Facebook vs. LinkedIn: Bitva sociálních médií teprve začíná
|

Facebook vs. LinkedIn: Bitva sociálních médií teprve začíná

Není to ani tak dlouho, co obě internetové firmy reportovaly své výsledky. Nastal proto pravý čas podívat se na to, jak si na trhu sociálních médií oba velcí konkurenti stojí.

Facebook LinkedIn Sociální sítě
Facebook vs. LinkedIn

Dvě výrazné značky podnikající v byznysu sociálních sítí jsou právě v raném stádiu konkurenční války, která rozhodne, kam budou firmy z celého světa směřovat své výdaje na marketing. Facebook zatím sází spíše na spotřebitelsky zaměřenou reklamu, kdežto uživatelé LinkedInu využívají síť hlavně pracovně. Obě firmy podnikají ale i v oblastech, v nichž si nekonkurují (platební systém u Facebooku a služby usnadňující propojení kandidátů na pracovní pozice a jejich potenciálních zaměstnavatelů u LinkedInu).

V dlouhodobém horizontu by mohl mít navrch spíše LinkedIn, protože za více než polovinou jeho tržeb stál prodej profesionálních služeb firmám. Koncepce B2B (business-to-business) může dlouhodobě nabídnout vyšší marže než inzerce pro koncové spotřebitele.

Na základě tradičních valuačních technik zahrnujících P/S (price-to-sales, poměr ceny akcie a tržeb na akcii) a P/E (price-to-earnings, poměr ceny akcie a zisku na akcii) se nicméně obě akcie aktuálně jeví jako nadhodnocené.

Facebook je lídrem, ale LinkedIn rychleji roste

Tržby LinkedInu vzrostly o 81 % (na 252 milionů USD) ve srovnání s minulým rokem. Silný růst zaznamenaly všechny tři oblasti podnikání - inzerce, prémiové předplatné pro uživatele a online náborové služby nabízené firmám hledajícím kandidáty na pracovní pozice. Facebook zvýšil tržby "jen" o 32 % (na 1,26 miliardy USD), drtivou většinu zajistily příjmy z reklamy a za zbytkem stál platební systém. Facebook je na základě tržeb stále pětkrát větší než LinkedIn, avšak LinkedIn roste 2,5násobně rychlejším tempem než jeho konkurent.

V segmentu online reklamy a marketingových služeb, v němž si rivalové přímo konkurují, rostly tržby LinkedInu o 60 % (na 64 milionů USD). Oblast označovaná LinkedInem jako marketingová řešení tvoří menší část jeho celkových tržeb, protože ostatní segmenty zaznamenávají rychlejší rozvoj. Marketingová řešení ve třetím čtvrtletí přispěla jen čtvrtinou k celkovým tržbám LinkedInu. Pro srovnání, v druhém čtvrtletí to bylo 29 %.

Facebook je podle všeho daleko méně diverzifikovaný. Valná většina tržeb (86 %) plynula z příjmů z inzerce, které rostly o 36 %. I tak je ale reklamní byznys konkurenčního LinkedInu stále jen šestnáctinou toho, co na inzerci vydělá Facebook, přestože roste 1,5krát rychleji. To dělá z Facebooku lídra trhu a z LinkedInu konkurenta, který se soustředí na specifické klienty (niche marketing) a dokáže díky svému diverzifikovanému obchodnímu modelu nastartovat růst.

Finanční ukazatele Facebooku a LinkedInu

Jak napsat status na Facebooku, aby z něj byl hit?
Vytvořit příspěvek na Facebooku, který se lavinově šíří mezi uživateli, si…

Vysoké náklady na investice a akciové odměny

Ve třetím kvartálu byl na provozní úrovni slabší Facebook, ačkoli obě firmy hodně investovaly. Provozní náklady LinkedInu rostly o 82 %, tedy zhruba stejnou měrou jako tržby, což zanechalo prostor pro úzkou marži 2 %. Tento ukazatel byl částečně zatížen náklady na rozdělení vlastního kapitálu (equity) mezi zaměstnance a insidery. Celkově provozní zisk LinkedInu vzrostl téměř o třetinu na 6 milionů USD.

Náklady Facebooku stouply o 64 %, dvakrát rychleji než tržby. Přesto firma nadále vykazuje provozní marži přes 30 %. Dolarově vyjádřeno klesl provozní zisk Facebooku za třetí kvartál o 9 % (na 377 milionů USD) ve srovnání s loňskem. Facebook měl tedy ziskovější provozní model než LinkedIn, přesto je u LinkedInu patrné, že provozní marže zaznamenává na rozdíl od Facebooku rostoucí trend.

LinkedIn několik kvartálů po IPO v černých číslech, Facebook zatím v červených

Když se podíváme na čistý zisk, vidíme, jak kmenoví akcionáři obou firem své podíly rozředili prostřednictvím štědrých akciových kompenzačních programů pro zaměstnance a insidery. Tyto náklady zcela vymazaly celý čistý zisk Facebooku a téměř všechen u LinkedInu.

LinkedIn vykázal čistý zisk 2 centy na akcii, čímž se přehoupl do černých čísel ze ztráty 2 centy na akcii před rokem, to vše pět kvartálů po IPO v červnu 2011. Raketový růst tržeb lehce přesáhl vyšší náklady. Na programy akciových odměn vydal LinkedIn 20 centů na akcii.

Horší je to u Facebooku, který vykázal na akcii čistou ztrátu 2 centy ve srovnání s loňským ziskem 10 centů. Sociální síť hromadí velké rezervy 431 milionů USD na daňové závazky z akciové kompenzace v důsledku IPO z letošního května. Šest měsíců po IPO je Facebook lehce v červených číslech, protože kompenzační a další náklady převýšily růst tržeb.

Facebook vs. LinkedIn

Jak používá LinkedIn manažer, který shání práci?
Sociální síť LinkedIn se stala pro mnohé manažery startovním blokem při hledání…

Nová sociální síť Sulia: Kašlete na kamarády, řešte obsah
Sdílení zájmů a sledování společných témat - to jsou dvě základní…

Zdroj: MarketWatch