TOP světové značky z pohledu akciového investora

| Jan Traxler

Společnost Interbrand zveřejnila aktualizovaný přehled nejcennějších značek na světě. Podívejte se, jak si vedou akcie společností, které tyto značky vlastní.

Nejprve si připomeňme pořadí značek v aktualizovaném žebříčku:

  1. Apple, 98,32 miliardy USD (+28 %)

  2. Google, 93,29 miliardy USD (+34 %)

  3. Coca-Cola, 79,21 miliardy USD, (+2 %)

  4. IBM, 78,81 miliardy USD, (+4 %)

  5. Microsoft, 59,55 miliardy USD, (+3 %)

  6. GE, 46,95 miliardy USD, (+7 %)

  7. McDonald's, 41,99 miliardy USD, (+5 %)

  8. Samsung, 39,61 miliardy USD, (+20 %)

  9. Intel, 37,26 miliardy USD, (-5 %)

  10. Toyota, 35,35 miliardy USD, (+17 %)

Zajímavé je, že z deseti nejcennějších značek jich šest patří technologickým firmám. Vedle Applu a Googlu najdeme na čtvrté příčce IBM, na páté Microsoft, na osmé pozici je Samsung a devátou příčku obsadil Intel. Přitom právě v oboru technologií je velice těžké si pozici udržet, firmy musejí investovat nemalé prostředky do vývoje a snažit se být neustále o krok před konkurencí.

Pokud bychom chtěli mezi největšími značkami hledat stabilní dlouhodobou investici, technologie nejsou zrovna ideální. Ač se to dnes může zdát málo pravděpodobné, nadvláda Applu a Googlu nemusí a zcela jistě nebude trvat věčně, i když pár let se asi na výsluní držet budou. Z dlouhodobého pohledu jsou mnohem stabilnější značky z necyklických sektorů (potraviny, drogerie) nebo značky luxusního zboží. Z první desítky jsou velmi dobrým příkladem značky Coca-Cola a McDonald's. Tržby a zisky obou společností vykazují pozvolný, ale stabilní růst. Tomu logicky odpovídá i vývoj akcií těchto společností. Například akcie společnosti McDonald's patří k vůbec nejstabilnějším akciím na světě. Za posledních deset let vydělali akcionáři této firmy po započtení dividend téměř 450 %, přitom hodnota akcií během tohoto období nikdy neklesla o více než 15 %.

Jak se na akciích firem s nejhodnotnějšími značkami na světě dalo vydělat v posledních letech?

Firmy s nejcennějšími značkami na světě - vývoj cen akcií

Fundamentálně je nejlevnější Samsung

Rostoucí zisky nemusejí automaticky znamenat rostoucí cenu akcií. Zrovna akcie McDonald's se aktuálně obchodují za osmnáctinásobek ročních zisků firmy, takže o nich rozhodně nemůžeme říci, že by byly levné. Také poměrem k ročním tržbám a účetní hodnotě firmy patří akcie McDonald's k těm dražším z desítky nejcennějších značek světa. Nejlevněji naopak na první pohled působí akcie korejské společnosti Samsung.

Firmy s nejcennějšími značkami na světě - ocenění

Dle mého názoru není momentálně vhodná doba na nákupy akcií. Ceny se z historického pohledu pohybují dost vysoko a hrozí jim výrazná korekce. S nákupy bych rozhodně doporučoval počkat. Jinak ale k dlouhodobému držení určitě stojí za zvážení právě akcie firem, které mají vysoce ceněnou značku. A chcete-li mít klidnější spaní, je dobré držet se necyklických sektorů. Hodnota akcií firem, jako jsou Coca-Cola nebo McDonald's, by měla dlouhodobě růst minimálně s inflací. Co je ale důležitější, tyto firmy vyplácejí ze zisku pravidelně dividendy, které také dlouhodobě rostou plus minus s inflací. Krátkodobě na nich nezbohatnete, ale jako zajištění na důchod jsou ideální.

Kompletní článek najdete na serveru Finmag.cz.

reklama
reklama