Pět triků, které využívá reklama, aby si pohrála s vaším mozkem

| redakce

Největší noční můrou manažera je to, že jeho reklama nebude vidět. Proto jsou umístění a zpracování reklamy de facto vědní disciplíny. Kterých pěti triků marketéři využívají, aby si pohráli s vaším mozkem a přinutili vás se na reklamu podívat?

Společnost comScore, která analyzuje digitální média, odhaduje, že zhruba polovina internetové reklamy je umístěna tak, že si jí lidské oko ani nevšimne. Podle průzkumu společnosti Sticky, která se soustředí na problematiku toho, co lidské oko vidí a kam přesně se dívá, je viditelných pouze 14 % internetové reklamy. Podle prezidenta firmy Jeffa Bandera je totiž už lidské oko natrénované na to, aby se na určitá místa na webových stránkách nedívalo. Pokud je však reklama zpracovaná a umístěná vhodně, je teoreticky nemožné si jí nevšimnout.

Lidské oko - ilustrační foto
Zdroj: Thinkstock

1. Obrázky vlevo, text vpravo

Pokud firma umisťuje logo značky, je nebytné, aby obrázek byl vlevo a text vpravo. Z jednoho prostého důvodu - obrázky zpracovává pravá polovina lidského mozku a informace se zpracovávají při cestě z oka křížem. Obrázek na pravé straně tedy mozek musí obrátit vzhůru nohama a zpracovat nadvakrát. Pokud je tedy naservírován vlevo, ulehčí to mozku práci a existuje větší pravděpodobnost, že se 100 miliard neuronů během toho nezačne zabývat něčím jiným.

Mona Lisa v Louvru
Zdroj: Flickr

2. Nejednoznačné obličejové výrazy

Když mozek vidí obličej, projede si databázi všech výrazů, které už někdy viděl, a umí konkrétní mimiku rozklíčovat. Pokud tedy vidí úsměv nebo zamračení, okamžitě ví, že je osoba šťastná nebo smutná, a přesune pozornost jinam. Použitím nicneříkajícího výrazu však přimějete mozek pozorovatele, aby se na obrázek soustředil hlouběji.

Například taková Mona Lisa lidi fascinuje dodnes a jsou schopni se na její obraz dívat i hodiny jen proto, že přemítají nad tím, co si ta dáma vlastně myslí.

Webová stránka zahlcená reklamou (zdroj: therandolphleader.com)

3. Méně znamená více

Zahlcení přemírou reklam způsobí pouze to, že je mozek úplně vyfiltruje a nezaregistruje ani jednu. Pokud na stránkách blikají bannery nehoře, na stranách, uprostřed i dole, lidský mozek je s opovržením přehlíží.

Naopak pravděpodobnost, že člověk reklamu na webové stránce zaznamená, se zvyšuje s tím, čím méně jí na stránce je.

Oblé hrany počítačů a telefonů - ilustrační foto
Zdroj: Thinkstock

4. Oblé okraje fungují nejlépe

Evoluce člověka naučila, že ostré, špičaté věci způsobují bolest, a proto je nejlepší se jim zdaleka vyhnout. Ostré hrany v reklamě tudíž způsobují to, že mozek obraz okamžitě zavrhuje jako špatný a snaží se mu vyhnout.

Například produkty společnosti Apple až donedávna nikdy neměly ostré hrany - lehká psychologická hra, jak lidi přitáhnout.

Počítač - ilustrační foto
Zdroj: Thinkstock

5. Pravidlo 1,5 vteřiny

Výzkumy ukazují, že reklama, na kterou se oko dívá 1,5 sekundy a více, zanechá v mozku výraznější stopu a člověk si spíše zapamatuje značku a hlavní zprávu. Reklamy jsou v průměru sledovány jednu sekundu, což pro marketéry představuje velkou výzvu. Pozice, na níž se lidské oko dívá 2 sekundy a déle, je mezi manažery nazývaná "sweet spot" a je nejžádanější.

Zdroj: comScore, Sticky, Business Insider, Bloomberg

reklama
reklama