Akcie patří k nejoblíbenějším investicím českých milionářů. Inspirujte se i vy!
|

Akcie patří k nejoblíbenějším investicím českých milionářů. Inspirujte se i vy!

Prototypem českého dolarového milionáře je muž ve věku 47 let. Je realistou, který očekává, že časy budou horší a je na to připraven. Přemýšlí o tom, co po sobě zanechá a myslí na další generace. Podporuje budoucnost, děti, vzdělávání, sociálně slabší a ty, kterým štěstí tolik nepřálo. Je racionálním patriotem, který je hrdý na Českou republiku a má rád Kofolu a Škodovku. Profesí jsou dolaroví milionáři především podnikatelé (66 %) nebo osoby samostatně výdělečně činné (15 %), pouze 14 % respondentů je na pozici zaměstnance.

Česká ekonomika Česká republika Investování

Průzkum, který probíhal mezi březnem a květnem 2011, provedla J&T Banka ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd. Cílem průzkumu bylo zmapovat investiční chování a životní styl dolarových milionářů, tedy těch, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně 18 milionů Kč. Do průzkumu se zapojilo celkem 106 respondentů z řad dolarových milionářů. Data byla sbírána pomocí dotazníku a individuálních hloubkových rozhovorů. Kvalitativní pohled doplnil skupinový rozhovor s privátními bankéři J&T Banky.

Jak by dolaroví milionáři investovali milion a 10 milionů Kč?

Dolarový milionář považuje milion korun za krátkodobou investici, kterou je vhodné vložit "tady a teď" do sebe. 16 % z nich by částku investovalo do koníčků nebo cestování, 10 % do vzdělání, a to zejména svých dětí, a 4 % do zdraví.

Pokud by milion neinvestovali do sebe, doporučují jej vložit do bankovních produktů, jako jsou termínované vklady (22 %), nebo do akcií (15 %), podílových fondů (3 %) a obligací (2 %).

Do čeho by čeští boháči investovali milion korun?

Pohled na investici se u dolarových milionářů liší s její výší. Částku 10 milionů již považují za investici dlouhodobou, která by měla přinést další peníze. Více než polovina dotázaných (59 %) by jednoznačně zvolila investici do nemovitosti, zvolená nemovitost by však podléhala přísnému výběru. Druhou nejčastěji zvolenou investicí by pak byly akcie (36 %), a to přesto, že ji jednoznačně řadí do rizikových investic.

Do čeho by čeští boháči investovali 10 milionů korun?

Při výběru investičních příležitostí věří své intuici nebo dají na radu přátel a známých, za důležité považují sledovat ekonomické dění u nás i v zahraničí.

V otázce inflace jsou mírně skeptičtí. Na začátku roku 2012 očekávají její výši na úrovni 3,43 % (median mezi dotázanými 3 %). Počítají tedy s podstatným zrychlením růstu cenové hladiny oproti ČNB, která prognózuje inflaci na úrovni 2 %.

Umějí dolaroví milionáři pomáhat?

V otázce dobročinnosti jsou respondenti jasnými patrioty – naprostá většina (71 %) přispívá v rámci České republiky. Nejvíce s jejich peněženkami "zahýbají" přírodní katastrofy (26 %) a děti, ať již se jedná o děti bez domova, nebo o problematiku vzdělávání.

Protože průměrný dolarový milionář již dosáhl středního věku, začíná růst i podpora seniorů. Překvapivě málo peněz jsou dotázaní ochotni věnovat na přírodu a ekologii.

Na co přispívají čeští boháči?

Bohatí a značky

Dolaroví milionáři mají značky rádi spíše pro jejich kvalitu a spolehlivost než pro jejich honosnost či okázalost. Bude-li dosahovat česká značka stejné kvality jako zahraniční, rádi ji podpoří. Z českých značek mají slabost pro ty, jež mají na našem trhu dlouholetou tradici a které se dokázaly prosadit i ve světě. Zkrátka značky s příběhem, jako je např. Baťa.

Ovšem ani český milionář neodolá hlasům nostalgie a rád se vrátí do dob svého mládí, kdy se pila kofola. Právě tento nápoj zvítězil mezi českými značkami na celé čáře. Mezi další oblíbené české značky patří již tradičně Pilsner Urquell, Škoda (i když jako oblíbený automobil si ji vybrala pouze 3 % respondentů) a Becherovka.

Nejoblíbenější značky českých boháčů
Zdroj: J&T Banka