První den Facebooku na burze: Spíše zklamání zarámované několika zajímavostmi
|

První den Facebooku na burze: Spíše zklamání zarámované několika zajímavostmi

IPO Facebooku je bezesporu jedna z nejdůležitějších událostí pro kapitálový trh v letošním roce. V čem nejspíše předčila očekávání, byl objem obchodů. Obrovský zájem zobchodovat (ne nutně nakoupit) vedl k obrovskému objemu obchodů, rekordnímu pro akcie obchodované první den na burze. Páteční horečka ovšem přinesla i několik zklamání.

Světové akcie IPO Facebook Primární úpis akcií (IPO)
První den obchodování s akciemi Facebooku

Úspěch s sebou bohužel přinesl nečekanou komplikaci, kdy systémy mnoha brokerů nebyly připraveny na obrovský zájem o obchodování (jeden velký americký akciový obchodník evidoval před začátkem obchodování 60 tisíc pokynů jen na akcie FB). Start obchodování byl proto několikrát odložen.

Ukazuje to mimo jiné na určitou zranitelnost obchodních systémů dnešní doby a lze předpokládat, že mnozí brokeři se následně mohou stát terčem hackerů.

Spíše zklamání přinesl cenový vývoj, kdy hned na úvod akcie otevřela výrazně nad upisovací cenou 38 USD, pár minut poté však následoval pád až na upisovací cenu, kde na konci obchodování také skončila.

Srovnání s jinými společnostmi z podobného sektoru vyznívá negativně. LinkedIn, Groupon a Pandora Media první den obchodování zaznamenaly výrazné zisky. Ironií osudu v pátek všechny tři akcie silně oslabovaly. Zynga a Groupon nejsou příliš vzdáleny historickým minimům.

Všechno co potřebujete vědět o vstupu Facebooku na burzu (IPO) a báli…
Facebook drtí na celé čáře svoji konkurenci, otázkou ovšem je, jak se jeho…

V případě FB je potřeba pamatovat i na faktor zapojení velkých investičních bank v čele s Morgan Stanley. Představme si vývoj prvního dne, pokud by nebyl zapojen a zainteresován velký hráč.

Další zklamání přinesl samotný primární úpis (IPO), kdy celých 57 % akcií nabízených k prodeji byly prodeje zakladatelů a původních investorů. V případě historicky úspěšné firmy Google šlo pouze o 28 %, v případě IPO v době bubliny v letech 1999 a 2000 se neprodávaly žádné akcie. IPO Yahoo! v roce 1996 bylo také čisté IPO.

IPO Facebooku (Initial Public Offering) by se mělo spíše nazývat SPO (Secondary Public Offering). Je zřejmé, že zakladatelé FB se poučili z chyb svých předchůdců a prodávají hned na začátku, aby měli jisté prostředky alespoň na zaplacení daní z kapitálových zisků. Investorům to ovšem pokládá otázku, na kolik tomuto projektu a za tuto cenu mají věřit.

Z koho vstup Facebooku na burzu udělal miliardáře?

Zdroj: Saxo Bank