Zákaz Facebooku v práci? Raději netrapte své zaměstnance!

Zákaz Facebooku v práci? Raději netrapte své zaměstnance!

| redakce

Pracovní prostředí se za posledních několik desetiletí radikálně změnilo. Lidé tráví pracovní dny u počítače, takže má stále více zaměstnavatelů tendenci kontrolovat jejich on-line aktivity a zamezovat tomu, aby trávili pracovní dobu na sociálních sítích.

Podle newyorské společnosti Statista, která zkoumala přístup zaměstnavatelů k aktivitám zaměstnanců na sociálních sítích na pracovišti, nejsou lajkování, sdílení, komentáře a další facebookové aktivity povoleny v pětině firem. Zaměstnavatelé v takových případech na firemních počítačích blokují přístup na Facebook.

Pomáhá zákaz Facebooku k růstu produktivity zaměstnanců?

"Doba strávená zaměstnanci na Facebooku může působit jako promrhaný čas, takže zákaz dává smysl," vysvětluje Angelo Kinicki, profesor managementu z Arizona State University. "Dokáže se ale někdo plně koncentrovat na práci celých osm hodin?" Kinicki si myslí, že ne. Náš mozek není schopen takového stupně koncentrace.

Pro udržení produktivity zaměstnanci podle profesora potřebují během dne malé pauzy, které pomohou "revitalizovat" jejich myšlení. Kontrola Facebooku, osobní e-maily či konverzace s kolegy jsou vhodným využitím těchto přestávek.

Když zaměstnanec tráví v práci na Facebooku dvě hodiny z pracovní doby, pak asi není něco v pořádku. 15minutové "odběhnutí" na Facebook by ale nemělo být vnímáno jako problém. (Navíc, Facebook není jediná síť, na které mohou lidé trávit čas. Řadu z nich lze blokovat, jak ale zaměstnancům zakážete třeba chatování a další práci na různých sítích Googlu, na jehož platformě řada firem funguje - Gmail, Google Drive a další. Že by příležitost pro Google+?)

Čtveřice důvodů, proč zákaz Facebooku nedává smysl:

1. Odcizení mladších zaměstnanců

Pro mladší generaci (třeba takzvané millennials) je denní kontakt s okolím přes sociální média samozřejmostí. "Pokud jim to začnete zakazovat, někteří se možná poohlédnou po jiné práci, kde zaměstnavatel sociální sítě nechává přístupné," upozorňuje Kinicki. "Přijdete tak o 'čerstvou krev' a perspektivní zaměstnance."

2. Nedůvěra

Zákaz sociálních médií může podle profesora managementu vyslat zaměstnancům zprávu, že jim nedůvěřujete. Může to narušit pozitivní atmosféru, kterou se na pracovišti snažíte budovat. "Zodpovědní zaměstnanci vědí, co mají v práci dělat," tvrdí Kinicki. "Dokud své úkoly zvládají v zadaných termínech a požadované kvalitě, neměli byste si ze čtvrthodinky na Facebooku nic dělat."

3. Chybějící podpora

"Když lidé cítí v práci podporu, jejich výkonnost stoupá," věří Kinicki. Vnímaná organizační podpora vede k jejich většímu zapojení a růstu produktivity. Pokud budete razit politiku, která zaměstnancům zakazuje sociální média, dosáhnete opaku. "Zaměstnanci si budou tak jako tak dávat občas pauzu. Na zaměstnavateli je, aby respektoval, že různí lidé jsou zvyklí relaxovat různými způsoby. Je rozumné je v tom podporovat."

4. Narušená rovnováha

"Produktivita je celá o rovnováze," míní Kinicki, "a zákaz Facebooku je něco podobného, jako kdybyste v práci zakázali bavit se o fotbalu."

Podle Kinického je pro některé zaměstnance prolistování obsahu Facebooku způsobem, jak se na chvíli uvolnit od pracovního nasazení. "Když dovolujeme zaměstnancům přestávky na kouření, měli bychom jim dát stejnou svobodu s Facebookem," doporučuje.

Pokud zaměstnanec zanedbává klienty nebo je jeho produktivita nízká, pak je podle profesora na manažerovi zjistit, co v tom vězí a jak zaměstnanec tráví čas- Je ale chyba automaticky předpokládat, že jsou problémem sociální média. "Pokud zaměstnanci neplní řádně úkoly, možná to nebude problém Facebooku," tvrdí Kinicki. "Spíše nejsou dobře řízeni a správně motivováni."


Pokud vás jako zaměstnavatele uvedené důvody od restrikcí na užívání sociálních sítí neodradily, uvědomte si, že zaměstnanci nejsou hloupí, takže najdou způsoby, jak zákaz obejít. Budou si například prohlížet Facebook na svých chytrých telefonech. Psaní vzkazů na dotykovém displeji jim pak zabere mnohem více času, než kdyby přátelům rychle odepsali rovnou na na počítači.

Zdroj: Business Insider

reklama
reklama