15 chyb v hlavě, kvůli nimž to neumíme s penězi

15 chyb v hlavě, kvůli nimž to neumíme s penězi

| Mikuláš Splítek

Sami jsme si nejhoršími nepřáteli – to je pět nejdůležitějších slov v investování. Pochybní finanční rádci či nekompetentní ředitelé firem nemají na výkon našich investic ani zlomek negativního vlivu, který si obstaráme my sami. Následujících patnáct kognitivních tendencí nás nutí chybovat.

1. Chyba normality (normalcy bias)

Předpokládáme, že věci, které se nestaly v minulosti, se nestanou ani v budoucnu. Ale všechny události se jednou musely stát poprvé – Velká deprese, krach na burze v roce 1987, Enron a další. Když Warren Buffett ohlásil, že hledá svého nástupce v Berkshire Hathaway, řekl, že hledá někoho "geneticky naprogramovaného tak, aby rozpoznal a vyhnul se vážným rizikům, včetně těch, s nimiž se dosud nesetkal". Jinými slovy, hledá někoho, kdo svým chováním a úsudkem minimalizuje chybu normality.

2. Dunning-Krugerův efekt

Pokud nejsme schopní zvládnout určitý úkol, často postrádáme kapacitu si uvědomit, jak špatní vlastně jsme. Markus Glaser a Martin Weber z univerzity v Mannheimu ukázali, že investoři dosahující nejhorších výsledků byli také nejhorší v posouzení svých výsledků. Vskutku neměli tušení, jak špatní byli. Korelace mezi sebehodnocením a opravdovým výsledkem byla téměř nulová.

3. Chyba pozornosti (attentional bias)

Mylně předpokládáme, že dvě na sobě nezávislé události spolu korelují jen proto, že na ně soustředíme svou pozornost. Poté, co akcie korigovaly o 4 % v listopadu 1991, Investor's Business Daily zdůvodnil pokles zamítnutým zákonem ohledně biotechnologií, zatímco The Financial Times z něj vinil geopolitické napětí v Rusku. Důvodem k poklesu mohlo být cokoli, čemu editor deníku věnoval pozornost daný den.

4. Efekt připojujících se vagónů (bandwagon effect)

Věříme v pravdivost informace, protože ostatní lidé mají obdobný názor. Ať už jde o akcie, nebo politické preference, lidé jsou rádi spojováni s vítězným družstvem, a proto minulí vítězové získají růstové momentum, i když si ho ne vždy zaslouží. To je předpoklad pro tvorbu bublin na akciovém trhu.

5. Chyba dopadu (impact bias)

Přeceňujeme dopad určitých událostí na emoce. Většina lidí neodhaduje dobře, jak šťastní budou, pokud dostanou přidáno nebo najdou jinou práci. Většinou si zvykneme na větší či menší množství peněz rychleji, než jsme schopni předpokládat. Naše finanční cíle se mohou radikálně změnit, jakmile si to uvědomíme.

6. Iluze frekvence (frequency illusion)

Jakmile zaznamenáme určitou událost, zdá se, že se děje stále znovu. Není tomu tak, jen jí věnujeme více pozornosti než dříve. Pád cen v letech 2008 až 2009 byl tak silnou událostí, že dodnes média referují o "volatilním trhu". Přitom poslední tři roky je volatilita nižší než průměrná, jsme pouze více naladěni na změny cen kvůli předchozí zkušenosti.

7. Klastrování (clustering illusion)

Myslíme si, že jsme z malého vzorku schopni určit vzorec, podle kterého se odehrává vývoj celého souboru. Ačkoli například věříme, že jednodenní pohyby cen jsou náhodné, snažíme se určit trend vývoje trhu z týdenního pohybu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama