Tibor Bokor (Wood & Company): PPF zhodnotí investici do české Telefóniky až o 50 %, Španělé ale také neprodělají. Sektor je teď příležitostí k velkým ziskům

| Roman Chlupatý

Prodej českých aktivit španělské Telefóniky do rukou PPF je součástí konsolidace evropských telekomunikačních firem. V první fázi se velcí hráči soustředí na největší trhy a ty menší, jako je Česko, opouštějí. To je příležitost pro private equity investory typu PPF. Za pár let se totiž Telefónica, Vodofone a další giganti začnou prát o menší trhy, což bude okamžik, kdy se současná sázka na tyto země bohatě vrátí, předpovídá Tibor Bokor z londýnské kanceláře Wood & Company.

Před necelým měsícem španělská Telefónica potvrdila, že prodá PPF své české aktivity. Kdo podle vás udělal dobrý obchod, alespoň podle toho, co se nyní ví?

Tibor Bokor
Tibor Bokor

Pro PPF je to fantastický obchod. Vždy jsme tvrdili, že jsou akcie české Telefóniky na burze podhodnocené, minoritní akcionáři totiž nedostávají veškeré cash flow, které firma produkuje. Podstatná část odcházela do španělské Telefóniky prostřednictvím plateb za management a značku. Nově podle mě hodně těchto plateb zůstane ve firmě, PPF si je ponechá. Telefónica C.R. je navíc absolutně nezadlužená firma, která si může v současnosti půjčovat za hodně nízké úroky; malé částky za 3 %, větší podle mě do 5 %. Firma přitom nabízí zhruba 10% dividendový výnos, což znamená, že při 3- až 5% úrocích se návratnost pro akcionáře znásobuje. Takže ten obchod je pro PPF prostě super.

Lze na základě dostupných informací alespoň zhruba odhadnout, kolik PPF vydělá? A kolik, pokud vůbec, na obchodu vydělá španělská Telefónica?

Já jsem to spočítal tak, že návratnost pro PPF bude minimálně 25 až 50 %, což je výtečný obchod. V kategorii, do které patří, je velice těžké nakupovat s tak velkou návratností. Co se španělské Telefóniky týče, byl jsem zklamán, že české aktivity prodala tak levně. Ale když se na to podíváme z jejího pohledu, tak to má také smysl. Když kupovala svůj podíl, platila 489 korun za akcii. Od té doby si vyplatila na dividendách a poplatcích zhruba 342 korun na akcii, nyní prodává asi za 305 korun. Jinými slovy, Španělé nakoupili v Česku za 489, aby za sedm let prodala za 647. Návratnost této investice je zhruba 5 až 6 %, což je na jejich poměry celkem zajímavé.

Obě strany tedy vydělají. Která podle vás udělala lepší obchod?

Věděli jsme, že na tom PPF i Španělé vydělají, otázkou bylo kolik. Mysleli jsme si, že se Španělům podaří cenu ještě trochu navýšit, ale obě strany na tom každopádně získaly.

To jsou tedy bývalý a nový majitel. Co ale obchod znamená pro kupovaný subjekt? Čekáte, že PPF tvář české Telefóniky výrazně změní?

Když jsem se bavil s lidmi ze středního managementu Telefóniky, zaznamenal jsem, že byli v posledních letech zklamáni. Byznys model firmy je hodně nudný, bylo to hodně o snižování nákladů, o finanční racionalitě, na kreativitu bylo málo prostoru. To by se mohlo změnit, management by mohl pookřát, mohl by vzniknout prostor na jistou změnu byznys modelu. Firma už nebude pouhou součástí velkého koncernu, ale něčeho nového, což by mohlo znamenat expanzi do zahraničí, konsolidaci na českém trhu a tak dále. Musíme si uvědomit, že pro španělského vlastníka představovala Česká republika jednotky procent z jeho portfolia telekomunikačních firem. Úloha Telefóniky C.R. byla jasná – vytvářet cash flow a nejít do rizika.

Z pohledu PPF to bude naopak významná investice.

Přesně tak. Pro PPF je to jediná aktivita v telekomunikačním sektoru, z jejího pohledu hodně velká, takže prostor pro vytváření hodnoty tam bude mnohem větší. Zároveň se posune kvalita managementu. Z pohledu lidí pracujících v Telefónice C.R. to tedy bude zajímavější.

Jak jste už zmínil, převzetí české Telefóniky by mohlo vést i ke konsolidaci českého trhu, potažmo regionální expanzi firmy. Začnou se v sektoru "dít věci"?

V Evropě nyní velcí hráči bojují o velké trhy. Telefónica prodává českou dceru a soustředí se na Itálii a Německo, kde posiluje a musí více investovat. V malých zemích východní Evropy, jako je Česká republika, je tak prostor pro nezávislé private equity, jako je právě PPF. Viděl bych to tak na horizont pěti let, během nichž budou private equity investovat do menších operátorů v menších zemích. Až velcí operátoři, jako jsou Telefónica, Deutsche Telekom nebo Vodafone, finančně posílí, budou tyto malé hráče vykupovat a celý evropský trh se bude konsolidovat. Pro private equity investory jako PPF to tedy vytváří zajímavý prostor s vysokou návratností, přičemž riziko v tomto byznysu je hodně nízké. V době, kdy jsou nízké úrokové sazby, jsou to fantastické příležitosti k vydělání hodně peněz.

reklama
reklama