Chris Colahan (RSA): Dělat byznys v Asii není snadné, ale nedělat ho je sebevražda
|

Chris Colahan (RSA): Dělat byznys v Asii není snadné, ale nedělat ho je sebevražda

Pojišťovnictví má mít v Asii skvělou budoucnost. Zavedené značky, které tamní stále početnější a bohatší střední třídu dokáží správně oslovit, na plánují vydělat jmění. A stejně tak mohou vydělat investoři, kteří vítěze probíhajících pojišťovnických dostihů uhodnou. Nebudou to ale mít jednoduché, boj o asijské zákazníky se totiž vyhrocuje, řekl Investičnímu webu šéf asijské větve britské pojišťovny RSA Chris Colahan.

Asijská ekonomika Emerging Markets Demografické trendy Pojišťovny
Chris Colahan

Jak je na tom aktuálně pojišťovnictví v Asii? Nakolik ho ovlivnila krize?

Chris Colahan (ChC): V první polovině roku 2012 se začaly projevovat jisté dopady krize. Bylo to poprvé, kdy se něco podobného stalo. V předchozích letech totiž Asie solidně rostla, zejména ve srovnání s rozvinutějšími trhy v Evropě a v Severní Americe. Čína například rostla o 8 až 9 %, což bylo v porovnání se zbytkem světa hodně dobré. To samé platilo o Indonésii, Thajsku nebo Malajsii, které rostly minimálně o 5 %. Letos ale zpomalily. Ve srovnání se zbytkem světa však tyto trhy stále rostou velice rychle. Ohledně Asie jsme proto stále optimisty.

Podobně to vidí i většina konkurence. Jak moc je to znát přímo na místě?

ChC: Konkurence se stupňuje. S tím, jak trhy v Evropě a Severní Americe zpomalily, obrátily nadnárodní společnosti pozornost na Asii, a to víceméně ve stejnou dobu. Tahanice o talentované lidi, o distribuci a o spotřebitele jsou proto hodně silné. Ačkoli tedy Asie roste, je stále obtížnější toho využít.

Zaměřme se na jednotlivé trhy. Které jsou podle vás pro pojišťovny nejzajímavější?

ChC: Stále vidíme řadu příležitostí. V Indii se nám například povedlo za těch 12 let, co tam jsme, posunout výrazně kupředu. Smíme vlastnit jen 26 % společného joint-venture, ale mimo to je tam jen málo překážek, které by komplikovaly náš byznys. V Číně můžeme vlastnit 100 % podniku, jsme ale omezeni v samotném oboru činnosti. Čína je na tak sice na pohled určitě největší trh nabízející největší příležitosti, ale regulatorní překážky znamenají, že je tam obtížné podnikat.

A co v porovnání s Indií a Čínou menší, někdy opomíjené trhy?

ChC: Hodně se nám líbí země, kde už podnikáme, tedy Singapur a Hongkong. Za povšimnutí stojí také Indonésie, Thajsko, Malajsie a Filipíny. Tyto trhy jsou zatím z pohledu pojišťoven nedostatečně rozvinuté, ačkoli mají velice silné hospodářské fundamenty. HDP na osobu v těchto zemích poroste, navíc mají mladou populaci, což je ekonomicky do budoucna velice příznivé. Tyto trhy považujeme za příležitosti do budoucna.

O jaké produkty bude podle vás v Asii největší zájem?

ChC: Jednou z oblastí, kde sledujeme skutečně robustní růst, je pojištění v oblasti stavebnictví a inženýrských sítí. Všechny vlády v regionu totiž ve velkém investují do silnic, železnic, do vodovodních a odpadních sítí a tak dále. Díky tomu vznikají zajímavé příležitosti jednak během výstavby, a jednak ve chvíli, kdy už jsou projekty hotové a funkční.

A po čem půjdou nejvíce asijské domácnosti?

ChC: Pravděpodobně produkty, které chrání příjem, například úrazové pojištění, krytí nákladů spojených s pobytem v nemocnici a tak dále. O to bude velký zájem zejména v zemích se sociálně ekonomickým prostředím, jaké má například Indie.

A co v Číně, podle většiny pojišťoven nyní nejperspektivnější zemi?

ChC: Bude to podobné, tedy produkty chránící příjem. To nám ostatně potvrdilo posledních pár let, kdy jsme s nimi sklízeli úspěchy. Velice zajímavé bude také pojištění motorových vozidel, regulátoři totiž nedávno otevřeli zahraničním pojišťovnám trh s povinným pojištěním odpovědnosti za škodu. To je obrovská část trhu, pojištění vozidel v Číně představuje 70 % trhu s pojištěním. Otázku nicméně je, jakým způsobem budou zahraniční hráči na tento trh vstupovat, tedy jaké distribuční kanály jim budou k dispozici. A s tím souvisí i potenciál jejich zisku na čínském trhu.

Je ve vašem oboru na asijském trhu něco specifického, typicky asijského?

ChC: Nabídnu vlastní zkušenost: Začneme tím, že se zaměříme na to, v čem jsme dobří, co se nám daří dělat na globální úrovni, a to pak přizpůsobíme požadavkům lokálních trhů. Patříme mezi největší pojistitele v oblasti námořní dopravy, naše úspěchy v Asii byly spojené právě s tímto sektorem. Přitom je potřeba, aby firma pracovala na lokálních technických schopnostech a expertize. To je podle mě pro každou pojišťovnu, a nakonec vlastně pro každou firmu v této části světa nesmírně důležité. Pouhé přenesení toho, co se dělá v Evropě nebo v Americe, zkrátka příliš nefunguje. Je možné pracovat se zkušenostmi, které mají lidé v centrále, vždy je ale potřeba tyto zkušenosti přizpůsobit místnímu trhu.

Akcie pojišťoven jsou stále atraktivní. V Praze je v nabídce rakouská VIG (doporučení "kupovat")
Analytici z Erste Group zvýšili roční cílovou cenu pro akcie VIG na 42 eur s doporučením "kupovat". Odhady zisku pro letošní rok i výhled zisku na další dva roky nechali nezměněný, ocenění založili na svém modelu převyšujícího výnosu. Růst ceny akcií VIG a mírně nižší beta jsou argumenty pro zvýšení cílové ceny.

Zmínili jsme to dobré, co souvisí s asijským trhem. Co naopak až tak příjemné není?

ChC: Doba, kdy byla Asie neorané pole plné obrovských příležitostí, je zkrátka pryč. Je tu mnoho nadnárodních firem, které se snaží toho, co místní trhy nabízejí, využít. To znamená tvrdý boj o talentované lidi, boj o distribuční kanály i o koncové spotřebitele. Boj o talenty je přitom obzvláště ostrý. V našem sektoru, kde je technická znalost věci klíčová, to například znamená, že rozhoduje kvalitní strategie v oblasti lidských zdrojů. Je potřeba podchytit, vychovat a hýčkat si kvalitní lidi.

Vraťme se ještě k regulaci. Zmínil jste tu v Číně, ale jak velkou roli hraje v Asii obecně?

ChC: Je důležité umět se přizpůsobit jednotlivým regulatorním prostředím. A je to mnohdy hodně komplikované, existují například limity toho, jak velký podíl jako zahraniční pojišťovna v místní dceřiné firmě můžete vlastnit. Na druhou stranu v Číně, kde můžeme držet 100%, nás regulátoři také omezují, lze tam totiž nabízet jen určité produkty a podnikat jen v určitých částech země. Řekl bych tak, že na první pohled mnohé asijské trhy vypadají lákavě, ale když proniknete pod povrch, pochopíte, že to není tak lehké.

I tak zájem o Asii i Asie jako taková rostou. To nelze ignorovat.

ChC: Budoucnost skutečně patří této části světa. Pokud se zaměříme na středně- až dlouhodobý horizont, tedy 5, 10 až 20 let, bude obtížné být velkou nadnárodní společností, aniž byste měli v Asii slušné zastoupení. Žije zde polovina světové populace, bude odsud pocházet řada inovací a kreativity napříč všemi obory, no a v neposlední řadě se současné menší a střední asijské firmy postupně budou drát mezi velké regionální i globální hráče. To je nepochybně pro pojišťovny zajímavé, a nejen pro ně.

Mohou být právě tyto zatím menší asijské firmy zajímavou "sázkou" právě pro vás, tedy pro pojišťovny?

ChC: Určitě. Již nyní sledujeme řadu středně velkých firem sídlících v Hongkongu, Singapuru a Číně, které expandují do Latinské Ameriky a do Afriky. Tyto firmy porostou a pojišťovny a další poskytovatelé služeb, kteří s těmito firmami spolupracují, porostou s nimi. Proto jsem přesvědčen, že je Asie oblastí, kde je zkrátka nutné být. Jedním dechem však připomínám, že zdejší byznys není žádná procházka růžovou zahradou.

Poznámka: Peking ve středu 5. prosince 2012 povolil pojišťovnám více investovat do bank. Spustil tak největší rally na čínských akciích za uplynulé tři měsíce.

O2: Analytici očekávají stagnaci, nebo mírný růst tržeb
17:16

O2: Analytici očekávají stagnaci, nebo mírný růst tržeb

Analytici očekávají stagnaci nebo mírný růst tržeb v pololetním výsledcích hospodaření operátora 02. U zisku před...
Akcie ČR O2 Czech Republic (dříve Telefónica C.R.)
Pražská burza si ve čtvrtek připsala 0,3 procenta díky akciím ČEZ a…
Pražská burza si ve čtvrtek připsala 0,3 procenta díky akciím ČEZ a…
16:30

Pražská burza si ve čtvrtek připsala 0,3 procenta díky akciím ČEZ a Komerční banky

Index pražské burzy PX ve čtvrtek zakončil obchodování se ziskem 0,3 procenta, když při uzavření seance měl hodnotu...
Akcie ČR Shrnutí obchodování v ČR
Volkswagen hodlá nabídnout úpravu čtyř milionů naftových aut
15:58

Volkswagen hodlá nabídnout úpravu čtyř milionů naftových aut

Automobilka Volkswagen hodlá příští týden na setkání se zástupci německé vlády nabídnout, že provede úpravu čtyř...
Auta Německo Volkswagen
Starbucks koupí zbývající podíl ve společném podniku v Číně
15:55

Starbucks koupí zbývající podíl ve společném podniku v Číně

Americký kavárenský řetězec Starbucks koupí za 1,3 miliardy USD zbývající 50procentní podíl v čínském společném...
Káva Fúze a akvizice Americké akcie
Jeff Bezos je nejbohatším člověkem planety
Jeff Bezos je nejbohatším člověkem planety
15:45

Jeff Bezos je nejbohatším člověkem planety

Zakladatel (a majitel 79 milionů akcií) firmy internetového obchodníka Amazon.com Jeff Bezos se ve čtvrtek stal...
Wall Street Amazon Microsoft
Přední evropští těžaři ropy a plynu ve čtvrtletí zvýšili zisk
15:25

Přední evropští těžaři ropy a plynu ve čtvrtletí zvýšili zisk

Předním evropským ropným a plynárenským společnostem se ve druhém čtvrtletí podařilo zvrátit tři roky trvající pokles...
Ropa Evropské akcie
USA: Ekonomická aktivita zůstala v červnu pod odhady, velkoobchodní…
15:10

USA: Ekonomická aktivita zůstala v červnu pod odhady, velkoobchodní skladové zásoby rostly

Index celostátní ekonomické aktivity, jejž sestavuje chicagský Fed, dosáhl v červnu hodnoty 0,13 bodu. Po květnové...
Americká ekonomika
USA: Objem objednávek zboží dlouhodobé spotřeby v červnu výrazně…
15:04

USA: Objem objednávek zboží dlouhodobé spotřeby v červnu výrazně vzrostl

Objem objednávek zboží dlouhodobé spotřeby ve Spojených státech v červnu stoupl ve srovnání s květnem o 6,5 procenta....
Americká ekonomika Průmyslová výroba
Čtvrtletní zisk automobilky FCA na rekordu
14:51

Čtvrtletní zisk automobilky FCA na rekordu

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zvýšila ve druhém čtvrtletí provozní zisk před zdaněním (EBIT) o 15...
Auta Evropské akcie Výsledková sezóna