Twitter prodává vaše vzkazy za miliony

Twitter prodává vaše vzkazy za miliony

| redakce

Počet aktivních uživatelů sociální sítě Twitter, jejíž akcie se tento měsíc začnou veřejně obchodovat na NYSE, letos překročil 200 milionů. Ani to ale, zdá se, nestačí na to, aby se firma vymanila z finanční ztráty, v níž se pohybuje od svého vzniku. Analytici nicméně Twitteru stále věří a upozorňují, že prodej reklamních tweetů není jediným příjmem této sociální sítě. Velký potenciál se podle nich skrývá například ve "službě" Firehose.

V prvním pololetí letošního roku Twitter díky Firehose vydělal 32 milionů dolarů, což je oproti roku 2012 nárůst o 53 %. "Vývoj kolem Firehose je dokonalým obrazem toho, co se na internetu děje," říká Nora Barnesová z Centra pro marketingový výzkum při University of Massachusetts. "Firmy z celého světa chtějí vědět, o čem si jejich potenciální zákazníci povídají, kde jsou a o čem přemýšlejí."

Obchod se sociálními daty

Firehose, který funguje jako feed všech tweetů odeslaných z veřejných profilů, se z pohledu širokého spektra firem stává jedinečným zdrojem informací o chování jejich zákazníků, o čemž nejlépe svědčí právě růst příjmů Twitteru za zpřístupňování dat z Firehose třetím stranám. Mezi specializované analytické firmy, jež za přístup k datům z Firehose každý měsíc platí nemalé částky, patří například Gnip, DataSift, Klout nebo Topsy.

Počet aktivních uživatelů sociální sítě Twitter
Počet aktivních uživatelů sociální sítě Twitter

ZDROJ: Statista.com

"Pro naše zákazníky jsou data z Twitteru cennými sociálními údaji, které jim umožňují nejen lépe cílit reklamu, ale i zvyšovat prodeje samotných produktů a služeb," říká šéf společnosti Gnip Chris Moody. Možnosti využití Firehose coby zdroje sociálních dat naznačují například organizátoři tureckého turné Justina Biebera, kteří se při volbě jednotlivých zastávek zpěváka v zemi rozhodovali i podle toho, ve kterých městech o něm lidé na Twitteru nejvíce mluvili.

"Divoké začátky sociálních sítí jsou dávno pryč. Dnes je tato oblast internetu plně rozvinutá a pro společnosti z různých odvětví se z ní stává spolehlivý zdroj informací o širokém spektru zákazníků," potvrzuje slova Moodyho generální ředitel firmy DataSift Rob Bailey.

Zlatý důl, nebo sud střelného prachu?

Podle analytiků bude v následujících měsících a letech rozhodující zejména to, jak se Twitter k budoucnosti Firehose postaví. Společnost se již delší dobu snaží regulovat aktivitu firem, které pomocí API (rozhraní pro programování aplikací – pozn. red.) vytvářejí aplikace konkurující jejímu oficiálnímu webu, a podle několika na sobě nezávislých zdrojů tak není zcela nereálný ani scénář, že se Twitter časem přikloní k názoru, že je pro něj poskytování přístupu k Firehose, byť za nemalý poplatek, rizikové.

Twitter - hospodářské výsledky
Twitter - hospodářské výsledky

O přístupu k datům z Firehose v září při příležitosti blížícího se primárního úpisu akcií společnosti promluvil také spoluzakladatel společnosti Topsy Rishab Ghosh. "Naše společnost v tomto okamžiku ve veřejně přístupném vyhledávači indexuje 425 miliard tweetů, videí nebo webových stránek. Indexujeme vše, co se na Twitteru děje, díky čemuž je naše databáze sociálních údajů obsáhlejší než databáze Bing nebo Google," říká v rozhovoru pro televizi Bloomberg. Svým vyjádřením tak Ghosh nepřímo upozorňuje i na fakt, že se internetový gigant Google přístupu k Twitter Firehose v roce 2011 kvůli "neshodě v otázce podmínek" dobrovolně vzdal.

Zdroj: Time, Bloomberg

reklama
reklama