Indikátor nad všechny ostatní: Spotřebitel
|

Indikátor nad všechny ostatní: Spotřebitel

K hrstce padajících hvězd se po minulém týdnu přidala další dvě slavná jména: Nokia a Sony. Podle Financial Times jde o ukázkové případy toho, že když management "zaspí" a ignoruje moderní trendy, může i obří impérium postihnout strmý pád. Konečný ortel nad nimi vyřkli spotřebitelé.

Ekonomika Apple Nokia Spotřebitelé
Apple vs. Nokia

Vzestup a pád Nokie a Sony

Selhání Nokie se nejspíš dostane do učebnic byznysu. Ze světově páté nejhodnotnější značky v roce 2006 s tržní kapitalizací 100 miliard eur (2007) její hodnota dodnes klesla o téměř 90 % na 12 miliard. Kdo si dnes bude chtít pořídit módní telefon, jistě nesáhne po Nokii.

U Sony je sestup neméně dramatický. Věhlasný výrobce nejkvalitnější elektroniky na světě se dostal do stádia, kdy uvažuje o zastavení produkce. Jeho akcie ztratily 90 % hodnoty z roku 2007 a pokračují v poklesu i letos, kdy od začátku roku přišly o 10 %.

Oběma firmám je společné to, že přehlížely signály od svých zákazníků. V roce 2006 bylo postavení Nokie asi tak "neohrozitelné", jako je dnes pozice Applu. Užívala si dominantního tržního podílu na rostoucím trhu, dvojnásobných marží oproti nejbližšímu konkurentovi (Motorole) a měla tolik peněz na další vývoj, že mohla smést konkurenci ze stolu.

Co se stalo?

Ani rezervy vám nepomohou, když budete slepí k tomu, co se děje na trhu. Apple, okrajový dodavatel hardwaru, nebyl ničím, z čeho by si měla Nokia dělat vrásky. Ignorovala ovšem rostoucí počet mobilních aplikací, což byl zásadní kámen úrazu. Když jejich počet překonal 100 tisíc, Nokia procitla, ale již bylo příliš pozdě. Apple zcela změnil význam a způsob využívání mobilních telefonů.

Zastavit zkázu snad může už jen Nokia Lumia 900, ne ovšem s tím, že za 99 dolarů dostanete k nákupu bonus 100 dolarů na volání. Zatěžkávací zkouškou pro ni bude rychlost, s jakou dokáže navnadit vývojáře aplikací.

Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku?
Ach, ty slavné chvíle Kodaku. Na vrcholu svého úspěchu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století si firma užívala podle odhadů 80-90% hrubé marže při prodeji fotografických filmů. Devět z deseti filmů prodaných ve Spojených státech bylo právě z Kodaku.

Prognózy pro Sony jsou ještě horší. Jeví se jako korporace bez perspektivy růstu. 6,4miliardová ztráta za uplynulý fiskální rok, nejasná vize a hlavní zaměření na videohry, mobilní telefony a fotoaparáty nejsou zrovna přesvědčivé.

Spotřebitel rozhoduje, které firmy pošle na vrchol

Ani pokles akcií Nokie a Sony ovšem nereflektuje destrukci vnímání jejich značek mezi spotřebiteli. Mobily od Nokie působí zastarale a televize Bravia od Sony zcela zklamaly fandy Trinitronu.

Dalším adeptem podobného vývoje může být Tesco. Po dvou desetiletích kralování britským obchodním řetězcům ho zákazníci začínají nenávidět. Za nákupy už sem lidé nechodí kvůli oblibě značky, sortimentu nebo příjemnému prostředí - ve Spojeném království spotřebitelé zkrátka nemají jinou volbou. Tesco je na každém rohu. Nechvalně známá "Tesco města" jsou viněna z toho, že "vysávají život z hlavních tříd".

I když je to nefér, nemá proti Tescu dnes žádná konkurence šanci. Otázkou zůstává, jak dlouho si své hegemonie bude užívat, když se již dnes spotřebitelé staví na protest.

Hledáte tip na dlouhodobou investici? Co třeba Tesco?
Chcete růstový potenciál a slušný dividendový výnos? To vše vám mohou nabídnout akcie společnosti Tesco. Důvody, proč pro dlouhodobou investici zvolit akcie právě tohoto maloobchodního řetězce, přibližuje Martin Urban, hlavní makléř brokerjetu České spořitelny.

Zdroj: Financial Times