Připravuje se legenda na střídání stráží?

Připravuje se legenda na střídání stráží?

| redakce

Akcionáři konsorcia Berkshire Hathaway se již nějakou dobu připravují na okamžik, kdy Věštec z Omahy přenechá ředitelské křeslo svému nástupci. Není to však jen případný odchod 83letého Buffetta, o co by se měli zajímat. Ve vedení výrobce barev a laků Benjamin Moore, který je součástí Buffettova portfolia od roku 2001, se za poslední dva roky vystřídala již tři jména. Dobře informované zdroje tvrdí, že je to přímý důsledek růstu vlivu některých vrcholových manažerů Berkshire Hathaway. Hrozí snad, že se po odchodu Buffetta rozjedou neřízená ředitelská škatulata?

Warren Buffett se s žádostmi o radu při jmenování nových ředitelů svých firem tradičně obracel na jejich stávající šéfy. S ohledem na vývoj situace kolem vedení společnosti Benjamin Moore se však zdá, že éra Buffettova monopolu na rozhodování pomalu končí a že Věštec z Omahy stále intenzivněji naslouchá svým nejbližším spolupracovníkům.

Důkazem má být nedávný nástup Michaela Searlese do vedení Benjamin Moore. Searles má totiž na rozdíl od bývalého šéfa firmy Boba Merritta blízko k Tedu Weschlerovi, jehož si Buffett před dvěma roky vybral jako svého nástupce na pozici správce akciového a dluhopisového portfolia Berkshire Hathaway.

Ted Weschler jako nový Warren Buffett?

Výrobce barev a laků, jehož Buffett před 12 lety koupil přibližně za miliardu dolarů, již delší dobu bojuje s odlivem zákazníků, kteří dávají stále častěji přednost nákupům ve velkých řetězcích. Benjamin Moore své zboží prodává takřka výhradně přes nezávislé maloobchodní prodejce, což je podle Buffetta klíčový způsob prodeje, který je potřeba prosazovat i přes případný střet s managementem firmy. Ačkoli se tedy poslední výměna šéfa společnosti jeví jako akce samotného Buffetta, nemusí tomu tak nutně být.

James Armstrong ze společnosti Henry H. Armstrong Associates upozorňuje, že obsazení ředitelského křesla Michaelem Searlesem je možné vnímat i jako důkaz stále většího vlivu Teda Weschlera na chod celého konsorcia Berkshire Hathaway, a tedy jako důkaz blížícího se konce Buffettovy éry. Nový šéf výrobce barviv a Buffettův možný nástupce se totiž dobře znají ze společnosti Wilsons Leather, ve které Searles dříve působil na postu generálního ředitele a Weschler byl členem představenstva a současně jedním z největších akcionářů.

Mládí vpřed, volá Buffett

Dalším jménem, které by si akcionáři Berkshire Hathaway podle Armstronga měli dobře pamatovat, je Tracy Brittová. Tuto mladou ženu Buffett přijal před čtyřmi lety coby 24letou finanční asistentku. Brittová však začala takřka okamžitě stoupat firemní hierarchií a v současnosti je předsedkyní představenstva ve společnostech Johns Manville, Oriental Trading, Larson-Juhl a (shodou okolností) též ve výrobci barev a laků Benjamin Moore. V necelých 30 letech tak Brittová dohlíží na společnosti s celkovou tržní kapitalizací 4 miliardy dolarů.

Buffett opakovaně vysvětluje, že úspěch Berkshire Hathaway tkví právě v obrovské důvěře, kterou do svého managementu konsorcium vkládá. "Chceme, aby se manažeři jednotlivých firem cítili jako skuteční spoluvlastníci byznysu," vysvětluje. Otázkou nicméně zůstává, zda Weschlera a Brittovou stále vnímá pouze jako "řadové" manažery.

"Sledovat vývoj ve společnosti Benjamin Moore a s tím spojený růst vlivu Teda Weschlera a Tracy Brittové na rozhodování Buffetta je velmi zajímavé," říká James Armstrong, který tak naráží na spekulace, že Buffett právě skrze společnost Benjamin Moore testuje skutečnou manažerskou způsobilost Weschlera a Brittové pro případné budoucí vedení celé Berkshire Hathaway.

"Na druhou stranu se ale nejedná o faktory, které by měly přímý vliv na výkonnost Berkshire Hathaway," dodává Armstrong. "Firmy spojené s těmito dvěma jmény mají s ohledem na velikost celého Buffettova kolosu zanedbatelné obraty a v žádném případě je nelze označit za jádrové podniky," vysvětluje. "Klíčovými sektory Berkshire Hathaway jsou železniční doprava, pojišťovnictví a energie. A o nich rozhoduje stále výhradně Warren Buffett."

Zdroj: Bloomberg

reklama
reklama