Technická analýza – 11. díl: Formace "trojitý vrchol" a "trojité dno"
|

Technická analýza – 11. díl: Formace "trojitý vrchol" a "trojité dno"

Formace, které si představíme v dnešním díle seriálu, jsou jakousi nadstavbou formací "dvojité dno" a "dvojitý vrchol". I tyto formace jsou vizuálně nápadné a dobře se v grafu identifikují. I přes zdánlivou jednoduchost jsou velice funkční. Lze je najít na jakémkoli časovém rámci, takže se dají použít jak při intradenním obchodování, tak pro dlouhodobější obchody.

Technická analýza Obchodování Trading Investování

Trojitý vrchol vznikne tak, že cena v rostoucím trendu dosáhne vrcholu a poté klesá. Při dalším pohybu vzhůru se cena dostane na stejnou nebo velmi blízkou úroveň předchozímu vrcholu, ale není schopna růst dále a opět začne klesat. Tím se vytvoří již známý dvojitý vrchol.

Nyní si lze přes dvojitý vrchol zakreslit vodorovnou linii, která bude vlastně rezistencí. Jak jsme si již řekli v kapitole o supportech a rezistencích, čím vícekrát je rezistence otestována, tím silnější se stává. Trojitý vrchol vznikne tak, že po poklesu ceny z druhého vrcholu začne cena opět růst a dojde až na úroveň předchozích dvou vrcholů či zakreslené rezistence a není schopna ji překonat.

Trojitý vrchol

Trojité dno vzniká v klesajícím trendu stejným způsobem, pouze obráceně.

Trojité dno

Formace trojitý vrchol nebo trojité dno bude mít větší pravděpodobnost úspěchu, když ji spojíte s dalšími nástroji technické analýzy, které jsme si představili v minulých dílech seriálu. Jelikož po vzniku dvojitého vrcholu máte již zakreslenou linii rezistence, tak se u trojitého vrcholu či dna můžete soustředit především na svíčkové formace, které se budou poblíž této linie tvořit. Pokud vidíte, že se trojitý vrchol či trojité dno tvoří, a zároveň vzniká svíčková formace, která nahrává obratu trendu, je ještě větší pravděpodobnost ziskového obchodu než u formací dvojitý vrchol a dvojité dno.

Psychologie skrývající se za formací trojitý vrchol (pro trojité dno platí to samé, pouze obráceně) vychází z psychologie formace dvojitý vrchol. V rostoucím trendu nakupující vytlačí cenu na vrchol, z kterého cena klesá. Po poklesu cena opět míří vzhůru, aby otestovala poslední vrchol. Nakupující nejsou schopni cenu vytlačit nad první vrchol a cena klesá. Později však cena začne opět růst a nakupující ji potřetí vytlačí na úroveň předchozích dvou vrcholů. Pokud nakupující nemají dostatečnou sílu, aby cenu vytlačili nad druhý vrchol, je jasné, že trh začínají opět ovládat prodávající a že se cena bude pohybovat níže.

Na trh nemusejí nutně vstupovat noví prodávající. Může jít o to, že nakupující, kteří nakupovali podkladové aktivum při poklesu cen, vnímají hladinu, na které se vytvořil první a druhý vrchol, jako výhodnou pro prodej cenných papírů, které nakoupili levněji. Jakmile začnou prodávat, aby si vybrali svůj zisk, a na trhu nejsou noví nakupující, cena bude logicky směřovat níže, čímž se vytvoří trojitý vrchol.


Seriál o technické analýze pro vás připravuje Česká národní asociace technické analýzy (ČNATA). Pořádá praktické workshopy, setkání obchodníků a semináře. Přijďte se bezplatně podívat na jedno z jejích členských pracovních setkání.

Zdroj: ČNATA