Jak mohou sociální média americké ekonomice přinést 1,3 bilionu dolarů?
|

Jak mohou sociální média americké ekonomice přinést 1,3 bilionu dolarů?

Nedávná studie institutu McKinsey poukazuje na to, že sociální technologie mohou přinést ekonomice vysokou přidanou hodnotu a zvýšit produktivitu. Ve zkratce to znamená, že věci jako například zlepšená komunikace ve firmách a spolupráce se sociálními médii ve čtyřech hlavních ekonomických sektorech mohou přinést americké ekonomice dodatečných 0,9 – 1,3 bilionu USD.

Informační technologie Technologie Média Sociální sítě
Sociální média - ilustrační foto

Ekonomika bude těžit hlavně ze zvýšené produktivity

1,3 bilionu USD je už dost velké číslo na to, aby přitáhlo pozornost. V návaznosti na průzkum McKinsey z května 2011 bylo propočteno, že do roku 2018 bude Spojeným státům chybět 1,5 milionu datových analytiků a manažerů schopných vypořádat se s přílivem dat do podniků.

Větší zájem spotřebitelů a lépe fungující pracovní týmy by měly být dvěma nejdůležitějšími přínosy. Report také objasňuje současný boom akvizic sociálních médií ze strany firem jako Oracle, Salesforce nebo Microsoft. Velké společnosti s významnými korporátními klienty dávají miliardy na cokoli, co jim pomůže vylepšit jejich image před zákazníky nebo zavede do firem interní komunikační systém podobný Facebooku.

Sociální technologie, jako třeba různé wiki servery, instant messaging, vyhledání obsahu či uživatelská fóra, jsou podle studie obzvláště efektivní pro pracovníky zabývající se vztahy v rámci firmy i mimo ni. Jde například o generální manažery, obchodní zástupce, inženýry pracující v týmech na tvorbě nových produktů nebo lékaře zjišťující pacientovy potřeby. Příkladů je nepočítaně.

Od té doby, co pracují více samostatně, ale přitom mohou konzultovat různé problémy s ostatními, jejich produktivita stoupá. Získávají rady od kolegů, kteří mají jinou specializaci nebo na podobném projektu pracovali v minulosti. Mohou s nimi být snadno a rychle v kontaktu.

Facebook milují světoví zločinci
Facebook nedávno vstoupil na burzu a Mark Zuckerberg tím jen umocnil rozmach svého sociálněmediálního impéria. Vstup také vyvolal vlnu žalob na Zuckerberga samotného, na Morgan Stanley i burzu Nasdaq. To však nechme protentokrát stranou a věnujme se věcem, o jejichž nekalosti nikdo nepochybuje. Vedlejším produktem rozmachu nejoblíbenější sociální sítě je totiž i rostoucí množství kyberzločinů.

"Odvětví s nejvyšším procentem těchto pracovníků má největší rozdíly v ziscích na zaměstnance," říká jeden z autorů studie. "V těžebním průmyslu to lze pozorvat jen v omezené míře, ale například v bankovnictví je už dopad devítinásobný. Pokud můžete díky sociálním médiím učinit lidi produktivnějšími, proč jich nevyužít?"

Cesta k vyšší produktivitě je klikatá a neobejde se bez schopných lidí

Příležitosti k efektivnímu využití sociálních médií existují, ale autoři reportu upozorňují, že může trvat až několik let, než se podaří technologie dostat na to správné místo. Hlavní překážky jsou organizační a personální. Manažeři musejí nejdříve rozvinout nehierarchické struktury, kde budou data a znalosti sdíleny, ne pouze hromaděny.

Nehledě na to, jak drahé budou mít firmy technologie, bude stále nejvíce záležet na lidském faktoru. "Technologie jsou úspěšné jen tehdy, když vlivní lidé, kteří je úspěšně využívají, dokáží být vzorem a jsou ochotni jejich fungování ostatním vysvětlit," uzavírá spoluautor studie.

Nepodceňujte sociální média. Hlavní trendy roku 2012
Význam sociálních médií v roce 2011 exponenciálně rostl, protože mnoho velkých korporací začíná chápat, že se ve 21. století budoucí prosperita firmy odvíjí právě od toho, do jaké míry pronikne do "tajů" nových médií. Zatímco některé firmy našly v sociálních sítích další komunikační kanál a příležitost, jak se dostat blíže k zákazníkům, pro některé zůstávají noční můrou a nezvládnutelným rizikem.

Zdroj: CNBC