AVG jde příští týden na americkou burzu. Má investice do akcií antiviru smysl?
|

AVG jde příští týden na americkou burzu. Má investice do akcií antiviru smysl?

Před více než 10 lety hledala brněnská společnost AVG (tehdy ještě pod názvem Grisoft) usilovně investory pro další rozvoj. Nebylo to snadné, protože verdikt většiny "expertů" v té době byl veskrze jednoznačný – byznys model Grisoftu má omezenou životnost a je jen otázka času, než Microsoft přijde s vlastním produktem. V té době měli totiž všichni v živé paměti, jak Microsoft zválcoval konkurenční prohlížeč Netscape tím, že převzal koncept nezávislého browseru a udělal z něj zdarma dostupnou součást široce rozšířeného informačního systému.

Světové akcie IPO Primární úpis akcií (IPO)
AVG logo

Tedy všech expertů kromě společnosti Benson Oak, která do Grisoftu postupně zainvestovala a od zakladatele pana Gritzbacha koupila podíl ve společnosti. Smlouva dostupná v obchodním rejstříku mluví o převodu za 650 tisíc dolarů, která může i nemusí odpovídat kupní ceně.

Každopádně Grisoft pod dohledem investora přešel postupně na "freemium" model – z prodeje software v zemi, kde platit za software bylo známkou neschopnosti, ke globální distribuci velmi dobře fungujícího produktu zdarma, který si uživatelé mohou v mírně vylepšené verzi koupit.

Z brněnské "garážovky" společnost vyrostla během 20 let existence do firmy, která má tržby za 9 měsíců loňského roku ve výši skoro 4 miliardy Kč a provozní zisk přes miliardu, svým akcionářům dokázala vyplatit v posledních 4 letech přes 10 miliard Kč (citace z prospektu k IPO: "aggregate of 557.5 million USD in dividends and distributions in excess of capital paid since January 1, 2008") a zaměstnává přes 800 lidí, většinu z nich v České republice a ve vysoce kvalifikovaných pozicích. Produkty AVG užívá přes 100 milionů lidí po celém světě.

AVG se tak nepochybně zařadila mezi nejvýznamnější firmy které v Čechách kdy vyrostly, pány Škodu a Baťu nevyjímaje.

Nyní je proces IPO v rukou investičních fondů a bankéřů, kteří se reáliemi české kotliny až tak nezabývají. Je tedy možná fér uvést i některá negativa, která při přečtení prospektu člověka napadají.

  • Byznys model každé technologické firmy se musí nutně vyvíjet, AVG není výjimkou. Evidentní je postupný odklon od od "freemium" modelu k "platform deals". Podíl tržeb z předplatného na celkových tržbách postupně klesá – za posledních 12 měsíců ze 77 na 66 %, a celkově příjmy ze subscription rostou jen mírně, růst se generuje právě ze smluv s velkými zákazníky.
  • Nejvýznamnějším je pro AVG nyní Google formou revenue share z kliků, které AVG dodá Googlu přes zabezpečený search. Závislost na Googlu je velká i kvůli tomu, že velká část uživatelů (prospekt říká enigmaticky "many of our users") přichází přes vyhledávače, zejména přes Google. Pokud by z nějakého důvodu traffic z Googlu ustal, bude to mít negativní dopad. A jak vlastně fungují vyhledávací algoritmy Googlu, o tom můžeme jen spekulovat.

  • Dalším rizikem může být to, že přes polovinu zákazníků pochází z USA, což je pro českou firmu fantastický úspěch, ale v USA jsou doma mnohé silnější značky jako Symantec a McAffee (za kterým dnes stojí vlastnicky Intel). Jde o do značné míry saturovaný trh, růst se dá čekat spíše od emerging markets, kde AVG až tak silné není. Na trhu profesionálních uživatelů se zdají být populárnější NOD32 od slovenského ESETu a Kaspersky, v korporátním segmentu zase řešení od firem jako Checkpoint a F-Secure.

  • K tomu je možné se zaměřit na čísla a konstatovat, že celkově se nárůst tržeb a zisku hodně zpomalil, tržby na uživatele dokonce klesají (2,21 USD na konci roku 2010, na 1,94 na konci září 2011).

Informace o úpisu akcií AVG Technologies najdete na serveru Patria.cz

Výše uvedené na druhou stranu nemusí znamenat nic jiného, než že je AVG velká a dospělá společnost, která se zaměřuje na zisk spíše než na rychlý růst za každou cenu a je připravená hledat nové cesty dalšího rozvoje, ať už to budou bezpečnostní aplikace pro sociální sítě, online zálohování a sídlení dat, nebo mobilní zařízení.

AVG uvede až 17 % akcií na nejprestižnější trh světa NYSE, s kapitalizací až 165 milionů USD, přičemž průměrná velikost IPO na NYSE je kolem 150 milionů. Tedy po 20 letech od založení se z AVG stává standardně velkou firmou na nejvýznamnějším akciovém trhu na světě.