Tablety od Microsoftu s vyšší marží než iPady. Co na to akcie?
|

Tablety od Microsoftu s vyšší marží než iPady. Co na to akcie?

Microsoft prodává tablet Surface s hrubou marží 47 %. Dodatečný příjem z tabletů by mohl být až 2 miliardy USD ročně. Jaký to může mít vliv na akcie Microsoftu?

Technologie Světové akcie Microsoft Tablety
Surface a šéf Microsoftu Steve Ballmer

Některé internetové společnosti nakupují nové spotřebitelské technologické výrobky a následně je demontují. Chtějí totiž zjistit, kdo vyrobil to, co je uvnitř zařízení, a kolik tyto komponenty stojí. Protože jsou tyto součástky z velké části běžně dostupné, na většině internetových stránek, které mají s demontáží a oceňováním jednotlivých komponent zkušenosti, mohou čtenáři, investoři či analytici získat jasnou představu o nákladech na výrobu daného zařízení, potažmo o hrubém zisku z daného zařízení.

Marže od 285 USD za tablet

Tentokrát společnost IHS iSuppli rozebrala tablet Surface od Microsoftu a pokusila se spočítat, jaké jsou náklady na jeho výrobu. Z její analýzy vyplývá, že z hlediska hrubé marže je Microsoft Surface ještě ziskovější než tolik opěvovaný iPad. Společnost IHS iSuppli odhadla náklady na sestavení a výrobu tabletu spolu s náklady na výrobu elegantní klávesnice na zhruba 315 USD. To je poměrně důležité, protože Microsoft prodává tento produkt za cenu, která začíná na 600 USD. To představuje pořádně tučnou hrubou ziskovou marži 47 % (285 USD).

Analytici jsou přesvědčeni, že společnost Microsoft na letošní předvánoční trh objednala okolo 3 až 5 milionů tabletů Surface, což by mohlo výrazně ovlivnit zisky společnosti ve čtvrtém kvartálu i v těch následujících.

Bez ohledu na přepravní náklady a riziko kanibalizace, jež se může projevit na ostatních tabletech s operačním systémem Windows 8 (Microsoft má v případě licence na Windows RT od originálního výrobce zařízení zisk zhruba 50 až 65 USD), je Microsoft na nejlepší cestě připsat si z prodeje tohoto tabletu při konzervativním odhadu dodatečný hrubý zisk 750 milionů až 1,25 miliardy USD.

Ve srovnání s tržbami společnosti Apple za iPad za zhruba 15 milionů iPadů (ve 3Q2012 to bylo 14 milionů – pozn. red) je to sice slabší odvar, nicméně zisku Microsoftu by to mohlo vlít čerstvou krev do žil.

Firma obvykle čtvrtletně vykazuje 5,5 až 8 miliard zisku před zdaněním, tudíž 750 milionů USD z tabletů Surface by mohlo představovat 10 % zisku, což po zdanění představuje čtvrtletní zisk přibližně 500 milionů USD, tedy 2 miliardy ročně. To je u firmy, která ještě před pár měsíci kromě několika málo doplňků nevyráběla žádný hardware pro PC, docela působivé číslo.

Facebook IW: Zemětřesení v Microsoftu, šéf Windows odchází

Surface pomůže hodnotě Microsoftu

Co se týče vlivu na současnou hodnotu společnosti, injekce v podobě 2 miliard ročně by mohla při současném ocenění společnosti znamenat zhodnocení firmy o 20 miliard USD jen díky tabletu Surface, tedy skokově téměř o 10 %. Na základě prvotní poptávky a rychlého vyprodání tabletů se jeví jako vysoce pravděpodobné, že Microsoft po Vánocích výrobu tabletů Surface navýší. Společnost by mohla v příštím roce prodat 15 až 20 milionů tabletů Surface s příjemným čistým ziskem okolo 3 miliard USD.

V uplynulém desetiletí se na akcie Microsoftu pohlíželo jako na "mrtvé", nicméně pokud se tablet Surface skutečně stane výrazným tahounem růstu firemního zisku, pak by zhodnocení společnosti mohlo změnit i dosavadní pohled na Microsoft jako nudnou akcii bez růstového potenciálu.

Pokud například z původní hodnoty 10 trh "přehodnotí" poměr P/E u Microsoftu na zhruba 12, znamenalo by to zvýšení tržní kapitalizace společnosti z 250 miliard USD přibližně na 335 miliard.

Je potřeba si uvědomit, že do hodnoty firmy vstupuje další řada faktorů, které mají vliv na cenu akcie. Ovšem předpokládaná čísla tabletu Surface signalizují, že Microsoft objevil nový pramen příjmů, což by mohlo být pro investory požehnáním.

Microsoft

Tabletová revoluce?
Zvěsti, že by Microsoft mohl vyrobit vlastní tablet, byly pravdivé. Microsoft před týdnem představil svůj model Surface, který může směle konkurovat iPadu. Zatímco operační systém Windows 8 byl určen především pro tablety a notebooky s dotykovým ovládáním, Surface nabídne užší propojení svého softwaru a hardwaru. A to je ze strany Microsoftu zcela nová strategie.

Zdroj: Saxo Bank