V práci držte své emoce na uzdě!
|

V práci držte své emoce na uzdě!

V práci trávíme hodně času, a tak není divu, že nad sebou občas můžeme ztratit kontrolu. Jak nejlépe urovnat situaci, když se něco takového přihodí?

Zaměstnání
Pláč v práci

Přestože v práci vládne přátelská atmosféra a máte s kolegy vztah spíše jako s přáteli, je potřeba mít na paměti, že se stále nacházíte v profesionálním prostředí. Své emoce držte za každou cenu na uzdě.

Emocionální nákaza

Psychologové zjistili, že když se lidé v práci setkají se silně emotivním chováním, mají tendenci ho napodobovat. "Výstup" jednoho zaměstnance tak může mít dopad na chování celého kolektivu. Profesor managementu na Wharton School na univerzitě v Pensylvánii Sigal Barsade má pro tento jev i označení - "emocionální nákaza".

Když se stane, že přijdete do práce s nervy na pochodu, protože se s vámi například večer předtím rozešel přítel, a zničehonic se rozpláčete před svými kolegy, nejhorší cestou je nechat událost bez vysvětlení a tvářit se "jakoby nic" poté, co se vrátíte s rozmazaným make-upem a červenýma očima z toalety.

Vysvětlete věc dříve, než to po vás bude chtít váš šéf

V případě, že se náhodou necháte strhnout k přehnaným emocím, uznejte před svými kolegy chybu. Řekněte, že si jste vědomi, že bylo vaše chování nepatřičné, a ujistěte se, že lidé kolem pochopili, co vás k němu vedlo. Především podejte vysvětlení sami od sebe, nečekejte na to, až si vás k sobě zavolá šéf.

Jak nepřijít o práci? Kolegové nejsou kamarádi
Dlouhé hodiny strávené s kolegy, mnohdy na pár metrech čtverečních, vedou k vytváření bližších vazeb a přátelských vztahů. Rozdíl mezi kamarádem-kolegou a kamarádem mimo práci je ovšem zásadní - váš kolega má totiž často možnost ovlivnit vaši kariéru, a to v dobrém i ve zlém.

Pokud byste se snažili exces zamést pod koberec, mohou si ostatní myslet, že jste například nezvládli tíhu svých úkolů nebo odpovědnosti. Jakmile získáte reputaci toho, kdo se hned "sesype", může trvat dlouho, než kolegové na nešťastnou příhodu zapomenou. Vaše vysvětlení může tento proces urychlit.

Čím více se necháváte zahltit emocemi, tím větší je pravděpodobnost, že je budete ventilovat v práci. Pokud tedy právě prožíváte období osobních problémů nebo zvýšeného stresu v zaměstnání, buďte obezřetní.

Řekněte si: "STOP!"

Pokud vám největší stres působí samotná práce, pak je čas zvážit, zda je pro vás vhodná a zda jste dobře zapadli do kolektivu.

Potlačovat nahromaděné emoce je podle psychologů pro lidský organismus velice škodlivé. Mimo jiné to vede k nesoustředěnosti, která má za následek zhoršenou pracovní výkonnost.

Pět signálů toho, že se vás šéf chce zbavit
V práci si někdy všimnete, že se něco děje. Vašeho zaměstnavatele převezme větší konkurent, krátí se vám benefity, propustili "toho oblíbeného milého pána" z vedlejší kanceláře. Možná i vás čeká nepopulární "sbohem", a ani nevíte proč. Mnozí ovšem podobné varovné signály přehlížejí. Nebuďte jimi posedlí, ale zároveň je nepřehlížejte. Naopak, využijte jejich pochopení pro každí možné zlepšení svého pracovního výkonu. Jak taková varování mohou vypadat?

Zdroj: Littlepinkbook.com