Krize změnila přístup lidí k práci. Čeho se bojí dnešní mladí?
|

Krize změnila přístup lidí k práci. Čeho se bojí dnešní mladí?

Mladí lidé budou podobně jako jejich prarodiče, kteří zažili Velkou depresi, navždy ovlivněni finanční krizí. Ta sice vypukla už v roce 2008, ale zdá se, že nebyla zažehnána ani po třech letech. Jaké dopady bude mít na celoživotní postoje mladé generace, označované jako Generace Y, zkoumala studie Lisy Kahn vedená profesory ekonomie z Yale School of Management.

Zaměstnání Finanční krize
Chování v práci

Generace Y (často také označovaná jako Echo Boomers nebo Generation Next) - tedy demografická skupina lidí narozených v rozmezí od poloviny 70. až do 90. let - se bude vyznačovat na rozdíl od svých rodičů z "Generace X" větší averzí k riziku, ztíženým přístupem na trh práce a pesimistickými vyhlídkami.

1. Větší averze k riziku u mladých investorů

"Protože mladí nemají velké zkušenosti, nastavují svůj přístup k riziku spíše podle krátkodobější výkonnosti, na rozdíl od svých starších kolegů, kteří se rozhodují na základě zkušeností získaných za několik desetiletí," říká Stefan Nagel, profesor financí z Graduate School of Business na Stanfordské univerzitě.

Bylo vypozorováno, že kvůli ropným šokům a následné stagflaci ze 70. let přetrvala zvýšená averze k riziku u tehdy mladých obchodníků až do následujícího desetiletí. "Mladí v Americe dnes stahují peníze z akciových trhů ve větší míře než starší investoři, kteří mají stále na paměti velké výnosy z 50. a 60. let, a proto i nyní věří v zotavení trhů," dodává Nagel.

Riziková averze navíc vytváří "začarovaný kruh", kdy se investoři zdráhají reinvestovat své peníze. V období vysoké inflace proto zavrhují dluhopisy a preferují aktiva odolná inflaci. Tato nejistota má dopady i na trhu práce, kde mladí nemají vybudovaný silný pocit loajality k jednomu zaměstnavateli.

2. Odpor k autoritám

Pokud budete chtít v byznysu spolupracovat se zástupci této generace, uvědomte si, že s nimi musíte jednat jako se sobě rovnými. Pokud máte pocit, že by se vám vzhledem k vaší vyšší pozici měli "podřizovat", jste na omylu.

Také nesnášejí, když musejí někomu vykazovat výsledky své práce. Mají pocit, že jsou tady od toho počítače, ne nějací vedoucí.

3. Za úspěchem je spíše štěstí než tvrdá dřina

Lidé, kteří šli do zaměstnání v době finanční krize, mají tendenci vnímat úspěch spíše jako souhru šťastných náhod než jako produkt píle a úsilí. Volají po větším státním přerozdělování, zároveň je však charakterizuje nižší důvěra ve veřejné instituce.

To ovšem neznamená, že by mladí neuznávali tvrdou práci. Nová generace nikdy nepoznala, co znamená "jistota zaměstnání". Naopak si jsou vědomi toho, jak obtížné je najít dnes slušnou práci a udržet si ji. Když se jim proto nakonec nějaká pracovní příležitost naskytne, snaží se udržet si zaměstnání "zuby nehty". Mít práci podle svých představ - to je dnes výjimečné štěstí.

4. Ochota slevit z požadavků

Finanční krize mladé změnila natolik, že jsou poměrně skromní a realističtí. Absolventi, kteří ukončili studium na začátku finanční krize, jsou ochotni ke kompromisům a přijetí méně kvalifikované práce za méně peněz. Ta často vůbec nesouvisí s oborem, který vystudovali, a je na hony vzdálena jejich původním kariérním plánům.

Jak spořit? 5 tipů pro mladou generaci

Jak ovšem tvrdí Lisa Kahn, neznamená to, že by to byl pro mladé status quo. Mají totiž pocit, že i když svůj potenciál nevyužijí hned, naberou zkušenosti a sebevědomí pro dobu, kdy budou na pracovním trhu příznivější podmínky.

5. Beznaděj bez práce

"Když jste mladí, je obvyklé, že vystřídáte několik zaměstnání, než najdete to pravé," říká Lisa Kahn. "Je to také jeden ze způsobů, jak se dopracovat k vyššímu platu. Tento vzorec však u nové generace neplatí." Mladí při zdlouhavém hledání nové práce velmi rychle ztrácejí sebevědomí.

6. Rodiči prošlapaná cestička

Generace Y si zvykla, že v dětství a v dospívání mohla mít všechno, na co si vzpomněla, a opustit "teplo domova" se jí proto nechce ani v dospělosti. Nemá potřebu se bouřit proti systému, pouze očekává, že k ní budou všichni stejně štědří, jako byla jejich láskyplná rodina.

7. "Tech-generace", která se neumí chovat

Závislost na technologiích způsobila, že je mladá generace "slonem v porcelánu", pokud jde o profesní jednání nebo společenské odívání. Drtivá většina sice vlastní mobilní telefon, ale málokdo už umí telefonovat, protože ho používají hlavně ke psaní zpráv a statusů na sociálních sítích.

Zaměstnavatelé se pak diví, když chtějí po mladém kolegovi, aby vedl rozhovor, že není schopen normálního projevu. Je zvyklý odpovídat jen na takové otázky, které mu vyskočí na displeji telefonu.

Mladí jsou navíc netrpěliví. A nemají rádi nejednoznačnost - internet je naučil, že mohou na každou otázku okamžitě znát odpověď. Nejistota je dohání k šílenství.

8. Práce v týmu a nekonfliktnost

Generace Y nenávidí konflikty. Není divu - fungovat v týmu se dnes učí už malé děti. Týmová práce se proto mladým jeví jako nejefektivnější, proč spoléhat sami na sebe.

Zdroj: Business Insider