Jak zjistit, co si myslí vaši zaměstnanci? Pomozte si barvami!
|

Jak zjistit, co si myslí vaši zaměstnanci? Pomozte si barvami!

Barvy vnímá každý člověk trochu jinak. Roli hrají například věk, pohlaví či národnost, ale i samotná osobnost. Podle tvůrců tréninkového programu Balance Management mohou zaměstnavatelé pomocí barev vyřešit třeba problémy s nedostatečnou motivací a výkonností pracovního kolektivu.

Psychologie Zaměstnání
Sériová osobitost v kanceláři

"Vzdělávání ve firmách je z mých zkušeností často velmi obecné a necílené. V důsledku nepřináší požadovaný efekt," upozorňuje Filip Brodan, ředitel společnosti Zaměstnanci.com, která za konceptem Balance Management stojí. Účinek vzdělávání a dalších investic do rozvoje lidských zdrojů se navíc velmi těžko měří. Prostřednictvím barev, přesněji řečeno barvově-slovních asociací, je prý takové měření možné.

Barvy neobelžete

Pro testování v oblasti personalistiky využívá společnost Zaměstnanci.com metodu propojování barev a slov. "Tato technika je přesnější a komplexnější než běžné otázkové metody. Ty se zaměřují pouze na věci, které si uvědomujeme a rozumově zpracováváme. Barvově-slovní asociace oproti tomu odhalí i emoce," vysvětluje Brodan.

Lidé podle něho nedokážou své "barevné" reakce vědomě usměrnit. Výsledkem je proto jasná odpověď na zadanou otázku. "Tento nástroj dokáže velmi citlivě, a přesto precizně například charakterizovat tým, jeho chování, a dokonce definovat změny tohoto chování, pokud se tým dostane například pod stres," říká Lubor Lepič, obchodní ředitel společnosti DB Schenker Česká republika, která zmíněnou metodu pravidelně využívá.

Rozhodne-li se firma "poznat" své zaměstnance pomocí barev, čeká je nejprve rychlý on-line test. Jelikož je založen na barvově-slovních asociacích, nemusí se nikdo lopotit s namáhavými otázkami. Po rozboru a zpracování odpovědí se ukážou nejčastější vzorce chování, které daný kolektiv či jednotlivec používá. "Díky pochopení těchto vzorců chování a jejich popsání je možné konkrétně naplánovat a predikovat potřebné rozvojové aktivity. Za čas se tým či jednotlivec znovu změří a porovnáním zjištěných hodnot se vyhodnotí dosažený pokrok," popisuje proceduru Brodan.

Postoje i potenciál

Měřicí metodiku barvově-slovních asociací vytvořil tým psychologa Jiřího Šimonka a jeho syna. Základní teorie asociací nebyla přitom žádnou novinkou, v psychologii s ní už koncem 19. století pracovali Wilhelm Wundt a William James. Právě oni detailně popsali základní principy a zákony asociací fungující v lidském mozku.

Průlom v této oblasti přinesl v 50. letech 20. století švýcarský psychoterapeut Max Lüscher. Jeho kniha Lüscherův test inspirovala řadu psychologů po celém světě.

V roce 1980 přišel zmíněný český psycholog Jiří Šimonek na nápad spojit Lüscherův barvový test s principem slovních asociací. V dalších letech zkoumal možnosti tohoto spojení a vyvíjel co nejúčinnější formu měření.

Dnešní podoba testů vypadá tak, že člověk nejprve seřadí osm barev od té pro něj nejpříjemnější po nejméně oblíbenou. Pak se v testu objevují sady slov. Úkolem testovaného je přiřadit ke každému tři ze stanovených barev.

Pokračování článku najdete na serveru Profit.cz