Buďte letos lepším šéfem své firmy
|

Buďte letos lepším šéfem své firmy

Pokud můžeme hádat, bylo alespoň některé z vašich letošních novoročních předsevzetí, že začnete hubnout, přestanete kouřit nebo začnete chodit do fitness centra. Ale nejpozději do konce ledna vezmou všechna předsevzetí zasvé. Když se už nemusíte trápit s hubnutím nebo odvykáním kouření, proč si nezadat velký úkol být lepším manažerem? Jak na to, aby to s ním nedopadlo stejně jako se všemi novoročními sliby?

Psychologie Zaměstnání
Šéf

Zakažte si tlačítko "odpovědět všem"

Tlačítko "odpovědět všem" by mělo být zapovězeno. Jen občasný "klik" vede k zahlcení schránky řetězci zpráv. Toto tlačítko je odpovědné za mnoho stresu a špatnou náladu. Ušetřete si čas a trápení a mailové schránky ve vaší firmě volby "odpovědět všem" navždy zbavte.

Věřte, že společnosti, které razí strategii "anti-reply-all" už několik let, jsou efektivnější a jejich manažeři mají větší klid. Výběr pouze nejdůležitějších zpráv šetří nejen čas, ale i místo v mailu!

Stanovte si zdánlivě nedostupné cíle

Pro většinu z nás znamená doba strávená v zaměstnání "odvedenou práci". Není ale práce jako práce. Je rozdíl mezi věcmi, které už víte, jak máte dělat, a těmi, které vás nutí zdokonalovat se. Když přijde nový zaměstnanec, většinou se nějakou dobu zaškoluje, a tím se rapidně zlepšují jeho dovednosti. V určité chvíli se ale pokrok zastaví.

Určujte si cíle, které jsou mírně nad vaše současné schopnosti, vytvořte si seznam činností, které vás k tomuto cíli dovedou. Vystupte ze své komfortní zóny, i když to znamená námahu.

Síla přesvědčování

Je veřejným tajemstvím, že úspěšný manažer potřebuje umět své zaměstnance přesvědčit, aby začali něco dělat. Jak?

Zkuste jednoduchý trik, který zafungoval Stevu Martinovi, odborníkovi na behaviorální psychologii v konzultantské firmě Influence at Work. Během své praxe na úřadě zabývajícím se výběrem daní odhalil, že když v regionálních novinách proběhla zpráva typu "devět z deseti Britů platí daně v řádném termínu", v příslušném obvodu stoupl počet včasně platících. Vyzkoušejte něco na tento způsob i ve své firmě!

Naučte se být nepříjemní a trvat na svém

Příklad: Provozujete webové stránky, na nichž se při jakýchkoli technických potížích objeví nápis "Máte potíže se zobrazením stránky? Kontaktujte nás na telefonním čísle…". Na IT oddělení drnčí každou minutu telefon, kde si zákazníci jeden po druhém stěžují na stejný technický problém.

Vývojáře to dohání k šílenství, protože by nejraději pracovali na něčem jiném. Manažeři ale neustoupí, protože zvedání telefonů je jediné, co vývojáře donutí zůstat v kontaktu se zákazníky (jinak by před lidmi dali přednost programům). Přiměje je to "vychytávat mouchy" v co nejkratším čase (když jim zavolá deset lidí kvůli stejnému problému, pohne je to k akci, už jen kvůli tomu, aby měli klid).

Přepracujte svůj seznam povinností

Každý manažer si sestavuje (přinejmenším v hlavě) seznam povinností. Je to dobrá věc, ale jen málokdy vám úkoly pomůže splnit. Pokud všechna vaše práce spočívá ve vytváření seznamů povinností, je zde velká pravděpodobnost, že zůstanou nedokončeny déle, než byste si přáli. Proč?

  1. Na seznamu nemáte jasně stanoveno, jak se k cílům chcete dopracovat. Seznamy budou přínosné jen v případě, že budou obsahovat konkrétní kroky, ne pouze cíle.

  2. Problém spočívá v nalezení příležitosti, která vás přinutí k akci. Ptejte se sami sebe: Skutečně nemám dnes čas na tomto úkolu pracovat?

Čas pravděpodobně mít budete, ale bude se nabízet mnoho jiných pseudo-povinností, kterými jste zahlceni, nebo začnete řešit úkol až na poslední chvíli.

Řešení? Plánování "příčina-důsledek"

Rozhodujte se nejen, co chcete dělat, ale také kdy, kde a jak to uděláte. Je důležité si všechno rozmyslet s předstihem. Plánování "příčina-důsledek" vypadá v praxi takto:

  • Až budou tři hodiny odpoledne, nechám rozdělané práce a budu pracovat na svém projektu.

  • Jakmile bude pondělí, půjdu před prací do fitka.

Tento druh plánování vytrénuje váš mozek, aby byl připraven na určitou akci v určitý čas.

Pořádná krize lidstvu prospěje
Krize je sice bolestivá, ale zároveň potřebná. Především kvůli změně myšlení lidí. Nejvíce se projevila tam, kde bují státní byrokracie a demotivující sociální systém. Jak z toho ven?

Zdroj: WSJ