Jak se po recesi v USA prodávají domy? Jinak!

Jak se po recesi v USA prodávají domy? Jinak!

| Tomáš Hart

Rok 2013 přinesl na trh nemovitostí v USA nový trend, který je přímým důsledkem nedávné recese. Nově postavené domy se v průměru o dost zdražují. Proč?

Protože bohatší kupující se ze ztrát během krize dokázali dostat rychleji než chudší domácnosti, které hledají nové bydlení. Trh se po skončení krize rozdělil na ty, kdo mají, a na ty, kdo nemají, čemuž se developeři a stavební firmy přizpůsobili velice rychle.

Firmy zvětšují podíl výstavby a nabídky domů dražších 300 tisíc USD, které jsou v USA chápány jako hranice mezi normálním a lepším bydlením. Bohatší nyní mají větší a chudší menší nabídku, což ztěžuje přístup na trh mladým lidem hledajícím první bydlení, které patří většinou k těm levnějším transakcím na trhu.

Nůžky se stále rozevírají

Mladí nakupují své první byty a domy. Alespoň určitou útěchou jim může být to, že mnoho domů lze koupit na aukcích, kde se prodávají nesplácené a zabavené reality. Podle statistik si průměrná bohatá americká rodina v letech 2009 až 2012 v příjmech polepšila o 6,2 %, střední třída o 3,3 % a nejchudší lidé si ve stejné době pohoršili o 0,5 %.

Všechny velké americké stavební firmy (KB Home, Tayllor Morrison nebo Beazer Homes USA) ve své nabídce mívaly až dvě třetiny levnějších domů, nyní je to jen zhruba 50 %. Bohatší kupující mají vliv i na průměrnou prodejní cenu jednoho domu - cena průměrného obchodu podle údajů Beazer Homes USA vyrostla z 221 tisíc na 360 tisíc USD. Realitní makléř (provizemi zainteresované na výši ceny domu) taková situace samozřejmě těší. Mění se i geografie výstavby nových domů - více se staví v dobře situovaných čtvrtích s kvalitními školami.

reklama
reklama