10 rad, jak se stát ředitelem jedné z největších firem světa

10 rad, jak se stát ředitelem jedné z největších firem světa

| redakce

Získat pozici šéfa v některé z nadnárodních firem je bez diskuze vrcholem kariéry každého ambiciózního manažera. Cesta k ředitelskému křeslu však není jednoduchá a jen málokdo dokáže trnitou pouť absolvovat. Přesto ale existuje způsob, jak na strastiplné odyseji získat před ostatními dobrodruhy náskok. Zde je deset tipů, které vám k vysněné pozici ředitele velké firmy pomohou.

1. Vzepřete se konvencím

Nedovolte, aby o vaší profesní budoucnosti rozhodovalo okolí. Stejně tak neposlouchejte zcela automaticky ani rady svých rodičů. Ačkoli pro vás vždy chtějí jen to nejlepší, jejich pohled na život a pracovní kariéru bude vždy o poznání konzervativnější než ten váš. Pokud se rozhodujete mezi více možnostmi, snažte se vyhnout otázkám typu "které zaměstnání je lepší pro život?". Dnešní doba si vyžaduje rázná a odvážná rozhodnutí, která musíte udělat jen vy sami.

Značných změn v posledních letech doznaly i požadavky na vzdělání šéfů velkých firem. Na to, aby se z vás stal úspěšný ředitel, již diplom z fakulty managementu nestačí. Při konkurzu na vrcholnou pozici v některé z nadnárodních firem vám může plusové body zajistit například studium některého z "exotických" a ne příliš frekventovaných oborů.

2. Nebojte se riskovat

"Máte svůj život přesně naplánovaný na dvacet let dopředu? Pak na trhu práce neuspějete," říká bývalý šéf britského gigantu BP John Browne. "Nebojte se riskovat. Nemějte strach padat a znovu vstávat, obzvlášť pokud jste mladí," doplňuje.

Jen těžko si můžete být jistí, že nějakou práci nezvládnete, pokud to nezkusíte. Je proto mnohem lepší na vlastní kůži zkusit soukromé podnikání, než se od samého začátku spokojit s "nenáročnou" prací řadového zaměstnance. "Život není o pohodlí a jistotách. Každý den si budete užívat pouze tehdy, pokud nebudete žít v šedi stereotypu a nudy. Vylezte ze své ulity a riskujte," radí James Bilefield ze společnosti Condé Nast Internattional. "Na ředitelské křeslo bez odvahy nedosáhnete."

3. Stanovte si cíl, ne cestu

Slova bývalého ředitele BP potvrzuje i šéf nízkonákladových aerolinek Tiger Airlines Tony Davis. "Jediné, co pro dosažení svého cíle musíte udělat, je stanovit si ho," říká. I podle něj je podrobné plánování osobního i pracovního života spíše kontraproduktivní. "Nepotřebujete pevně danou cestu. Stačí vám jen dostatečně dlouhá nit, jejíž dráhu můžete kdykoli mírně poopravit," pokračuje.

Na začátku cesty byste si měli stanovit minimálně obor svého zájmu. S tímto rozhodnutím však příliš nespěchejte a ujasněte si, jaké jsou vaše zájmy, jakými disponujete schopnostmi a dovednostmi a v jakých odvětvích se orientujete. Nikde sice není napsané, že se po dvaceti letech usilovné práce v oblasti zdravotnictví nemůžete stát ředitelem nadnárodního automobilového koncernu, jistě by však bylo jednodušší a časově ekonomičtější, kdybyste se "tomu pravému" oboru věnovali od začátku.

4. Rozjeďte vlastní byznys od nuly

S vlastním projektem vybudovaným "na zelené louce" získáte za jediný rok více zkušeností, než byste jako zaměstnanci nasbírali za celý život. Z pohledu byznysu je vlastní podnikání ideální příležitostí, jak se naučit vycházet s klienty i zaměstnanci. Startup vás naučí trpělivosti, zodpovědnosti a perfekcionismu, tedy vlastnostem, které jsou pro zájemce o ředitelský post ve velkých firmách klíčové.

Pokud se navíc ze startupu stane úspěšná značka, můžete toho opět využít ve svém kariérním postupu. Při případném budoucím konkurzu na vedoucí pozici ve velké společnosti bude i pouhá zmínka o tom, že jste stáli u zrodu úspěšné firmy nebo známé značky, obrovskou konkurenční výhodou. A pokud v raném věku neuspějete, získáte alespoň zpětnou vazbu, díky které se již nedopustíte stejných chyb.

5. Podílejte se na revoluci trhu

Evropské a americké firmy se po splasknutí technologické bubliny na přelomu tisíciletí a pádu banky Lehman Brothers v roce 2008 staly opatrnějšími. Nové projekty, do kterých jsou ochotny napumpovat obrovské sumy peněz, si pečlivě vybírají. Stále však platí, že pro expanzi do nových oborů a odvětví vyhledávají převážně mladé talenty, tedy převážně absolventy, jejichž uvažování není spoutáno znalostí firemních mechanismů.

"Být součástí takového týmu je jedinečná zkušenost," říká Archie Norman, který se v devadesátých letech zasloužil o zásadní transformaci původně britské sítě supermarketů Asda. "Od zájemců o post ředitele velké společnosti se očekává, že prošli řadou pracovních pozic, ve kterých získali široké spektrum manažerských schopností. Předpokládá se, že tito lidé poznali nejen výhry, ale i tvrdé pády." Pokud možnost stát se součástí týmu, jehož úkolem je iniciovat revoluci celého odvětví, využijete, získáte jedinečnou příležitost, jak si ověřit své schopnosti, objevit své slabiny a zjistit, kde a jaké jsou vaše limity.

  • 1
  • 2
reklama
reklama