Vodafone našel nový ráj. Afrika chce být mobilní
|

Vodafone našel nový ráj. Afrika chce být mobilní

V Africe vydělává velká část dospělé populace méně než 2 USD denně. Vedle toho ale černý kontinent zažívá obrovský ekonomický boom. Pro britský Vodafone, druhého největšího mobilního operátora na světě, který zde působí již téměř dvě desetiletí, se nyní Afrika začíná stávat klíčovým trhem.

Emerging Markets Telekomunikace Afrika Frontier Markets Mobilní telefony

Vodacom vykazuje růst zisku i marží

Dceřiná společnost Vodafonu, africký Vodacom Group, svými zisky předstihla britskou divizi již v roce 2010 a v roce 2011 zastínila i Španělsko. Analytici navíc předpokládají, že při zachování dlouhodobého růstu Vodacomu, který se ve vybraných zemích pohybuje kolem 50 % ročně, předstihnou jeho zisky do 3 let celou jižní Evropu.

"Afrika má obrovský potenciál. Každý Afričan chce být na Facebooku a chce mít svůj e-mail. Každý chce být online," vystihuje africkou internetovou mobilizaci Nick Read, jenž od roku 2010 stojí v čele africké mobilní jedničky. Vodacom, který svými službami pokrývá Jihoafrickou republiku, Kongo, Mosambik, Tanzanii, Lesotho a částečně i Ghanu, má taktéž 40% podíl v keňském Safaricomu a je spoluvlastníkem egyptského Telecom Egypt.

Za období od dubna do září roku 2012 vykázal Vodafone ze svého 65% podílu ve Vodacomu zisk před zdaněním, odpisy a amortizací ve výši 1,5 miliardy USD (meziročně + 15 %). Pozitivní vývoj je vidět i ve výši ziskové marže, která loni vzrostla z 33,7 % na 34,2 %. "Potenciál Afriky je nevídaný. Jsem si jistý, že v rychlosti růstu začne Afrika v dohledné době napodobovat Čínu v nejlepších letech," říká Ralph Szymczak z Landesbank Baden-Württemberg.

Vodacom - výhled hospodaření

Klasické banky v Africe nelákají, mobilní finance ano

Vodafone navíc dobře ví, že v oblastech s málo rozvinutou infrastrukturou, mezi něž Afrika patří, nemusí úspěch nutně stavět pouze na poskytování mobilních služeb. V subsaharské Africe, kde má vlastní bankovní účet jen čtvrtina dospělé populace, se velké příležitosti nabízejí i v oblasti poskytování platebních a bankovních služeb.

Vodafonem vyvinutý platební systém M-Pesa používá jen v Keni 15 milionů obyvatel a ročně jsou jeho prostřednictvím uskutečněny platby v objemu 31 % keňského HDP. "Pomocí služby M-Pesa můžete platit nemocniční účty, taxi nebo třeba satelit," uvádí možnosti platebního systému Bob Collymore ze Safaricomu, který systém M-Pesa využívá společně s Vodacomem. Aktuálně se systém kromě Keni využívá ještě v dalších 7 zemích, přičemž v některých je uživatelům nabízeno i založení a vedení spořicího účtu.

Vodafone na africký kontinent vstoupil jako jeden ze zakladatelů Vodacomu v roce 1994. V roce 2009 začaly být akcie Vodacomu obchodovány na burze v Johannesburgu, kde svoji hodnotu k dnešnímu dni více než zdvojnásobily. Cena akcií evropského Vodafonu přitom za stejné období vzrostla jen zhruba o čtvrtinu (údaje k 14. lednu 2013 – pozn. red.).

Vodafone a Vodacom

Nutné investice do infrastruktury a dravá konkurence

Afrika ale pro Vodafone není jen příslibem zisků. Velké problémy operátor registruje zejména v kvalitě a spolehlivosti infrastruktury mobilní sítě. Investice do zlepšení současného stavu se budou v následujících letech pohybovat v astronomických částkách, jde až o desítky miliard dolarů.

"Afričtí operátoři se musejí vypořádávat s častými výpadky elektrické energie. Vysílače mobilní signálu proto musejí být ve velkém vybavovány záložními generátory či bateriemi, které jsou schopny zajistit bezproblémový provoz sítě. Afrika, to je úplně jiná hra," shrnuje pro Evropany neznámá úskalí Issam Darwish z IHS, která je provozovatelem a vlastníkem části africké mobilní infrastruktury.

Druhým problémem je rychle rostoucí konkurence, která tlačí ceny služeb Vodacomu dolů. Nejdravější ze všech je jihoafrický MTN, který má na afrických a blízkovýchodních trzích 22 milionů zákazníků.

Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti
Gigantická naleziště ropy a plynu, která mění globální pravidla hry. Třída superbohatých, kterou si začíná předcházet většina výrobců luxusního zboží. Zároveň spousta chaosu a bezpráví. To vše a ještě mnohem více je Afrika – gigant, jehož pozvolné probouzení by investoři neměli zaspat. Podrobnosti zjišťoval Investiční web přímo na místě.

Tibor Bokor: Facebooku věřím, ale do 550 USD za akcii má smysl nakoupit i Apple
Google i Groupon, Amerika i Afrika. Technologie mají i přes loňské posílení stále co nabídnout, investor ale musí správně vybrat kartu, na kterou vsadí, říká Tibor Bokor, který telekomunikační firmy a vše, co s nimi souvisí, analyzoval pro přední banky v Praze, Moskvě i Londýně. Sám by volil výrobce softwaru a geografickou diverzifikaci.