Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku?
|

Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku?

Ach, ty slavné chvíle Kodaku. Na vrcholu svého úspěchu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století si firma užívala podle odhadů 80-90% hrubé marže při prodeji fotografických filmů. Devět z deseti filmů prodaných ve Spojených státech bylo právě z Kodaku.

Technologie Apple Nokia Mobilní telefony

Vedení společnosti samozřejmě dostalo zprávu, která předpovídala digitální revoluci ve světě fotografie, Kodak dokonce vyrobil první 1Mpx digitální fotoaparát. Vedení této lukrativní společnosti, které sídlila poněkud stranou ve měste Rochester v New Yorku, však odmítalo akceptovat změny. Všichni víme, jak příběh dopadl.

Přesuňme se do roku 2000, kdy se pravděpodobně Nokia a Research in Motion cítily nezranitelnými. Na přelomu tisíciletí si Nokia užívala stejnou dominanci a ziskovost jako dříve Kodak. A firma se mohla stát podobně izolovanou ve finském městě Espoo. Skoro stejně to vypadalo u RIM. Firma svými telefony Blackberry ovládla trh. Jejich zranitelnost by měla být poučením pro všechny, jak pro manažery firem, tak pro investory. Obě společnosti dnes bojují o přežití. A brzy mohou obě skončit jako Kodak.

Původce problémů? Apple

Oběma firmám - Nokii i RIM - ukázal v posledních letech záda Apple. Jeho příchod na trh chytrých telefonů jim způsobil velké ztráty, zejména na straně prodejů a zisků. Teď už si nemohou dovolit další chyby. Podívejte se na následující tři grafy.

Nokia, RIM a Kodak: Vývoj tržeb Nokia, RIM a Kodak: Vývoj EBITu Nokia, RIM a Kodak: Vývoj EPS

Podobnost s Kodakem nemusí být až tak zřejmá. Je ovšem jasné, že Nokia i RIM podcenily preference zákazníků. Ti totiž nechtějí robustní aplikace určené pro práci, ale zábavu.

Nejvíce bychom se asi měli obávat právě o Nokii. Situace je složitější, vezmeme-li v úvahu, že třetina příjmů připadá na Nokia Siemens Networks, která se zabývá budováním telekomunikační inrastruktury. Tato divize v minulých letech nevydělala vůbec nic a ocitla se v problémech zejména kvůli úspěchu velkých hráčů, jako jsou Ericsson nebo Huawei.

Vzestup a pád firemních impérií. Neobviňujte technologii

Krachy některých společností znamenaly konec jedné éry. Příkladem jsou Lehman Brothers a Washington Mutual, jejichž pád znamenal konec "éry velkých bank", nebo restrukturalizace General Motors a Chrysler, po níž přišly Spojené státy o titul největšího automobilového trhu.

Nokia a RIM jsou průkopníky v oblasti mobilních telefonů. Jsou ovšem i klasickými příklady firem, které se staly "příliš nadřazenými", což vyústilo ve ztrátu motivace, aroganci a utrácení za drahý vývoj. Obě firmy si v oblasti výzkumu a vývoje udržovaly velký náskok a snažily se založit budoucnost na svých laboratořích. V té chvíli propásly spotřebitelské trendy, které byl schopný zachytit Apple. Nutno podotknout, že i bez toho, aby měl za sebou technologický a výzkumný arzenál.

Lekce historie

Společným jmenovatelem slabin velkých společností se zdá být neschopnost pochopit provozní rizika svého byznysu. Ať už mluvíme o bankovnictví, automobilovém průmyslu, nebo telekomunikačních firmách, velikost nezaručí jejich přežití. Když jste se ocitli na vrcholu, výše se dostat nemůžete. V té chvíli bráníte dosaženou pozici. Vedení firmy ovšem často zpohodlní. Podívejte se na další graf - co se v takovém případě stane s cenou?

Nokia, RIM a S&P 500: Vývoj cen akcií

Má Nokia šanci?

Nokia se snaží kompletně změnit strategii. Vyhodila přitom do koše svůj vlastní software Symbian a začala spolupracovat s Microsoftem. Nokia také na barcelonském veletrhu Mobile World Congress oznámila, že uvažuje o prodeji nestrategických částí Nokia Siemens Networks. Navíc nová řada smartphonů Lumia překonala očekávání, alespoň podle Nokie.

RIM se do problémů dostal později, a to kvůli nevhodně zvolené produktové skladbě. Společnost dala v minulých letech přednost výkonným manažerským telefonům, ale v této oblasti prohrává mimo jiné s firmou Apple.

Důležité je změny vytvářet, ne se jim přizpůsobovat. Apple je v tomto případě dobrým příkladem společnosti, která dokázala vytvořit pocit potřeby mezi spotřebiteli. Vzpomeňte si na Apple v devadesátých letech, kdy firmě hrozil bankrot a zachránila ho až půjčka od Microsoftu. Do podobné pasti jako lídr trhu se dostalo i IBM. Jenže i tato firma pak prodělala bolestivou přeměnu, a jak se zdá, je opět na vrcholu.

"Čím více víte o minulosti, tím lépe jste připraveni na budoucnost." – Theodore Roosevelt