Všechno co potřebujete vědět o vstupu Facebooku na burzu (IPO) a báli jste se zeptat
|

Všechno co potřebujete vědět o vstupu Facebooku na burzu (IPO) a báli jste se zeptat

Facebook drtí na celé čáře svoji konkurenci, otázkou ovšem je, jak se jeho akciím povede na burze, na kterou vstupuje 18. května 2012. Největší sociální síť na světě se stane veřejně obchodovanou společností a drobný český investor se může stát jejím akcionářem. Proč je Facebook dominantní silou na internetu, za kolik upíše akcie, kdo by se měl na burze začít bát a čím je vstup této společnosti na burzu revoluční? Na tyto a další otázky vám pomůže odpovědět speciál Investičního webu.

IPO Facebook

Investiční horečka + vrchol akciového trhu = Facebook jako propadák?
Nemáme v popisu práce analyzovat akcie, natož pak jejich nové úpisy. Přesto nelze pominout nepříliš povedenou obří emisi akcií Facebooku, která se ovšem stala (co do objemu) největší mezi technologickými tituly.

První den Facebooku na burze: Spíše zklamání zarámované několika zajímavostmi
IPO Facebooku je bezesporu jedna z nejdůležitějších událostí pro kapitálový trh v letošním roce. V čem nejspíše předčila očekávání, byl objem obchodů. Obrovský zájem zobchodovat (ne nutně nakoupit) vedl k obrovskému objemu obchodů, rekordnímu pro akcie obchodované první den na burze. Páteční horečka ovšem přinesla i několik zklamání.

Nestihli jste akcie Facebooku koupit v úpisu? Tak se jim teď vyhněte!
Gratuluji, pokud se vám podařilo získat akcie Facebooku v rámci IPO. Pokud jste štěstí neměli, držte se stranou do doby, než skončí šílenství, ve kterém se investoři budou snažit nakoupit za jakoukoli cenu. Ostatně například i od Steva Wozniaka, spoluzakladatele firmy Apple, zaznělo, že se bude snažit investovat do Facebooku za každou cenu.

Facebook: (Ne)koupit?
Největší světová sociální síť Facebook čeká v pátek premiéra na burze. S ohromujícím množstvím aktivních uživatelů (před 900 milionů), kteří navštíví jeho stránky alespoň jednou měsíčně, má téměř třikrát více uživatelů než druhá nejpoužívanější platforma Twitter.

Tyhle akcie si kupte místo Facebooku!
Investoři se těší na Facebook, ukázala to přeupsaná nabídka v IPO. Co mají dělat ti, na které se v úpisu nedostalo? Mají jít do rizika a nakoupit akcie Facebooku během prvního dne obchodování? Tržby Facebooku mezikvartálně klesají a náklady rostou kvůli tomu, jak firma expanduje: zvyšuje počet datových center a zaměstnanců. Ze vstupu firmy na burzu lze ovšem benefitovat i s dalšími veřejně obchodovanými tituly. Kterými?

VIDEO: Jak Facebook vydělává peníze?

Facebook se nafukuje dál: Je ještě dražší a prodá víc akcií
Společnost Facebook v pondělí oznámila, že zvyšuje cenové rozpětí v rámci probíhajícího IPO z původních 28-35 na 34-38 USD za akcii. Nově pak firma chce prodat až 421 milionů akcií. Může tak navýšit jmění až o 18,5 miliardy USD.

Marka Zuckerberga IPO Facebooku zajímá. Ale jenom trochu...
Přijel na setkání s investory - bezva. V mikině s kapucí - důvod pro pár jízlivých poznámek na CNBC i jinde. V dopisu potenciálním akcionářům se ale vyjádřil jasně: Moc mě nezajímáte.

IPO Facebooku se blíží: Jak se daří internetovým akciím po uvedení na burzu?
Investoři se budou nepochybně dožadovat akcií Facebooku, jen co se v květnu objeví na trhu. Ale protože si na tento okamžik budeme muset ještě pár dnů počkat, podívejme se zatím "v klidu" na primární emise technologických akcií za poslední dva roky, abychom se dobrali možného výkonu akcií Facebooku.

Názor investorských celebrit: Facebook nás jako investice netankuje!
Facebook chce v primárním úpisu od investorů "vybrat" minimálně 5 miliard dolarů. Mluví se o tržní kapitalizaci 75 až 100 miliard. Mezi menšími investory a fanoušky Facebooku stoupá horečka, investiční profíci ovšem zůstávají docela v klidu. Plánovaná tržní kapitalizace totiž z Facebooku dělá předraženou bublinu. Dejme tedy slovo pesimistům.

Facebook: Jak obstojí jeho IPO ve světovém upisovacím žebříčku?
Společnost Facebook si podle posledních informací sama sebe před očekávaným vstupem na burzu (IPO) cení na 96 miliard dolarů. Je to hodně, nebo naopak málo v porovnání se největšími IPO novodobé burzovní historie?

Facebook už se burzy neštítí a plánuje IPO. Komu to naopak může ublížit?
Facebook by měl během týdne zažádat o zahájení primárního úpisu akcií (IPO). Hodnota firmy by podle posledních informací měla být mezi 75 a 100 miliardami dolarů, což by při zhruba 10% podílu firmy v nabídce znamenalo IPO okolo 10 miliard, tedy jeden z největších v historii. O úpis se poperou banky v čele s Morgan Stanley a Goldman Sachs, Facebook tak nejspíše hned v úvodu své "burzovní historie" přepíše dějiny, pokud jde o výši poplatků pro banky vedoucí úpis. I pro ně je to prestižní záležitost, takže půjdou s cenou dolů.

Facebook: Kdo vlastní budoucí hit trhu s IPO?
Banka Goldman Sachs nedávno investovala do Facebooku 450 milionů. V rámci investice byl Facebook oceněn na zhruba 50 miliard dolarů. Popularita této sociální sítě posouvá hranice vnímání internetu. Kromě nominací filmu The Social Network na Oscary je firma velkým favoritem investorů v případě vstupu na volný trh. Kdo zatím firmu vlastní?

Proč Facebook? Protože nemá konkurenci!
Facebook chystá novinky, stane se doslova životopisem každého uživatele. Počet lidí na "fejsu" se blíží jedné miliardě, za den se na svůj profil přihlásí až půl miliardy lidí. Konkurenti Facebooku mají před sebou úkol zvrátit neúprosný graf - až 90 % veškerého času na sociálních sítích lidé věnují Facebooku. Úkol těžký, pokud ne nemožný.

Jak můžete ušetřit díky sociálním sítím?
Obliba sociálních sítí roste geometrickou řadou. Kromě zábavy a komunikace mohou pomoci ušetřit. Častěji jich totiž využívají i podnikatelé, aby spotřebitele upozornili na své výrobky. Čísla mluví jasně. Podle posledního průzkumu udělá rešerši Facebooku pětina Američanů dříve, než si něco koupí. Podobně se chovají lidé i u nás. Sociální sítě se zkrátka stávají významným hráčem v internetovém prodeji.

Nepodceňujte sociální média. Hlavní trendy roku 2012
Význam sociálních médií v roce 2011 exponenciálně rostl, protože mnoho velkých korporací začíná chápat, že se ve 21. století budoucí prosperita firmy odvíjí právě od toho, do jaké míry pronikne do "tajů" nových médií. Zatímco některé firmy našly v sociálních sítích další komunikační kanál a příležitost, jak se dostat blíže k zákazníkům, pro některé zůstávají noční můrou a nezvládnutelným rizikem.