Firmy jako Apple mají vést investory k zamyšlení. Skvělé jméno může být na škodu
|

Firmy jako Apple mají vést investory k zamyšlení. Skvělé jméno může být na škodu

Apple je jedna z nejobdivovanějších amerických firem. Investoři by proto měli být velice opatrní, než se rozhodnou do něj investovat. Ano, čtete správně. Není to proto, že se minulý týden prohrál spor v Číně o název iPad. Akcie nejvíce oblíbených firem totiž vyvolávají obrovská očekávání a naděje, která ovšem nemusejí naplnit.

Americká ekonomika Světové akcie Apple
Applestore

Apple je jedničkou mezi americkými firmami co do reputace. Vyplývá to z průzkumu Harris Interactive. Ale pozor - loňský vítěz Google od svého prvenství odepsal zhruba 5 %, když celý index S&P 500 zůstal zhruba na nule.

Obliba může být na škodu

Dobré jméno může vyvolat přehnaná očekávání. Jsou i výjimky, na což investoři v případě Applu spoléhají, ale spíše je to pravidlem.

Potvrzuje to například studie ekonomů Denize Anginera ze Světové banky a Meira Statmana ze Santa Clara University. Ti sledovali akcie nejobdivovanějších amerických firem podle žebříčku magazínu Fortune. Vytvořili z nich dvě portfolia: první obsahovalo akcie obdivovaných firem, druhé ty méně oblíbené.

Méně oblíbené akcie překonaly v letech 1983 až 2007 svým výkonem ty oblíbené v průměru o dva procentní body. Ekonomové navíc zjistili, že rostoucí obliba pravidelně předznamenávala pokles výkonnosti akcie.

Mají kontrariání pravdu?

Podle všeho tedy není ten správný čas nakupovat akcie, když se o nich mluví v dobrém, když se firmě nejvíce daří, ale až ve chvíli, kdy "v ulicích teče krev".

Akcie oblíbené firmy je totiž dražší o něco, co nazývejme třeba "prémie za oblíbenost". Titul pak musí překonat o to vyšší "překážku", aby investorovi nabídl požadovaný výnos.

V případě zmíněného výzkumu šlo o dlouhodobé průměry. Fanoušci Applu a dalších akciových hitů posledních let (Caterpillar, McDonald's, IBM a dalších) proto nemusejí věšet hlavy. Měli by ovšem počítat s tím, že jejich "koně" čeká těžká akciová "steeplechase" přes překážky tvořené postavené z prémie za oblíbenost.

Apple
Zdroj: MarketWatch