Akcie: 4 důvody, proč bublina nehrozí

Akcie: 4 důvody, proč bublina nehrozí

| redakce

Od splasknutí technologické a nemovitostní bubliny jsou investoři daleko pozornější, a tak bedlivě sledují, zda se někde na trhu opět nenafukuje nějaká nová nepřiměřená cenová "kapsa". V posledních týdnech se stále více mluví o tom, že znaky bubliny vykazuje akciový trh.

Podle definice je bublina na trhu prostředím, v němž se tržní cena aktiva odchyluje od fundamentů směrem vzhůru. V důsledku toho je nestabilní. Charakterizuje to skutečně současné prostředí?

Russ Koesterich z investiční společnosti BlackRock nabízí čtyři argumenty pro svůj názor, že nyní na akciovém trhu žádná bublina není.

1. Valuace už sice nejsou nízké, ale stále zůstávají hodně vzdálené od vrcholů z minulých cyklů. Americké akcie se obchodují zhruba za 2,5násobek účetní hodnoty (P/BV) a 16,5násobek současných zisků. Když se podíváme na tři hlavní tržní vrcholy v letech 1987, 2000 a 2007, P/E poměry byly 23, respektive 30 a 17,5. Poměr P/BV mezitím vrcholil u hodnoty 5 v roce 2000 a 3 v roce 2007.

2. Valuace vypadají lépe mimo USA. Na základě P/BV jsou neamerické akcie o 30 až 40 % levnější než ty americké.

3. Na relativní bázi jsou akciové zisky stále velice příznivě oproti alternativám v podobě dluhopisů. Ve srovnání s dluhopisy, které jsou a byly poptávány centrálními bankami v čele s Fedem v rámci mimořádně uvolněné měnové politiky, akcie stálé působí levně.

4. Navzdory velkému přílivu peněz do akcií od začátku roku mají mnozí investoři v portfoliích nadále akcie podváženy.

Bubliny bývají nejčastěji důsledkem iracionálního chování, které způsobuje nestabilitu ukazatelů ocenění. Když se podíváme na současný akciový trh, lze pozorovat mírně rostoucí firemní zisky, zlepšující se ekonomiku a stále větší nadšení na akciovém trhu.

Ohledně současné, mnohými nenáviděné akciové rally je ale stále hodně skepticismu. Chamtivost také zatím není extrémní, míní Koesterich. S přibývající euforií rostou rizika poklesu, nelze to ale ještě popisovat jako bublinu. Až začnou lidé na večírcích mluvit o tom, že akcie nemohou jít dolů, tak teprve nastane čas na úprk z trhu.

Zdroj: Project Syndicate

reklama
reklama