Chyby, díky nimž vznikl skvělý byznys
|

Chyby, díky nimž vznikl skvělý byznys

Věřili byste, že za úspěchem firmy může stát pouhá náhoda, ba dokonce omyl? Příběhy rozmachu následujících dvou firem to dokazují.

Umění poučit se z chyb a schopnost překonávat překážky musí být v základní výbavě každého zakladatele malé firmy, pokud s ní chce prorazit. Některé přešlapy vás navíc mohou přivést do zcela jiné dimenze. Nakonec možná zjistíte, že klíčem k úspěchu je začít se ubírat odlišným směrem, než jste původně zamýšleli.

1. Chyba v počtech Zipcar

Zipcar

Ve svých čtyřiceti letech měla za sebou Robin Chaseová mateřskou dovolenou se třemi malými dětmi. I když toužila stát se podnikatelkou už dlouho, nikdy nepřišla na ten správný podnikatelský záměr. Do doby, než se v kavárně v Cambridge v Massatchusses setkala se svou kamarádkou Antje Danielsonovou, která se právě vrátila z Německa. Vyprávěla o tom, jak rychle vyrostla v Berlíně firma, která začala půjčovat auta ne na dny a týdny, ale na hodiny.

Ani jedna z kamarádek neměla s automobilovým průmyslem co do činění. Chaseová dokonce nesnášela řízení. Dnes je firma Zipcar, spoluzaložená dvěma ženami, světovým lídrem ve sdílení aut. Podařilo se jim dokonce ve Spojených státech vytvořit zcela nové odvětví.

Kde došlo k avizované chybě? Když v roce 2000 získala krátce po otevření webových stránek Zipcar svého prvního zákazníka a sklidila pochvalu od reportérů NPR a Associated Press, potřeboval zbrusu nový byznys model také model finanční. Původním plánem bylo pronajímat auta v massatchusském Cambridge a vybírat od zákazníků měsíční poplatek za členství a hodinové nebo denní sazby za půjčení auta. Jen několik měsíců poté však Chaseová zjistila, že její kalkulace cen byly špatné a pro přežití firmy by bylo potřeba je navýšit.

Firma Zipcar byla nucena svým klientům zaslat zprávu o nutnosti navýšení cen s odůvodněním, proč tomu tak musí být. Chaseová s velkými obavami pozorovala, zda nedojde k výraznému odlivu zákazníků. Nestalo se. Firma se naopak vypracovala na světovou jedničku ve svém oboru.

2. Fab.com: Co dělat, když počet uživatelů stagnuje?

Fab.com

Koncem roku 2010 podnikatel Jason Goldberg a designér interiérů Bradford Shellhammer zjistili, že jejich rok stará sociální síť pro komunitu gayů Fabulis.com stagnovala na 150 tisících uživatelů a nesignalizovala žádné známky potenciálu růstu. Zakladatelé chybu uznali - celou dobu se snažili jen o to, aby jejich stránky byly podobné Facebooku, Yelpu nebo Grouponu, ovšem chyběly.

Nezbývalo než s nepodařeným projektem skoncovat a začít úplně od začátku. Položili si proto otázku: "Co nás nejvíce baví? Do čeho jsme zapálení? V čem jsme dobří?" Odpověď: Design.

Našli odvahu přijít za svými akcionáři a říct jim, že se rozhodli dělat něco úplně jiného. Jakmile byl plán na nový projekt na stole, duo ukončilo Fabulis. Tři měsíce poté ho předělali na Fab.com, stránky na nichž je možné koupit indické designové bytové doplňky, oděvy a vína.

Od začátku zažíval Fab hvězdný růst a nezastavil se ani na 150 tisících uživatelů. Dnes má 5 milionů registrovaných členů a jeho tvůrci odhadují, že za letošní rok vydělá 140 milionů USD na tržbách ze zhruba dvacítky zemí.

Zdroj: Inc.com