Nejběžnější triky finančních poradců
|

Nejběžnější triky finančních poradců

Mezi finančními poradci jsou bohužel tací, kteří myslí jen na svoji peněženku a které vůbec nezajímá klientův prospěch. Jak poznat podvodníka a na co si dát největší pozor? Přinášíme pět nejčastějších triků "finančních poradců".

Investování Spoření
Finanční poradce - ilustrační foto

Finanční poradce dokáže klientovi ušetřit spoustu času, vydělat mu peníze i ho zajistit před nenadálými událostmi. Finančními poradci se ovšem nazývají i podvodníci, jejichž jediným zájmem je získání provize. Třemi jednoduchými "triky" jsou z klienta schopni vytáhnout celoživotní úspory.

Riziko se skrývá především ve třech oblastech finančních produktů. Dvě z nich jsou přitom podporované státem – jeden státním příspěvkem, druhý daňovými odpočty. Ostražitost je na místě především u životního pojištění, stavebního spoření a investic.

Rezervotvorné životní pojištění

Rezervotvorné životní pojištění (zejména investiční životní pojištění a kapitálové životní pojištění) je provizně nejzajímavějším standardním produktem. I proto ho má skoro každá rodina, kterou finanční poradce navštívil. Nemusí se jednat o vysloveně špatný produkt, záleží především na jeho nastavení – musí především krýt rizika (zejména smrti, invalidity), která rodina pokrýt potřebuje. Jako spořící produkt, jak se často prodává, není vhodné.

1. trik: Životní pojištění bude povinné

Zejména s blížící se penzijní reformou se objevují podvodníci, kteří prodávají rezervotvorná životní pojištění pod záminkou, že s penzijní reformou bude povinné. Je prý dobré si ho uzavřít dříve. A právě to jejich je tím produktem, který každý bude muset mít povinně. Dalším argumentem je, že až bude skutečně povinné, bude dražší.

To je naprostý nesmysl využívající neznalosti lidí. V rámci penzijní reformy se nezavede žádná povinnost uzavřít si soukromé životní pojištění. U tohoto produktu dokonce ani představitelé státu nevědí, co vlastně chtějí.

2. trik: Máme lepší, výhodnější, modernější, levnější produkt

Finanční produkty se neustále vyvíjejí, finanční instituce přicházejí s novými, které mají více či méně upravené některé vlastnosti. A v některých případech může být pro klienta výhodné produkt změnit.

Ale! Pokud má klient z dřívější doby uzavřené životní pojištění převážně (či čistě) na spoření, jeho změna za levnější produkt přijde zpravidla draho. U původního produktu jsou jeho počáteční náklady splaceny přibližně po 2 letech spoření, kdežto u nového produktu bude klient teprve ony nižší poplatky platit. Zaplatí si tak "založení" produktu znovu.

Jsou vyslovení podvodníci, kteří navštěvují klienty každé dva roky a nabízejí jim uzavření nového, lepšího životního pojištění. Starší buď zruší, nebo sníží platbu na minimum. Výsledkem je, že klient platí pouze poplatky – a provizi zprostředkovateli. Sám si nic nenaspoří.

Poznámka: Poradce musí vrátit obdrženou provizi, pokud klient zruší smlouvu dříve, než je sjednaná lhůta s pojišťovnou – nejčastěji do dvou let.

Stavební spoření

Stavební spoření je stále v myslích lidí považováno za jeden z nejvýnosnějších a nejbezpečnějších spořicích produktů. Výnosy zkrouhl stát snížením státního příspěvku a zdaněním úroku, jeho rizikovost vzrostla usnesením Ústavního soudu. Stát nyní může kdykoli měnit pravidla státního příspěvku i u stávajících smluv bez obav, že změny Ústavní soud zruší. Nikdo tak nezaručí klientům, že budou státní příspěvek dostávat po celých 6 let, které musí mít stavební spoření uzavřené.

3. trik: Navýšení cílové částky

I na stavebním spoření si podvodníci mohou vydělat slušné obnosy na úkor klienta. Setkali se s ním zejména penzisté, kteří tak přišli o celoživotní úspory. Tím trikem je navýšení cílové částky na nesmyslně vysokou hodnotu s tvrzením, že klient nebude nic doplácet.

Svým způsobem je pravda, že klient nebude doplácet vůbec nic – stavební spořitelna mu strhne poplatek přímo z naspořené částky na stavebním spoření. Napálení lidé se tak mnohdy ani nedozví, že byli okradeni.

"Finanční poradce" při navýšení cílové částky obdrží provizi ve formě podílu na zaplacených poplatcích, které se u většiny stavebních spořitelen pohybují na úrovni 1 % z navýšení cílové částky. Nebyly přitom výjimkou případy, kdy z "rozumné" cílové částky v řádu kolem 100 až 300 tisíc Kč navýšil "poradce" cílovou částku na několik milionů korun penzistovi se slovy: "Nyní můžete spořit bez obav z přespoření cílové částky a vše dostanou vaše vnoučata." Poplatek za navýšení přitom spořádal těžce naspořených několik desítek tisíc korun a účet prakticky vybílil.

Triky poradců v oblasti investic najdete v pokračování článku na serveru Investujeme.cz