Sedm otázek, které zabijí pracovní pohovor
|

Sedm otázek, které zabijí pracovní pohovor

Nemusíte ani přijít pozdě, nevhodně oblečeni nebo při pohovoru telefonovat. Pohřbít šanci na novou práci si můžete i nepatřičnou reakcí na rutinní otázku.

Zaměstnání Pracovní pohovor
Pracovní pohovor - ilustrační foto

Personalisté se často setkávají s tím, že i na první pohled slibný kandidát pokazí pracovní pohovor špatně volenými slovy. V takových případech platí staré známé pořekadlo - "mluviti stříbro, mlčeti zlato".

Jak rozhodně neodpovídat na obvyklé dotazy personalistů?

1. Řekněte mi něco o sobě

Pozor, bývá to zpravidla první otázka, se kterou na vás personalista vyrukuje. Pokud svou odpověď začnete soukromými informacemi, které se týkají místa narození, výchovy v rodině nebo vzdělání na základní škole, nesmíte se divit, že vás personalista přeruší a pošle rovnou domů.

Těžko říci, co přesně chce konkrétní personalista slyšet, ale zajisté to bude něco z vaší profesní kariéry - zkušenosti, které aspoň trochu souvisejí s pracovní pozicí, o niž se ucházíte. Není od věci zeptat se, zda ho zajímá jen poslední pracovní zkušenost, nebo máte stručně charakterizovat celou vaši kariéru.

2. Proč chcete opustit stávající zaměstnání?

Zaprvé, pokud jdete na pracovní rozhovor, musíte být rozhodnuti, že svou dosavadní práci chcete skutečně opustit. Zadruhé, neříkejte, že hledáte jen změnu, a zatřetí, nikdy svého původního zaměstnavatele nepomlouvejte. Není však od věci nastínit problém, kvůli kterému v práci nechcete zůstat, a způsoby, jak jste se ho pokoušeli řešit. Pokud vám vadilo, že dřívější práce nenabízela kariérní postup, vysvětlete, že změna je dalším logickým krokem ve vaší kariéře. Raději odkloňte konverzaci od toho, proč opouštíte práci, k tomu, proč chcete získat zaměstnání u nové firmy.

Další zapovězená témata? Tak například, že práci opouštíte kvůli tomu, že se vám nechtělo tak daleko dojíždět nebo vám vadil nízký plat a málo zaměstnaneckých benefitů.

10 věcí, kterým byste se měli při pracovním pohovoru raději vyhnout
Snem každého personalisty je kandidát, který přijde včas, má požadované vzdělání i praxi, je vhodně oblečený a přesně ví, proč by chtěl pracovat právě v jeho firmě. Většina kandidátů se tomuto ideálu alespoň částečně přibližuje. Přesto se občas k pohovoru dostaví "expert", který svým dotazem či chováním nemile překvapí i zkušeného pracovníka lidských zdrojů. Následující seznam přináší deset rad, jak se takovému nepříjemnému překvapení vyhnout.

3. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?

Neodpovídejte vychloubačně, bez trochy skromnosti. "Moje slabá stránka? Takové slovo neznám!" To je asi nejhorší odpověď, jakou může personalista na otázku dostat. Identifikujte slabinu, ale snažte se vysvětlit, jak pracujete na zlepšení nebo jak jste se ze svých chyb poučili. Když přijde na vaše přednosti, nevyjmenovávejte sáhodlouhé seznamy, ale ani neodpovídejte univerzálně jako stovky dalších kandidátů. Nic nedokáže personalistu naštvat více, než když 95 % uchazečů odpovídá jako přes kopírák.

4. Jak vás vnímají vaši kolegové?

Neznamená to, že jste dostali prostor k tomu, abyste zopakovali, jaké jsou vaše přednosti. Je rozdíl mezi tím, jak popisujete vy sám sebe, a jak naopak vás hodnotí ostatní. Vyvarujte se odpovědí typu: "Jsem jediný člověk v práci, který plní své úkoly správně." nebo "Jsem skvělý chlapík, s nímž si kolegové rádi vyrazí i po práci."

Zamyslete se nad tím, jak vás vidí například vaši podřízení. Jste féroví? Je na vás spolehnutí? Dáváte jim příležitost prezentovat jejich nápady?

8 pravidel psaní životopisu: Stará pravda, nebo staromódní mýtus?
Podobně jako se vyvíjí pracovní trh, vyvíjejí se požadavky náborářů na formu i obsah životopisů. Co bylo před pár lety nezbytnou součástí CV, to vás dnes může připravit o pozvání na pohovor. Která pravidla stále platí v současné personalistice?

5. Jaký je váš krátkodobý cíl?

Nemůžete vědět, jaký časový horizont váš tazatel myslí. Krátkodobě může znamenat šest měsíců, nebo 1 až 2 roky. Nejdříve si vyjasněte pojmy. Neříkejte, že chcete brzy rozjet vlastní byznys nebo začít studovat.

6. Existují nějaké úkoly, které nesnášíte, nebo lidé, s nimiž si nikdy nepadnete do noty?

U odpovědi na tuto otázku buďte obzvláště opatrní. Nesnažte se uměle předstírat, že vycházíte s každým a nic vám není proti srsti. Buďte upřímní. Když například řeknete, že nemáte rádi v práci lidi, kteří jsou upovídaní, nebo že nechcete pracovat na pozici, která by obnášela nezáživnou a nekonečnou práci s databázemi (pokud se tedy neucházíte zrovna o místo v administrativě), personalista odpověď bez problémů přijme.

7. Máte ještě nějaké otázky?

Pokud nebudete mít žádnou otázku, budete působit jako nepřemýšliví. Možná se bude zdát, že se o novou práci vůbec nezajímáte. Dejte si ale pozor na nevhodné otázky. Neptejte se hned na dovolenou, benefity nebo možnost práce z domova. Místo toho, abyste poslední minuty strávili vymýšlením otázek, zkuste si nějaké připravit předem. Zamyslete se nad tím, co by vás o pracovní pozici nebo o firmě zajímalo, a pokud jste se to nedozvěděli již během rozhovoru, neváhejte a využijte příležitosti se zeptat.

Jak si vyjednat co nejvyšší plat?
Chystáte se na přijímací pohovor? Vězte, že jedním ze zásadních témat bude otázka platu. Vyjednávání o jeho výši často připomíná partičku pokeru. Vyhrává totiž ten, kdo umí lépe blufovat. Přiznávají to nejen personalisté, ale i samotní odborníci z herního světa.

Zdroj: Fins.com