Soutěž o nejlevnější povinné ručení skončila. Zdražuje se
|

Soutěž o nejlevnější povinné ručení skončila. Zdražuje se

U většiny tuzemských pojišťoven zdražilo od ledna povinné ručení o jednotky procent. Řidiči, kteří často bourají, si připlatí i desítky procent. Pojišťovny přitvrzují a kladou větší důraz na individuální historii Čechů za volantem. Pokud budou následovat trend v západních zemích, řidiči s mnoha způsobenými nehodami časem zaplatí až několikanásobně více, než je aktuálně průměrné pojistné v Česku. To se pohybuje okolo dvou tisíc korun ročně.

Pojištění Auta Pojišťovny Povinné ručení

Náklady pojišťoven na odškodnění totiž začaly převyšovat vybrané pojistné, podle České asociace pojišťoven o 1 %. "Výše pojistného je pod hranicí souvisejících nákladů, což může z dlouhodobého hlediska, pokud nedojde k navýšení cen, způsobit některým pojistitelům problémy," komentuje situaci na pojistném trhu Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Přibylo i dopravních nehod, policie jich v roce 2012 oproti předešlému roku řešila zhruba o 8 % více. Zároveň rostly částky při vypořádávání majetkových škod, jen policie loni odhadla hmotné škody na místech nehod na 4,875 miliardy Kč.

K negativní bilanci pojišťoven přispěl také růst počtu nehod se zraněním nebo úmrtím, taková odškodnění pro ně totiž patří k těm nejdražším. Podle posledních statistik České asociace pojišťoven průměrné plnění v takových případech přesahovalo 450 tisíc korun. Pojišťovny proto zareagovaly zvyšováním cen.

Povinné ručení v Česku stále jedno z nejlevnějších v regionu

Částky, které si pojišťovny účtují za povinné ručení, se mezi zeměmi střední a východní Evropy liší v řádech tisícikorun. Nejlevnější pojistku mají Srbové, kteří jezdí bez nehod, a Maďaři na venkově. Nejvíce naopak zaplatí řidiči v Chorvatsku, a to až třikrát tolik než automobilisté v tuzemsku, alespoň podle průzkumu Generali PPF Holdingu, který proběhl v devíti zemích střední a východní Evropy.

Výsledky průzkumu PPF Generali Holding:

Ceny jsou pro přehlednost uvedeny v Kč. V cenách jsou započítány obvyklé tržní slevy a bonus za 10 let jízdy bez nehod.

Ceny povinného ručení v jednotlivých zemích

Podle posledních dostupných statistik Evropské pojišťovací a zajišťovací federace (CEA) je cena průměrné roční pojistky v Evropě v přepočtu zhruba 6 tisíc korun, v České republice zaplatí lidé v průměru 1 800 korun (řidiči, kteří dlouhodobě jezdí bez nehod s vozidlem o objemu 1,2 litru).

"Průměrná cena 6 tisíc Čechům zatím nehrozí. Celkově však průměrná cena povinného ručení musí narůst minimálně o 20 až 30 %, aby se trh narovnal a eliminovala se jeho ztrátovost," domnívá se Jiří Střelický z Generali PPF Holdingu. Ceny povinného ručení souvisí s aktuální ekonomickou situací v daném státě, cenami aut a jejich počtem v zemi. Rozhodujícím faktorem u cenové politiky ale zůstává situace na jednotlivých pojistných trzích, nabídka pojišťoven, výše bonusů a malusů a systém slev.

Jsme nepozorní a nedodržujeme bezpečnou vzdálenost

Podle analýzy Kooperativy, druhé největší tuzemské pojišťovny na trhu s povinným ručením, způsobuje nejvíce škodných událostí z povinného ručení nedodržení bezpečné vzdálenosti. K nehodám dochází nejčastěji ve snížené viditelnosti a na mokré nebo namrzlé silnici. "Ročně řešíme v povinném ručení 65 tisíc škod a v téměř 40 % případů je příčinou nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Většinou se jedná o menší škody, kdy byly při nehodách poškozeny pouze plechy, s průměrnou částkou okolo 30 tisíc korun. Další častou příčinou je nedání přednosti v jízdě," upozorňuje Milan Gregor, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v Kooperativě.

Stejně vyznívá i průzkum pojišťovny Allianz, která mezi nejčastější nehody přiřazuje ještě nárazy do stojících vozidel. "Množství podobných nehod způsobuje nedostatečná koncentrace na jízdu, řidiči během ní i během parkování často například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách a podobně. Velmi významným rizikovým faktorem provozu na českých silnicích je navíc agresivita za volantem," uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny. Právě řidiči, kteří se nevěnovali řízení, způsobili podle policejních statistik loni nejvíce dopravních nehod.

Historky řidičů neznají hranic

"Na silnici byl sníh. Přestože jsem jela velice pomalu, a navíc intenzivně brzdila, ten sloup se rychle přibližoval. Snažila jsem se mu vyhnout, ale v tom do mě z ničeho nic narazil," uvádí ČSOB Pojišťovna ve svých Top 12 pojistných událostech za rok 2012.

Ačkoli právě tento případ detektivové pojišťovny za účelový podvod neoznačili, Češi se pravidelně pokoušejí vydělat na úkor pojišťoven. Alespoň to vyplývá ze statistik většiny velkých tuzemských pojišťoven. Více než polovina pojistných podvodů totiž připadá právě na pojištění motorových vozidel. Ve světě se počet takových pokusů o podvod podle Generali údajně pohybuje kolem 35 %.

Akcie pojišťoven jsou stále atraktivní. V Praze je v nabídce rakouská…
Analytici z Erste Group zvýšili roční cílovou cenu pro akcie VIG na 42 eur s…