České akcie a volby: Co potřebujete vědět

| redakce

Analytici z České spořitelny shrnují hlavní české politické faktory, které mohou mít vliv na ceny některých populárních akcií na pražské burze.

Česká politika v minulých letech nebyla pro akciový trh příliš důležitá. Po letošních volbách do Poslanecké sněmovny 25. a 26. října by se to mohlo změnit, bohužel k horšímu.

ČSSD má v programu zvýšení sazby daně z příjmu pro podniky z 19 na 21 % a pro "monopolistická" odvětví, jako jsou telekomunikace, banky a energetika, plánuje zavést speciální sazbu daně ve výši 25 až 30 %. Z hlediska argumentace je velice zvláštní vysvětlení monopolním charakterem u odvětví, v nichž ceny (ať elektřiny, volání, nebo úrokové marže) dlouhodobě klesají, v poslední době i skokově.

Bez ohledu na způsob vysvětlení by byl dopad 30% daně na hlavní české blue chips (Komerční banku, Telefóniku a ČEZ) v rozmezí 12 až 14 % čistého zisku s pravděpodobně výrazným jednociferným dopadem i na ceny jejich akcií. Po nedávných nárůstech (PX je od červnového dna asi o 13 % výše) totiž tato hrozba v cenách příliš zahrnuta není.

Záleželo by ale i na tom, zda by tyto speciální daně byly trvalé, nebo přechodné. "Například u akcií ČEZ jsme do ocenění již pro jistotu započítali odhadovaný nárůst základní sazby o 2 procentní body," píší analytici z České spořitelny ve své volební poznámce. Na rozdíl od velmi diskutabilních speciálních daní na "nepopulární" odvětví by český trh pravděpodobně díky zlepšující se situaci v ekonomice přešel mírné zvýšení základní sazby daně bez větších turbulencí.

"Stále si také myslíme, že situace po volbách může být pro sociální demokraty výrazně složitější, než se nyní zdá," upozorňují dále analytici. Český státní rozpočet nijak urgentně (na rozdíl například od nedávné situace v Maďarsku) zvyšovat daňové sazby nepotřebuje. Deficit rozpočtu bude letos celkem bezpečně pod 3 % HDP a podíl celkového dluhu k HDP je také stále relativně nízký. Odborníci z České spořitelny proto věří, že se budoucí vláda bude po volbách soustředit na akutnější problémy a své předvolební "vějičky" uloží na nějaký čas "k ledu".

Co politici chystají pro investory? Zeptali jsme se jich!

Zdroj: Česká spořitelna

reklama
reklama