Facebook už se burzy neštítí a plánuje IPO. Komu to naopak může ublížit?
|

Facebook už se burzy neštítí a plánuje IPO. Komu to naopak může ublížit?

Facebook by měl během týdne zažádat o zahájení primárního úpisu akcií (IPO). Hodnota firmy by podle posledních informací měla být mezi 75 a 100 miliardami dolarů, což by při zhruba 10% podílu firmy v nabídce znamenalo IPO okolo 10 miliard, tedy jeden z největších v historii. O úpis se poperou banky v čele s Morgan Stanley a Goldman Sachs, Facebook tak nejspíše hned v úvodu své "burzovní historie" přepíše dějiny, pokud jde o výši poplatků pro banky vedoucí úpis. I pro ně je to prestižní záležitost, takže půjdou s cenou dolů.

Technologie Světové akcie IPO Facebook Primární úpis akcií (IPO) Internet LinkedIn

O akcie budou mít zájem nepochybně velké fondy, ale i drobní investoři. Sean Parker, zakladatel Napsteru a jeden z prvních akcionářů Facebooku, v Davosu uvedl, že se okolo akcií největší světové sociální sítě nafukuje pořádná bublina. Ruský podnikatel Jurij Milner, který vlastní akcie firmy za zhruba 500 milionů dolarů a je podílníkem také v Zynze, Grouponu a Twitteru, považuje Facebook za adepta dalšího růstu po uvedení na burzu.

Proč Facebook? Protože nemá konkurenci!

Facebook: IPO se blíží, vyhoupne se hodnota firmy nad 100 miliard USD?

Facebook dosud dokázal organicky růst díky investicím konkrétně oslovených investorů, v posledních letech i díky příjmům z reklamy. Během letošního roku by měl přivítat uživatele s pořadovým číslem 1 000 000 000. Ano, sedmina světové populace má být brzy ochotna o sobě sdělovat věci, které by ještě před pár lety zamykala do sejfu.

Facebook: Kdo vlastní budoucí hit trhu s IPO?

Pro další růst a zakladatelem Markem Zuckerbergem opakovaně zdůrazňovanou bezplatnost firma potřebuje další peníze. A ty by měly přitéci z kapes velkých investorů. Spekulace o tom, že by podíl ve firmě byl nabídnut uživatelům Facebooku, sám zakladatel odmítl s tím, že by to "působilo jako drzost". Zuckerberg je samorost, to se ví, podle všeho by totiž uživatelé o akcie zájem měli.

Vlna internetových IPO

Facebook by v případě úpisu navázal na nejsilnější rok internetových IPO za poslední dekádu. 19 firem z oboru získalo na burze přes 6,6 miliardy dolarů. Profesní síť LinkedIn, hudební streamová služba Pandora, Slevový server Groupon nebo výrobce online her Zynga patřily k headlinerům roku 2011.

A právě akcie internetových společností by podle odborníků mohly vstupem Facebooku na trh trpět. Například Paulo Santos, zakladatel serveru Think Finance, považuje loňské nováčky za jedny z nejohroženějších titulů na burze, pokud se Facebook nakonec rozhodne svůj úpis zrealizovat v prvním pololetí letošního roku.

Akcie RenRen, Sina Corporation, Pandora, LinkedIn i Zyngy reagovaly v pátek na informace o IPO Facebooku silným růstem, ovšem dlouhodobě by pro ně jejich přítomnost na burze měla být spíše rizikem. Proč?

1. Peníze potečou do Facebooku z akcií jiných internetových firem.

2. Akcie Facebooku budou levnější nebo stejně drahé.

U druhého důvodu se zastavme. Facebook je dnes již silně zisková společnost. Očekává se tržní kapitalizace až 100 miliard dolarů. Při ní by valuace akcií nevypadala vůbec špatně. Podle odhadů měl Facebook loni obrat okolo 4,1 miliardy a EBITDA zhruba 2 miliardy (marže EBITDA 50 %). To by znamenalo 12měsíční klouzavý poměr ceny a tržeb okolo 24 a EV/EBITDA pod 50 (lze předpokládat, že firma bude mít hodně volné hotovosti; EV je enterprise value, tedy hodnota firmy po zohlednění dluhů a volné hotovosti).

RenRen má tyto hodnoty 19,6 a 77,6. Sina Corporation 9,5 a 54,5. Pandora Media 8,7 a 128. LinkedIn 16,2 a 132. A nakonec Zynga 6,5 a 32.

Z toho vyplývá, že některé akcie, které na zprávu o IPO Facebooku reagovaly růstem, jsou aktuálně stejně drahé, nebo dokonce dražší než Facebook při své předpokládané upisovací hodnotě.

Sociální sítě = Facebook!
Na sociálních sítích trávíme stále více času. Ovšem ať se konkurence snaží jakkoli, čas strávený na Facebooku drtivým způsobem dominuje. 95 % času stráveného na sociálních sítích připadá právě na Facebook. Kdybyste tedy náhodou přemýšleli, kde se zviditelnit a kam zadat reklamu, vzpomeňte si na tento graf.