Proč tolik investorů smete vlna po prasknutí akciové bubliny?
|

Proč tolik investorů smete vlna po prasknutí akciové bubliny?

Část trhu nechce ani slyšet o tom, že by v současnosti na akciovém trhu v USA byla bublina, někteří investoři jsou o tom naopak přesvědčeni. Ať patříte ke kterémukoli z táborů, mohlo by vás zajímat, proč vůbec taková bublina vzniká. Nebude ale řeč o mechanismech trhu a davovém chování, na pomoc si vezmeme magnetickou rezonanci.

Psychologie Investiční bubliny Ponaučení pro investory David Navrátil

fMRI? vmPFC? Nejde o zkratky záhadných institucí nebo nových toxických finančních instrumentů. fMRI je vykreslování pochodů - například v lidském mozku - pomocí magnetické rezonance, vmPFC je ventromediální prefrontální kůra, tedy část mozku, která má na starost rozhodování a plánování.

Jak je to možné?!

Pokaždé, kdy praskne nějaká investiční bublina, lidé se ptají, jak je možné, že se tolik investorů nechalo "nachytat" a přifukovalo ji svými penězi. Copak to neviděli?

Odpověď nabízí výzkum Why 'Bubble Market' Investors Should Know Better, který provedl Colin Camerer z Caltechu se svými kolegy. Zkoumali, co se děje v hlavě investorů, kteří investují během akciové bubliny. A vzali si na pomoc magnetickou rezonanci.

Čekali byste, že bublině nejvíce podléhají a investují do ní riskováním posedlí tradeři? Kdepak. Analýza ukazuje, že investoři, kteří se vezou na vlně akciové bubliny, nejsou z velké části lehkovážní a rizika lačná individua. Naopak, do bubliny investují lidé, kteří mají dobrou tazkvanou theory of mind.

Přeložit bychom ji mohli jako "kognitivně psychologickou teorii mysli". Jde o schopnost (respektive pocit schopnosti) se vcítit do mysli druhého. Tito investoři hodně přemýšlejí o motivech ostatních investorů, přemýšlejí, co bude jejich další krok a podobně.

Snímkování mozku potvrdilo, že je vytváření bubliny na trhu spojeno se zvýšenou aktivitou zmíněné části mozku, která nese označení ventromediální prefrontální kůra. Problémem popsaných investorů je to, že nabudou přesvědčení, že vědí mnohem lépe než ostatní, co se děje, a proto se mohou do bubliny vnořit, protože přece vědí, kdy mají prodávat. Všechny přece mají "přečtené".

Často se přesvědčí o svém omylu. O nutnosti pokory jsme přitom slyšeli a četli nesčetněkrát. "Jediná věc, kterou víme, je to, že nevíme nic. A je to největší lidská moudrost," napsal Tolstoj. A před ním už Sokrates věděl, že "vědomí, že nevíš nic, tě dělá nejchytřejším ze všech".

Text je rozšířenou verzí sloupku napsaného pro Lidové noviny.

09:52

Škoda Praha, dceřinka skupiny ČEZ, se ocitla v hledáčku japonsko-indonéské Nikko Securities Indonesia

O firmu Škoda Praha, dceřinou společnost energetické skupiny ČEZ, se údajně zajímá japonsko-indonéská společnost...
ČEZ Energetika Fúze a akvizice