Pracujte pro firmu, ne pro svého šéfa

Pracujte pro firmu, ne pro svého šéfa

| redakce

Firmy jsou mnohdy doslova posedlé přísnou hierarchií. Ve velkých společnostech je téměř každý zaměstnanec nadřízeným jiného zaměstnance, ale současně se musí zodpovídat svému nadřízenému. Pokud z vlastní zkušenosti dobře víte, o čem je řeč, nezoufejte. S následujícími pěti jednoduchými triky můžete vystoupat na vrchol firemní pyramidy a snadno poznat skutečnou podstatu celého byznysu.

1. Poznejte svého skutečného šéfa

Váš přímý nadřízený je pouze jedním dílem složitého firemního puzzle. Všechny úkoly, které vám zadává, tedy neděláte jen pro něj, ale pro celou firmu. Pokud vás například požádá, abyste v práci zůstali déle, nevnímejte to jako jeho osobní rozmar. Namísto toho, abyste pátrali po tom, za co se vám nadřízený mstí, si uvědomte, že svůj čas věnujete společnosti, která vás zaměstnává. Vaše loajalita vůči firmě jistě nezůstane bez povšimnutí ani na vyšších místech.

2. Buďte v obraze

Kdy jste naposledy přemýšleli o tom, jaký má firma, v níž pracujete, přínos pro své zákazníky a trh jako celek? Není od věci, když si čas od času připomenete, co je jejím cílem, kdo jsou její klienti a s jakými obchodními partnery spolupracuje. Pro firmu, s jejíž vizí se ztotožníte, se vám bude pracovat mnohem lépe než pro bezejmenný kolos, o němž víte jen to, že vám na účet každý měsíc posílá výplatu.

3. Využijte svůj potenciál naplno

V okamžiku, kdy "svou" firmu poznáte, budete také schopni lépe zúročit své přednosti a dovednosti. Využijte svých znalostí nejen k posílení nejslabších článků společnosti, ale i k podpoře a dalšímu rozvoji klíčových oddělení a projektů. Nenechte se zbytečně svazovat ani označením své pracovní pozice. Skutečnost, že pracujete v oddělení vývoje, ještě neznamená, že nemůžete být přínosem například i pro oddělení akvizic nebo řízení lidských zdrojů. Záleží pouze na vás, zda své schopnosti dokážete úspěšně "prodat".

4. Nenechte se vyoutovat

Pokud se domníváte, že zůstáváte "mimo hru", dejte o sobě vědět. Snažte se své nápady představit širšímu okruhu svých spolupracovníků i lidem ve vedení firmy, ne pouze svému přímému nadřízenému. Jste-li přesvědčeni, že komunikace mezi vedením firmy a jejími zaměstnanci nefunguje, pokuste se to změnit. Navrhněte například pravidelná setkávání zaměstnanců a managementu nebo neformální firemní akce mimo prostředí kanceláří a zasedacích místností.

5. Iniciujte změnu firemního prostředí

Všímejte si více prostředí, ve kterém pracujete. Dívejte se na věci z různé perspektivy a snažte se najít způsob, jak přispět ke zvýšení produktivity všech zaměstnanců firmy. Procházíte denně soustavou šedých koridorů a neútulných kanceláří? Navrhněte změny. Mnohdy pomůže i taková maličkost jako pingpongový stůl na chodbě nebo nová výmalba firemních prostor. Říkáte si, že je to stále málo? Tak zkuste navrhnout přechod na open space pracoviště, kde se potkává celá společnost.

Zdroj: LinkedIn

reklama
reklama