komoditním příběhem trvajícím celá desetiletí. Poptávka po surovinách v rozvojových zemích je nezpochybnitelná, stejně jako se dá počítat s postupným nedostatkem celé řady materiálů, a tedy růstem jejich cen.

Před dvanácti lety, na začátku technologického burzovního úprku, představovala budoucnost například společnost Vodafone. Jistě v té době poutala více pozornosti než staré známé firmy jako Rio Tinto nebo ExxonMobil. Na určitou dobu je naprosto zastínila. Ovšem nuda obecně, v tomto případě z těžařského sektoru, je někdy nejlepším společníkem dlouhodobého investora.

Groupon: Půjde na burze ve stopách LinkedInu?

Zdroj: Telegraph